فولاد مبارکه باز هم در بورس با محدودیت فروخت

گروه بورس کالا -منیژه حیاتی: در معاملات روز گذشته بورس کالا محصولات فولاد مبارکه با نرخ‌های هفته قبل (۶۱۶ تومان) معامله شد؛ اما آنچه که باعث اعتراض در رینگ از سوی خریداران و کارگزاران شد؛ اعمال مجدد محدودیت خرید از سوی عرضه‌کننده بود. محصولات این شرکت در حالی عرضه شد که تنها دارندگان پروانه بهره‌برداری؛ تعاونی‌های تولیدی مسکن و پروژه‌های عمرانی؛ شرکت‌های دولتی و سایر مصرف‌کنندگان نهایی با در دست داشتن مدارک لازم حق خرید داشتند، این محدودیت در حالی اجرا شد که تا کمی پیش از این سازمان بورس ضمن مخالفت با اعمال محدودیت خرید، از این شرکت

درخواست کرده بود تا از هرگونه محدودیت خرید و فروش در بازار خودداری کند.

اگرچه محدودیت خرید همواره با هدف جلوگیری از رشد کاذب قیمت‌ها صورت می‌گیرد؛ اما فعالان بازار این اقدام را با اصل فلسفه بورس متضاد می‌دانند. دیروز این اقدام باعث شد تا مقدار محدودتری محصول معامله شود؛ در حالی که به گفته فعالان بازار در صورت نبود این محدودیت بیش از ۱۰۰ هزار تن تقاضا وارد سیستم می‌شد.

به گفته فعالان بورس، این محدودیت‌ها در حالی اعمال شد که نماینده بورس اعلام کرد این عرضه‌ها از نظر بورس بدون محدودیت است؛ چراکه این محدودیت‌ها اصولا با قوانین بورس منافات دارد.

از این رو فعالان بازار ورق خواستار شفافیت این موضوع از سوی بورس شدند؛ چراکه به عقیده آنها تداوم این شرایط و تناقض بین اقدامات فعالان بازار باعث می‌شود تا خریداران دچار سردرگمی شوند.

دیروز در بورس کالا ۳ هزار و ۴۱۰ تن ورق گرم B و ۴ هزار و ۱۸۰ تن ورق گرم C معامله شد.