فارس- سال ۸۹ در چهار ماه ابتدایی خود میزبان هفت نوع کالای پتروشیمی در حجم ۲ میلیون و ۹۲ هزار و ۴۶۱ تن بود که با فروش آن ارزش بخش پتروشیمی بورس کالا به بیش از یک هزار و ۲۳۸ میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان رسید. بنا بر این گزارش، آمار معاملات پتروشیمی در بورس کالا نشان می‌دهد گوگرد، گاز‌ها و خوراک‌ها، قیر، شیمیایی، روغن، پلیمر و اکستراکت ۸ نوع کالایی است که از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه در بخش پتروشیمی بورس کالا عرضه شد.

این گزارش حاکی است این کالا‌ها در سه نوع نقدی، سلف و نسیه معامله شد که در مجموع ۲میلیون و ۹۲ هزار و ۴۶۱ تن از انواع ۷ محصولی که در این مدت عرضه شد به ارزش کلی بیش از یک هزار و ۲۳۸ میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان به فروش رسید.

ارزش ۳۶۴ میلیاردو ۳۸۰ میلیونی چهار کالای پتروشیمی

بر اساس این گزارش، با توجه به عرضه ۲۱۰ واحدی گوگرد در چهار ماه ابتدایی سال جاری و تقاضای ۱۴۵ هزار و ۶۳۶ تنی، میزان ۶۱ هزار و ۴۷۶ تن گوگرد به ارزش بیش از ۵ میلیارد و ۱۵۳ میلیون و ۶۹۵ هزار تومان به صورت نقدی معامله شد.

این گزارش حاکی است، در گاز‌ها و خوراکی‌ها به عنوان یکی از کالا‌هایی که در بخش پتروشیمی بورس کالا عرضه شد، ۷۹۷ هزار و ۴۲۶ تن از این کالا به صورت سلف فروخته شد که ارزش آن به بیش از ۲ میلیارد و ۸۱۶ هزار تومان رسید. همچنین، فروش نقدی این محصول نیز در تیر ماه به میزان ۱۴ هزار و ۵۰ تن انجام شد که متقاضی نداشت.

آمار نشان می‌دهد، حدود یک میلیون و ۱۶۲ هزار و ۸۱۷ تن قیر به ارزش ۲۲۷ میلیارد و ۳۶۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به صورت نقدی در چهار ماه ابتدای سال به فروش رسید، همچنین فروش نسیه این کالا نیز در حجم هزار تن به ارزش ۳۷۸ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار گرفت.

در مجموع، ۲۲۷ میلیارد و ۷۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیر به صورت نقدی و سلف در حجم یک میلیون و ۱۶۳ هزار و ۸۰۰ تن معامله شده است.

بر این اساس، مواد شیمیایی از کالا‌هایی است که از ابتدای سال تا پایان تیر ماه ۱۴۱ هزار و ۴۵۸ تن به ارزش آن ۳۷ میلیارد و ۴۶۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بخش نقدی و بیش از ۲۰۸ هزار و ۱۱۰ تن به ارزش ۹۱ میلیارد و ۱۹۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به صورت سلف فروخته شد.

به گزارش فارس، در مجموع ۳۴۹ هزار و ۵۳۹ تن مواد شیمیایی فروخته شد و ارزش آن به بیش از ۱۲۸ میلیارد و ۶۶۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

ارزش هزار میلیارد تومانی ۳ کالای پتروشیمی

اطلاعات موجود نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه ۷۳ هزار و ۹۴۶ تن روغن به صورت نقدی و به ارزش ۶۰ میلیارد و ۷۵۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین ۱۳۲ هزار و ۹۵ تن پلیمر به ارزش ۵۴۳ میلیارد و ۲۸۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به صورت نقدی و ۲۹۹ هزار و۹۶۰ تن سلف این کالا نیز به ارزش بیش از ۳۹۴ میلیارد و ۶۸۴ میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار گرفت. در نتیجه، در بخش سلف و نقدی ۴۳۲ هزار و ۶۵ تن پلیمر به ارزش بیش از ۹۳۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

بر اساس این گزارش، هفتمین و آخرین کالایی که در بخش پتروشیمی بورس کالا فروخته شد، اکستراکت و در حجم ۱۶ هزار و ۷۹۴ تن بود که ارزش این معامله بیش از ۳ میلیارد و ۸۳۹ میلیون تومان بود.

عرضه بیش از ۲ میلیون و ۹۲ هزار تن انواع محصولات پتروشیمی

بر اساس اطلاعات موجود، از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه در مجموع ۷ کالایی که در بخش نقدی پتروشیمی بورس کالا فروخته شد، یک میلیون و ۵۸۰ هزار و ۱۶۰ تن به ارزش ۷۴۹ میلیارد و ۷۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین، هزار تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش ۳۷۸ میلیون تومان فروخته شد.

در ادامه معاملات چهار ماهه سال ۸۹، بخش پتروشیمی میزبان ۵۱۱ هزار و ۳۰۰ تن از هفت کالا بود که ارزش آن به بیش از ۴۸۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. در نهایت کل حجم کالا‌های عرضه‌شده در بورس پتروشیمی ۲ میلیون و ۹۲ هزار و ۴۶۱ تن به ارزش یک هزار و ۲۳۸ میلیارد و ۸۰۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود.