با توجه به بهبود تدریجی اقتصاد کشورها پس از گذر دوران بسیار سخت بحران مالی جهانی، وضعیت فولاد اکثر مناطق معتدل و آرام گزارش شده است. با این حال هیچ روند قابل‌توجهی در تقاضا برای فولاد ضدزنگ (مخصوصا در غرب) وجود نداشته است. در تمام نقاط دنیا تولیدکنندگان تلاش می‌کنند تولید خود را محدود کنند تا هم سطح موجودی کالا را کنترل کرده و هم مانع سقوط مجدد قیمت‌ها شوند.

به گزارش اخیر مرکز صنعتی فولادهای ویژه شمال آمریکا، مصرف فولاد ضدزنگ در سه ماه اول سال ۲۰۱۰ نزدیک به ۵۰ درصد (در مقیاس سالانه) رشد داشته است. شرکت استیل آمریکای شمالی در حال حاضر در حد کمتر از حداکثر ظرفیت تولید می‌شود، زمان تحویل بار هم کوتاه بوده است.

شرکت‌های AK استیل و الگنی لادلوم و NAS زمان تحویل بار نورد سرد فولاد نوع ۳۰۴ را کمتر از دو ماه اعلام کرده‌اند. فعالان بازار انتظار دارند پس از تعطیلات تابستانی شاهد کمی افزایش در تقاضا باشیم؛ البته تعداد کمی هم پیش‌بینی می‌کنند تا فصل زمستان روند صعودی حمایت‌شده‌ای را پیش رو خواهیم داشت.

کارخانجات ژاپنی اعلام کرده‌اند، تخفیفاتی در قیمت‌های خود اعلام خواهند کرد تا مشتریان را به خرید بیشتر ترغیب کنند. NSSC نیز اظهار داشته تولید خود را مناسب با سطح مصرف کنترل خواهد کرد.بنابر گزارش انجمن آهن و فولاد کره، تقاضای ضعیفی که در کره جنوبی مشاهده شده است به بالاترین سطح خود از سپتامبر ۲۰۰۷ رسیده است. با این وجود تولیدکننده اصلی فولاد استیل این کشور (پاسکو) در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای کاهش تولید خود ندارد.دو کارخانه اصلی فولاد استیل تایوان به دلیل پایین بودن سطح فروش، تولید خود را محدود نموده‌اند. خط تولید کارخانه تانگ انگ در کوشینگ در ظرفیت ۶۰ درصد به فعالیت خود ادامه می‌دهد و این در حالی است که بازده فولاد استیل خام یاسکو برای ماه جولای نسبت به ماه مه ۱۰۰۰۰ تن کاهش خواهد داشت.

سطح موجودی کالا در زنجیره عرضه چین به دلیل تداوم پرشتاب تولید در ۲ سال گذشته با رشد مواجه بوده است. خریداران در حال حاضر با احتیاط عمل می‌کنند. کارخانجاتی از جمله شرکت آهن و فولاد جیکوان اعلام کرده‌اند تصمیم دارند تولید خود را کاهش دهند و این درحالی است که پشروان صنعت (فولادسازی شانزی تیگانگ و بائواستیل استینلس چین) در ماه‌های جولای و اوت کاهش‌هایی در تولید خود اعمال کرده و خواهند کرد.

شرایط مختلفی در اروپا حاکم می‌‌باشد. اوضاع اقتصادی در جنوب این قاره همچنان رقابتی می‌باشد. عرضه‌کنندگان فولاد ضدزنگ نیز با واردات ارزان‌قیمت خاوردور در حال رقابت هستند.

در برخی از کشورها به خصوص آلمان و سوئد علائم نویدبخشی از بهبود به چشم می‌خورد. در هفته‌های اخیر سطح تقاضا در این منطقه به طور قابل توجهی کاهش یافته است که البته این مساله به واسطه تعطیلات تابستانی فولادسازان خنثی خواهد شد. با این حال برخی از محرک‌های مالی که به افزایش فعالیت در اروپا کمک می‌کنند در حال حذف‌شدن هستند.

طرح جایگزینی خودروهای دست‌دوم آمریکا به اتمام رسیده و برخی از دولت‌ها به دنبال کاهش هزینه و پایین آوردن کسری بودجه خود می‌باشند. بسیاری از ناظران معتقدند کارخانجات محلی مجبور خواهند بود در خصوص تطابق تولید خود با سطح تقاضا کاملا هوشیار بوده و قیمت‌ها را در سطحی که برایشان سودآور باشند، حفظ کنند.

منبع: سایت شرکت کارگزاری بانک ملی