فروش 35 میلیون دلار محصول در رینگ صادراتی

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس کالا- سردار خالدی: در مجموع طی هفته جاری در رینگ صادراتی ۹۶ هزار گندم، انواع قیر و دیگر محصولات به ارزش ۲۲ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۹۱۰ دلار فروخته شد که در نوع خود یک رکورد به حساب می آید. به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، طی هفته جاری در رینگ صادراتی بورس کالا در مجموع ۹۶ هزار و ۴۰۳ تن کالای پتروشیمی، کشاورزی و شیمیایی به ارزش ۳۵ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۴۱۰ دلار دادوستد شد که سهم هر کدام از این معاملات به ترتیب زیر: انواع قیر ۶۴ هزار و ۴۰۳ تن به ارزش ۱۲ میلیون و ۴۱۷ هزار و ۳۵۰ دلار، گندم از محصولات کشاورزی ۴۶ هزار تن به ارزش ۷ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۵۶۰ دلار، ۱۰ هزار تن متانول به ارزش ۲ میلیون و ۵۲۵ هزار دلار، ۴ هزار تن بوتادین ۱ و ۳ به ارزش۵ میلیون و ۵۴۰ هزار دلار و ۶ هزار تن پلی‌اتیلن سبک خطی به ارزش ۶ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۵۰۰ دلار بود.

براساس این گزارش، طی هفته جاری رینگ صادراتی در حالی معاملات خود را پیگیری کرد که بیشترین دادوستدها نیز در این هفته نسبت به هفته قبل انجام شده بود، براین اساس در اولین معامله این هفته در روز یکشنبه خرید ۹ هزار تن گندم به ارزش یک میلیون و ۵۷۵ هزار دلار با نرخ هر تن ۱۷۵ دلار در حالی صورت گرفت که از سوی مشتریان این بازار ۵۵ هزار گندم خوراکی معمولی درخواست شده بود، این در صورتی بود که در جلسه معاملاتی قیر انواع این محصول به میزان ۲۲ هزار تن عرضه شد؛ اما در پایان این جلسه معاملاتی در کمال تعجب هیچ‌گونه تقاضایی برای آن به وجود نیامد.

روز دوشنبه ۱۱ مرداد در تالار صادراتی بورس کالا در منطقه آزاد کیش ۳۴ هزار تن گندم خوراکی معمولی به ارزش ۵ میلیون و۸۶۱ هزار و ۵۶۰ دلار بالغ شد که در زمان رقابت به نرخ متوسط ۱۷۳ دلار و ۲۰ سنت و ۱۷۵ دلار به ازای هر تن مورد معامله قرار گرفت، و در نوع خود یک رکورد به حساب آمد. همچنین در این روز ۲ هزار تن قیر ۶۰۷۰ به ارزش ۷۳۰ هزار دلار انجام که قیمت هر تن این محصول ۳۶۵ دلار برآورد شد.

براساس این گزارش، در روز سه شنبه برای سومین بار رینگ صادراتی برگزار شد و طی آن در ابتدای معاملات قیر با افزایش چشمگیری نسبت به روز قبل کاری، شاهد دادوستد ۲۸ هزار و۴۰۳ تن انواع قیر بود که ارزش آن بالغ بر ۱۱ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۳۵۰ دلار برآورد شد، این معاملات در حالی انجام شد که برای این محصول ۵۸ هزار و ۳ تن عرضه صورت گرفته بود.

قیمت انواع قیر در این جلسه معاملاتی بدین ترتیب بود که هر تن قیر ۶۰۷۰ ۳۶۵ و ۳۷۰ دلار، هر تن قیر ۸۵۱۰۰ ۳۶۵ و ۴۵۰ دلار و هر تن قیر ۴۰۵۰ ۴۶۵ دلار معامله شد.

در جلسه معاملاتی گروه مواد شیمیایی نیز ۱۰هزار تن اسید استیک و متانول به ارزش ۲ میلیون و ۵۲۵ هزار دلار انجام شد که از سوی مشتریان با تقاضای ۳۸ هزار تنی مواجه شده بود که به دلیل پایین‌ترین نرخ ۳۵۰ دلاری فروشنده و بالاترین قیمت ۳۳۵ دلاری خریدار به ازای هر تن اسید استیک همان ۱۰ هزار تن متانول به قیمت هر تن ۲۵۳ دلار ثبت شد.

در این روز معاملاتی علاوه بر قیر و مواد شیمیایی ۹۰ هزار تن گندم خوراکی معمولی و دورم عرضه شد که به دلیل نرخ بالای این محصول تنها ۳ یک هزار تن گندم خوراکی معمولی به ارزش ۵۴۶ هزار دلار و به قیمت هر تن ۱۸۲ دلار برآورد شد.

فروش بوتادین و پلی اتیلن در جلسه دیروز

همچنین دیروز در رینگ صادراتی بورس کالا در دو جلسه معاملاتی گروه شیمیایی و پلیمر در مجموع ۱۰ هزار تن محصول به ارزش ۱۲ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۵۰۰ دلار انجام شد.

ارزش معاملاتی بوتادین ۳ و ۱ در گروه شیمیایی، ۴ هزار تن محصول به ارزش ۵ میلیون و ۵۴۰ هزار دلار و پلی اتیلن سبک خطی نوع A ۶ هزار تن محصول به ارزش ۶ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۵۰ دلار بود.

همچنین براساس گزارش شرکت بورس کالا، هر تن بوتادین یک هزار و ۳۸۵ دلار و هر تن پلی اتیلن سبک خطی نوع A یک‌هزار و ۱۳۳ دلار و ۷۵ سنت انجام شد که در ابتدا بالاترین قیمت پلی‌اتیلن سبک خطی از سوی عرضه‌کننده یک هزار و ۲۳۰ دلار اعلام شده بود.