تعدیل نرخ محصولات شیمیایی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: بازار محصولات شیمیایی روز گذشته در بورس کالا با تعدیل و تثبیت نرخ‌ها همراه شد. در این روز، معاملات گروه شیمیایی‌ها در جوی آرام برگزار شد و کاهش تقاضا برای خرید محصولات شیمیایی سبب شد تا نرخ‌ها تعدیل شود. در معاملات روز گذشته اکثر کالاهای گروه شیمیایی برخلاف پلیمری‌ها با نرخ پایه معامله شدند و تنها برخی از محصولات که تقاضا در تمام ماه‌های سال برای آنها وجود دارد با رشد قیمت در رقابت روبه‌رو شدند.

در معاملات این روز نیز برخلاف هفته‌های گذشته تنها پلی پروپیلن آف Z۳۰S با رشد قیمت روبه‌رو شد. محصولات آف گرید پتروشیمی مارون در این روز با افت قیمت روبه‌رو شدند و مابقی آف گریدها در مچینگ معامله شدند.

در این روز، پلی اتیلن سنگین آف درجه یک و سه و پلی اتیلن سنگین آف EX۵ درجه ۲ مارون به ترتیب نسبت به هفته گذشته ۲۶، ۴۶ و ۱۰ تومان افت قیمت داشتند.

به گفته فعالان اقتصادی، آف گریدهای عرضه شده در این روز مورد استقبال خریداران قرار نگرفت؛ چرا که نسبت به آف گریدهای عرضه شده در هفته‌های گذشته از کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند.آگاهان بازار پیش‌بینی می‌کنند برخلاف بازار داغ پلیمری‌ها در هفته جاری، بازار محصولات شیمیایی در روزهای آتی روندی مشابه با معاملات روز گذشته رینگ پتروشیمی در پی گیرد.

رشد ۲۰ تومانی نرخ زایلین مخلوط

در این روز و در گروه شیمیایی‌ها آمونیاک (محلول)، متانول، زایلین مخلوط، برش سنگین نفتالین دار، کربنات سدیم سنگین و سبک به ترتیب با رشد ۵، ۴، ۲۰، ۱، ۹ و ۵ تومانی نسبت به هفته گذشته در رقابت روبه‌رو شدند.

به گفته فعالان اقتصادی، خریداران محصولات شیمیایی برخلاف بازار پلیمری‌ها از مصرف‌کنندگان تشکیل شده است و به همین دلیل بازار این کالاها از روند مطلوب‌تری برخوردار است.

بسیاری از آگاهان بازار در این روز، به دلیل احتمال افزایش نرخ پلیمری‌ها در هفته‌های آتی ابراز نگرانی کرده و فروش محصولات پلیمری به پروانه داران را یکی از دلایل تشنج در بازار پتروشیمی عنوان می‌کنند.

به اعتقاد آنها در هفته‌های آتی رشد نرخ‌ها و خرید و فروش پروانه‌ها لطمه جبران‌ناپذیری را به رینگ پتروشیمی وارد خواهد کرد.

افت ۳ تومانی نرخ سودکاستیک

در معاملات این روز سودکاستیک برخلاف هفته‌های گذشته با افت ۳ تومانی قیمت روبه‌رو شد.اگر چه در این روز ۳ هزارتن سود کاستیک پتروشیمی بندر امام در رینگ پتروشیمی عرضه شد؛ اما برای خرید این کالا ۱۲ هزارتن تقاضا وجود داشت.این کالا روز گذشته با نرخ ۱۶۱ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.

به گفته آگاهان بازار، واردات سودکاستیک در ماه‌های اخیر سبب شده است تا بازار سودکاستیک تعدیل شده و نرخ‌ها کاهش یابد.در این روز همچنین عدم استقبال از جوش شیرین پتروشیمی شیراز توسط کارگزاران سبب شد تا این کالا وارد مچینگ شود. جوش شیرین داخلی در این روز با نرخ ۴۵۰ تومان مانند هفته‌های گذشته عرضه شد که تنها ۶۰ تن از آن در مچینگ توسط کارگزاران خریداری شد.در این روز همچنین در گروه گازها و خوراک‌ها، گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندرامام با رشد ۴۳ تومانی نسبت به آخرین عرضه در بورس کالا مواجه شد، اما گاز پروپان با افت ۴ تومانی روبه رو شد.در این روز گازمایع صنعتی و گازپروپان به ترتیب با نرخ ۶۱۵ و ۶۰۷ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.

آرگون پتروشیمی شیراز و فجر نیز در این روز برخلاف هفته‌های گذشته با نرخ پایه معامله شد. آرگون پتروشیمی شیراز و فجر به ترتیب با نرخ ۹۲۲ و ۸۵۸ تومان خریداری شد.

در این روز اسید سولفوریک، اسید نیتریک، اسید استیک و جوش شیرین به دلیل عدم استقبال خریداران از گروه شیمیایی‌ها وارد مچینگ شدند.