کاهش 35 تومانی نرخ میلگرد

زهرامسافر

از حدود ماه گذشته در پی افزایش نرخ سنگ‌آهن در بازارهای جهانی، قیمت بیلت نیز روند رو به رشدی را به همراه داشت، از این رو افزایش قیمت‌های جهانی از یک سو و از سوی دیگر ترس بازاراز کاهش واردات موجب شد تا بازار آهن با رشد زیاد قیمت روبه‌رو شود؛ به گونه‌ای که نرخ میلگرد حتی در برخی از روزهای آغازین هفته گذشته به ۸۱۰ تومان در هر کیلو هم رسید. رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی از بیلت آغاز شد و سپس به مقاطع رسید، اما در بازار داخل این امر وضعیت معکوسی داشت و کاهش یافت. اما به‌رغم افت نرخ مقاطع طی هفته گذشته در بازار داخل، شمش فولاد با تداوم رشد قیمت مواجه شد.

طی مبادلات هفته گذشته، میلگرد عرضه شده در بازار داخل با افت نرخ ۳۵ تومانی در هر کیلو مورد مبادله قرار گرفت و از ۸۰۸ تومان در ابتدای هفته یاد شده به ۷۷۳ تومان به‌طور میانگین در پایان مدت یاد شده رسید.

در مدت یاد شده، تیرآهن نیز کاهش قیمت را تجربه کرد، به طوری که سبد تیرآهن ریز با افت ۳،۳،۲ هزار تومانی و سبد تیرآهن درشت با کاهش قیمت ۱،۳،۸ هزار تومانی در هر شاخه در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت.

در این مدت، به‌رغم افت مقاطع در بازار داخل؛ اما شمش فولاد رشدی بین ۲۰ تا ۳۰ تومانی را در هر کیلو تجربه کرد.

آغاز هفته با عبور میلگرد از مرز ۸۰۰ تومان

رشد قیمت آهن‌‌آلات به دومین هفته از مرداد ماه جاری سرایت کرد؛ به گونه‌ای که در مبادلات روز شنبه ۹ مرداد ماه جاری میلگرد از سطح قیمتی ۸۰۰ تومان گذشت و حتی با نرخ ۸۱۰ تومان در هر کیلو نیز در بازار تهران عرضه شد.

در مدت یاد شده، تیرآهن نیز افزایش نرخ داشت، به طوری که این محصول بین ۴تا ۱۵ هزار تومان نوسان قیمت را در هر شاخه تجربه کرد. در این مدت، شمش و مقاطع فولادی نیز از سوی فولاد‌سازان خصوصی با افزایش قیمت در بازار غیررسمی عرضه شدند. در روز یاد شده، میلگرد اغلب شرکت‌های بخش خصوصی با رشد نرخ در بازار غیررسمی پیشنهاد شد.

طی شنبه هفته گذشته، همچنین نبشی و شمش فولاد تولید داخل با رشد قیمت‌ها در بازار غیررسمی و از سوی بخش خصوصی مورد مبادله قرار گرفتند.

یکشنبه و کاهش التهاب در بازار آهن

در معاملات دومین روز از هفته جاری نرخ میلگرد در بازار تهران نسبت به روز ماقبل از آن از ثبات برخوردار بود.

در مدت یاد شده، رشد نرخ تیرآهن در بازار تهران تداوم داشت؛ به گونه‌ای که در این روز سبد تیرآهن ریز (۱۴،۱۶،۱۸) با افزایش نرخ ۱،۳،۲ هزار تومانی مورد مبادله قرار گرفت.

در این مدت، هر شاخه تیرآهن ۲۰،۲۲،۲۴،۲۷ با افزایش قیمت ۵،۱،۴،۴ هزار تومانی در بازار تهران به فروش رسید.

طی مبادلات روز یکشنبه ۱۰ مرداد ماه جاری، میلگرد برخی از فولادسازان بخش خصوصی رشد نرخ را در بازار غیررسمی شاهد بود. در این مدت، میلگرد فولاد البرز، کرمانشاه و نیشابور با افزایش قیمتی بین ۳ تا ۴ درصد در هر کیلو عرضه شد.

در مدت یاد شده، نبشی تولید داخل بدون نوسان نرخ در بازار غیررسمی عرضه شد؛ اما شمش فولاد بخش خصوصی نسبت به روز ماقبل از آن با افزایش قیمت مورد مبادله قرار گرفت.

رشد قیمت شمش و میلگرد خصوصی‌ها در روز دوشنبه

طی روز دوشنبه ۱۱ مرداد ماه جاری نرخ میلگرد برخی از فولادسازان خصوصی از جمله فولاد البرز، کرمانشاه و نطنز با افزایش در بازار غیررسمی به ثبت رسید.

در مدت یاد شده، نبشی فولاد اصفهان نیز رشد قیمت را در بازار غیررسمی تجربه کرد. طی روز مورد بررسی، همچنین شمش فولاد تولید داخل با افزایش نرخ ۵/۱ درصدی در هر کیلو نسبت به روز ماقبل از آن عرضه شد.

در این مدت، برای دومین روز متوالی میلگرد از ثبات قیمت برخوردار بود؛ اما سبد تیرآهن درشت افزایش قیمت داشت.

طی روز دوشنبه، سبد تیرآهن ریز نوسان قیمت داشت؛ به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۱۴،۱۶ با ثبات نرخ و تیرآهن شاخه ۱۸ با کاهش قیمت در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت.

در این روز، هر شاخه تیرآهن ۲۰،۲۲،۲۴ با رشد نرخ ۱۰،۵،۲ هزار تومانی در بازار تهران پیشنهاد شد.

سه‌شنبه و توقف روند صعودی قیمت‌ها

طی روز سه شنبه ۱۲ مرداد ماه جاری میلگرد برخی از فولادسازان خصوصی از جمله فولاد البرز و ملایر کاهش قیمت داشت.

در مدت یادشده، میلگرد مابقی فولاد‌سازان خصوصی بدون تغییر قیمت نسبت به روز ماقبل از آن برخوردار بود.

در این مدت، نبشی و شمش فولاد تولید داخل نیز بدون نوسان قیمت در بازار غیررسمی عرضه شدند.

در روز مورد بررسی، بازار آهن تهران شاهد کاهش قیمت بود به گونه ای که در این روز، میلگرد کاهشی بین ۸/۱ تا ۳ درصدی را در هر کیلو تجربه کرد.

طی روز سه‌شنبه هفته گذشته، تیرآهن نیز شاهد افت قیمت در بازار تهران بود به طوری که سبد تیرآهن ریز با کاهش ۳ هزار تومانی در این بازار عرضه شد.

در این روز، سبد تیرآهن درشت نیز با افت نرخ ۴تا ۶ هزار تومانی در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت.

پایان هفته و رشد نرخ شمش و ثبات قیمت مقاطع

طی مبادلات روز چهارشنبه ۱۳ مرداد ماه جاری قیمت آهن‌‌آلات با کاهش قیمت نسبت به روز ماقبل از آن روبه‌رو شد.

در مدت یاد شده، میلگرد با نرخ ۷۶۵ تا ۷۷۵ تومان در هر کیلو در بازار تهران به ثبت رسید.

در این مدت، تیرآهن نیز کاهش قیمتی بین ۱تا ۵ هزار تومان را در هر شاخه تجربه کرد.

در روز مورد بررسی، فولادسازان خصوصی نیز میلگرد تولیدی خود را با اندکی کاهش نرخ در بازار غیررسمی عرضه کردند.

در مدت یاد شده، نبشی فولاد اصفهان نیز با افت نرخ نسبت به روز ماقبل از آن در بازار غیررسمی به فروش رسید.

در این روز، شمش فولاد تولید داخل به‌رغم افت قیمت مقاطع، از رشد قیمت در بازار غیررسمی برخوردار بودند.

پیش‌بینی بازار آهن

به‌رغم کاهش نرخ مقاطع فولادی در بازار داخلی طی هفته گذشته، فعالان بازار معتقدند به علت افزایش تقاضا و کاهش واردات در صورت کاهش قیمت‌ها به علت عطش بازار نرخ شمش روند کاهشی نخواهد داشت.