بازار پلیمرها در سربالایی قیمت

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: پیش‌بینی فعالان اقتصادی مبنی بر بهبود بازار پلیمری‌ها در معاملات روز گذشته محقق شد. در این روز، رینگ پتروشیمی در پی رشد نرخ جهانی محصولات پلیمری شاهد رشد قیمت‌ها در رقابت بود.اگرچه در هفته‌های اخیر فروش محصولات پتروشیمی به افراد دارای پروانه بهره‌برداری پس از مناقشات بسیار باب شد و وزارت صنایع، تعاونی مصرف‌کنندگان پلاستیک و بازرگانی پتروشیمی قانع شدند که از این پس کلیه کالاهای پتروشیمی به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید، اما جالب اینجا است که هنوز واسطه‌های رینگ پتروشیمی به فعالیت خود در پشت تالار شیشه‌ای ادامه می‌دهند.به گفته فعالان اقتصادی، بازار فروش پروانه در رینگ پتروشیمی در هفته‌های اخیر بسیار داغ شده است و واسطه‌ها در این روزها با پروانه‌های افراد مصرف‌کننده به خرید اقدام می‌کنند.اگرچه آگاهان بازار در این روز از بهبود بازار و روند رو به رشد نرخ محصولات پتروشیمی در روزهای آتی خبر می‌دهند؛ اما از این موضوع نیز ابراز نگرانی می‌کنند؛ چراکه رشد قیمت‌ها در هفته‌های آتی و خرید پروانه‌ها توسط واسطه‌ها سبب می‌شود تا نرخ محصولات پتروشیمی با افزایش چشمگیری در آینده روبه‌رو شود.علاوه بر این موضوعات، برخی از فعالان بازار با توجه به محدودیت‌های اقتصادی موجود و همچنین احتمال اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، بازار پتروشیمی‌ها را رو به بالا ارزیابی می‌کنند.با این حال، بسیاری از کارشناسان بازار پتروشیمی، بازار را طی سه هفته اخیر غیرواقعی می‌دانند و معتقدند بازار پتروشیمی‌ها را در بورس کالا واسطه‌ها و دلالان تشکیل می‌دهند و مصرف‌کنندگان قادر به تهیه تناژهای بالای کالاها نیستند و به این ترتیب مجالی برای معامله ندارند و ترجیح می‌دهند پروانه‌های خود را به ازای هر کیلو محصول پتروشیمی بین ۱۰ تا ۳۰ تومان به واسطه‌ها بفروشند.

رشد نرخ اکثر محصولات پلیمری

در معاملات این روز اکثر محصولات پلیمری با رشد قیمت روبه‌رو شدند و تنها برخی از محصولات BG افت قیمت داشتند.در این روز، برخی از خریداران به عدم تحویل ABS و ۸۲۱ معترض بودند. به گفته فعالان اقتصادی، عدم تحویل حواله‌های دو هفته اخیر ۸۲۱ و هفته گذشته ABS به خریداران سبب کمبود این کالاها در بازار داخلی شده است و احتمال می‌رود نرخ این کالاها در روزهای اخیر در بازار داخلی گران شود. در این روز ۸۲۱ با رشد ۲۷ تومانی نسبت به هفته گذشته روبه‌رو شد و با نرخ یک هزار و ۲۳۳ تومان خریداری شد، اما ABS در این روز ۱۰۳ تومان نسبت به آخرین معامله در بورس کالا افت قیمت داشت، این کالا با نرخ یک هزار و ۸۰۴ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.

رشد ۱۲۴ تومانی نرخ SBR

در معاملات این روز، بیشترین افزایش نرخ متعلق به SBR بود. این کالا نسبت به آخرین عرضه خود ۱۲۴ تومان رشد قیمت داشت و با نرخ دو هزار و ۱۴۶ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.به گفته آگاهان بازار، قرار گرفتن در فصل مصرف پلاستیک‌ها طی روزهای اخیر و همچنین افزایش نرخ جهانی این کالاها سبب شده است تا در این روز پلاستیک‌ها با رشد قیمت روبه‌رو شوند.

رشد نرخ پی‌وی‌سی

در این روز، نرخ پی‌وی‌سی با رشد روبه‌رو شد. گفته می‌شود افزایش نرخ جهانی این کالا در این روز سبب شد تا نرخ پی‌وی‌سی با افزایش قیمت مواجه شود.PVC۶۰۵۸ در این روز، نسبت به هفته گذشته ۴۱ تومان رشد قیمت داشت. این کالا با نرخ یک هزار و ۱۱۱ تومان خریداری شد. پلی‌وینیل‌کلراید S۷۰ نیز در این روز با رشد ۳۱ تومانی نسبت به آخرین معامله در بورس کالا مواجه شد و با نرخ یک هزار و ۸۲ تومان خریداری شد.