افزایش قیمت بیلت و قراضه، کاهش نرخ مقاطع و ورق

گروه بورس کالا- فولاد‌سازان جهان هفته گذشته با برگزاری کنفرانسی در نیویورک سعی در ارائه راهکارهایی برای بهبود بازار فولاد داشتند. در همین حال بازار جهانی فولاد نیز طی ده روز اخیر رشد قیمتی را در مورد محصولاتی نظیر بیلت، سنگ آهن و قراضه تجربه کرده است، این در حالی است که در هفته مورد بررسی مقاطع فولادی و ورق در بیشتر نقاط جهان با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. بسیاری از کارشناسان رشد قیمت‌های اخیر را مقطعی دانسته و کاهش سطح موجودی انبارها در دنیا را عامل رشد اخیر دانستند به همین مناسبت مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی وضعیت بازارها پرداخته است که در پی می‌آید:

نرخ بیلت رو به بالا

بازار بیلت در هفته گذشته رو به بالا بود. قیمت بیلت نقدی در بورس لندن که ۴۱۵ دلار در هر تن بود، به ۴۴۶ دلار هر تن رسید. بیلت سی‌آی‌اس فوب دریای سیاه به مرز ۵۰۰ دلار در هر تن رسید. علت این امر کاهش شدید تولید در سی‌آی‌اس و شروع بعضی خریدهای قبل از ماه رمضان از خاورمیانه و شمال آفریقا است.

با توجه به پایین آمدن ظرفیت تولید در سی‌آی‌اس، حفظ این قیمت شاید تا یکماه دیگر سخت نباشد؛ البته سفارشات بیشتر توسط کارخانه‌ها است نه تجار بزرگ، به همین دلیل مقادیر سفارش شده محدود است. بر خلاف خاورمیانه، خریداران خاوردور نسبت به افزایش قیمت مقاومت کرده‌اند، آنها حاضر نیستند بیلت را در قیمت فراتر از ۵۳۰ دلار سی‌اف‌آر بخرند. در حالی که سی‌آی‌اس‌ها به دنبال ۵۴۰ تا ۵۵۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر هستند، نباید فراموش کرد که این خریدها برای حفظ موجودی انبار است، چون قیمت مقاطع تغییر نکرده و بازار آن هم کساد است، باید تا ماه آینده صبر کرد و نتیجه طناب کشی مقاطع و بیلت را دید.

قیمت بیلت در ایران هم افزایشی بود

اواخر هفته گذشته قیمت بیلت در انزلی ۵۷۰ تومان روی تریلی بود؛ ولی این هفته به ۶۱۰ تومان رسید. علت آن افزایش قیمت مقاطع به‌خصوص میلگرد بوده است. متوسط قیمت میلگرد که در پایان هفته گذشته ۷۰۰ تومان بود، این هفته از ۷۴۰ تومان گذشت. با احتساب فاصله سنتی ۱۰۰ تومانی بین بیلت و میلگرد، تولید میلگرد از حاشیه سود مناسب برخوردار است. با توجه به اینکه واردات بیلت سه ماه اخیر به شدت کاهش یافته، اگر سفته بازها وارد بازار نشوند، قیمت بیلت ثابت باقی خواهد ماند.

در حال حاضر پیشنهاد فروش برای بیلت بسیار محدود است، ولی نباید فراموش کرد که هفته آینده تقریبا بازار فعال نیست و به دنبال آن هم ماه رمضان است و پس از آن بیلت‌های زیر ۵۰۰ دلاری که در راه ایران است !!

ترک‌ها قیمت مقاطع را بالا بردند

مقاطع در جنوب اروپا با کاهش قیمت روبه‌رو بود. در جنوب اروپا کاهش تقاضا قیمت‌ها را ۱۰ یورو پایین آورد و به ۵۱۰ تا ۵۳۰ یورو رساند. در ژاپن، توکیواستیل قیمت را ۳/۵ درصد تنزل داد و علت آن را ارزان شدن مواد اولیه و کاهش قیمت جهانی عنوان کرد. در شمال اروپا قیمت میلگرد و تیرآهن ۱۰ تا ۲۰ یورو کاهش یافت؛ ولی ترک‌ها به علت آنکه مواد اولیه را گرانتر خریدند، قیمت مقاطع را تا ۳۵ دلار در هر تن بالاتر بردند.

در چین به علت کاهش تقاضا، با اینکه کارخانه‌ها تولید را کم کرده‌اند، قیمت میلگرد ۱۵ دلار در هر تن تنزل کرد. در امارات قیمت میلگرد ۲۶ دلار در هر تن پایین آمد.

در کل به علت تعطیلات در اکثر کشورها بازار مقاطع با رکود روبه‌رو است. همه به سپتامبر امیدوارند که فعالیت‌ها شروع می‌شود.

قیمت مقاطع در ایران به اوج رسید

مقاطع در ایران در هفته گذشته به شدت بالا رفت و قیمت به پیک خود در خلال ۴ ماه اخیر رسید. علت این امر آن بود که قیمت‌ها در دو ماه قبل روند نزولی داشت و به کف خود رسیده بود، ولی تقاضا نبود. از اول تیر ماه با اختصاص بودجه برای مسکن مهر، تقاضای مقاطع به‌خصوص میلگرد افزایش یافت، روند تحویل کالا از ذوب‌آهن اصفهان همراه با کاهش عرضه از طرف کارخانه‌های خصوصی به جریان صعودی قیمت‌ها کمک کرد.

متوسط قیمت میلگرد روز چهارشنبه در بازار ایران به ۷۴۵ تومان رسید. قیمت تیرآهن هم در اصفهان از مرز ۷۰۰ تومان گذشت.

اکثر دست‌اندرکاران معتقدند که این قیمت‌ها در هفته آینده دستخوش تغییر خواهد شد و با رسیدن ماه رمضان کمی افت خواهد کرد، چون تقاضا پایین خواهد آمد.

محدودیت ورق و کاهش نرخ آن

ورق در اکثر نقاط دنیا رو به تنزل بوده است، ولی دامنه کاهش آن محدود می‌باشد. در آمریکا قیمت‌ها ۲۰ دلار در هر شورت تن پایین آمد و به ۷۵۰ دلار برای ورق گرم رسید. کارخانه‌های آمریکا در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کنند؛ ولی تقاضا کم است. در روسیه بر خلاف دیگر نقاط دنیا به علت کاهش تولید از یک سو و افزایش خریدها به خصوص از طرف ایران، قیمت‌ها بالا رفت؛ ولی خریدها برای حفظ موجودی انبارها است.

در اروپا قیمت ورق ثابت ماند. ورق گرم ۵۶۰ تا ۵۹۰ دلار در هر تن درب کارخانه معامله می‌شود. در ترکیه قیمت ثابت ماند؛ ولی تقاضا محدود است. در خاوردور به علت رکود و باران‌های فصلی تقاضا کم بود، به‌خصوص بازار چین که به علت سیاست‌های اخیر چین روند قیمت‌ها نزولی است. قیمت ورق گرم ۵۶۵ دلار است که نسبت به هفته قبل تا ۳۰ دلار در هر تن کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که همه انتظار دارند قیمت‌ها باز هم کاهش یابد، چون موجودی انبارها زیاد است.

ورق ۶۲۰ تومان شد

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر هفته گذشته با افزایش قیمت روبه‌رو بود و از ۵۹۰ تومان در هر کیلو در انزلی روی تریلی به ۶۲۰ تومان در هر کیلو رسید. علت آن محدودیت واردات و خالی شدن انبارها است؛ ولی هنوز خرید تولیدکنندگان لوله و پروفیل محدود است، برای بهتر شدن و واقعی شدن قیمت این کالا باید در انتظار بهبود بازار لوله و پروفیل بود. آخرین قیمت این کالا سی‌اف‌آر بندر انزلی ۵۷۰ دلار در هر تن بوده که هنوز واردات آن با صرفه اقتصادی روبه‌رو نیست.

در مورد ورق سرد محدودیت عرضه بعضی از اقلام به‌خصوص ضخامت‌های ۶۰/۰ تا ۹۰/۰ میلیمتر کاملا محسوس است. قزاق‌ها ده روز است که پیشنهاد قیمت نمی‌دهند و احتمالا تا اوایل آگوست هم در بازار نخواهند بود. ورق گرم تخت با افزایش محدود قیمت تا سقف ۲۰ تومان در هر کیلو روبه‌رو شد و ورق گالوانیزه هم ۱۰ تا ۲۰ تومان در هر کیلو بالا رفت.

این هفته مبارکه به عرضه خود در قیمت‌های هفته قبل ادامه داد. تنها ورق گرم هر کیلو ۷ تومان گرانتر شد، ولی هنوز خرید این کالا با صرفه روبه‌رو نیست، چون قیمت تمام شده خرید از بورس فاصله خیلی کمی با فروش آن دارد. در هفته آینده به علت تعطیلات نباید انتظار زیادی از بازار داشت، کالاهای در راه هم زیاد است. افزایش قیمت ورق گرم ۲ میلیمتر باعث می‌شود موجودی این کالا در انبارهای انزلی به بازار سرازیر شود، همین طور واردات ورق گرم از قزاقستان. اگر مبارکه تغییری در سیاست‌های خود ندهد، شاید روند نزولی بازار برای مدت محدودی باشد، در غیر این صورت با توجه به افت تقاضا، ادامه نزول قیمت‌ها تا مهر ماه دنبال خواهد شد.

حجم کم خرید سنگ‌آهن

قیمت سنگ آهن در هفته گذشته رو به افزایش گذاشت. اوایل هفته گذشته قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد ۸۰/۱۱۷ دلار سی‌اف‌آر بنادر چین بود که در روز چهارشنبه به ۶۰/۱۲۱ سنت رسید. حجم خریدها کم بود، ولی به‌علت آنکه در هفته‌های قبل معاملات بسیار محدود بوده، قیمت نسبت به خریدهای هفته گذشته واکنش مثبت نشان داده است. دلیل اصلی خریدها در هفته گذشته این است که بعضی کارخانجات کوچک به این نتیجه رسیده‌اند که قیمت به کف خود رسیده، ضمن آنکه آنها با خرید سنگ‌آهن ارزان سعی می‌کنند بخشی از زیان ناشی از خریدهای این کالا در قیمت بالا را جبران کنند. فروشنده‌ها می‌دانند که قیمت دوام نخواهد داشت و دوباره تنزل خواهد کرد.

روند افزایشی قراضه ادامه‌دار نیست

قراضه هم مثل سنگ‌آهن هفته قبل افزایش قیمت داشت، ولی اکثر دست‌اندرکاران معتقدند که این روند نمی‌تواند ادامه داشته باشد. علت اصلی افزایش قیمت قراضه خالی شدن انبارهای قراضه به‌دنبال خریدهای اخیر ترکیه است، اما به‌علت حساس شدن بازار، هر خرید جدیدی می‌تواند در بالا رفتن هر چند محدود قیمت قراضه موثر باشد. در کره هیوندایی قیمت خرید قراضه داخلی را ۸ تا ۱۶ دلار در هر تن افزایش داد، ولی کارخانه‌های دیگر کره تا دو ماه بعد کمتر خرید خواهند کرد. ترک‌ها قراضه را ۳ تا ۸ دلار گرانتر از هفته قبل خریدند، ولی حجم خریدشان به شدت کم شده است. آنها قراضه مخلوط ۳۰-۷۰ را ۳۴۴ دلار سی‌اف‌آر اروپا و ۲۰-۸۰ را از آمریکا ۳۵۰ دلار سی‌اف‌آر معامله کردند، قراضه کلاس آ۳ روس هم ۳۴۰ دلار در هر تن معامله شد.

در آمریکا قراضه تا ۲۶ دلار در هر لانگ تن نسبت به ماه قبل پایین آمده، در اسپانیا قیمت قراضه ثابت شد که ناشی از محدودیت شدید عرضه آن است، این شرایط در دیگر نقاط اروپا هم محسوس است و در صورت شروع خرید قراضه در سپتامبر احتمالا قیمت آن بالا خواهد رفت. بحران اقتصادی، قراضه حاصل از اوراق شدن اتومبیل یا ساختمان را به شدت کم کرده است، با شروع پاییز و سرما جمع‌آوری آن هم با مشکل روبه‌رو خواهد شد.