گروه بورس کالا- روز گذشته رینگ صادراتی بورس کالا در مجموع شاهد معامله ۷۲ هزار و ۴۰۰ تن محصول کشاورزی، پتروشیمی، شیمیایی و گوگرد به ارزش ۱۹ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۵۰۰ دلار بود که نسبت به معاملات روز یکشنبه همین هفته از رشد ۱۰۰ درصدی ارزش مبادلات برخوردار بود. براین اساس، دیروز در برابر عرضه ۲۳۵ هزار و ۶۰۰ تن محصول مورد معامله در بازار، مشتریان ۱۰۳ هزار و ۲۰۰ تن کالا درخواست کردند که در پایان ۷۲ هزار و ۴۰۰ تن محصول درخواستی از تقاضای موجود بازار به فروش رسید.

براساس آمار دریافتی از رینگ صادراتی، در جلسه معاملاتی گندم، ۱۰۰ هزار تن کالا همانند هفته‌های پیش از سوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی عرضه شد که از طرف یکی از خریداران بازار ۱۰ هزار تن تقاضا صورت گرفت، و در نهایت همان میزان تقاضا به ارزش یک میلیون و ۶۹۰ هزار دلار با توافق دو طرف معامله به فروش رسید.

هر تن گندم خوراکی خریداری شده آذربایجان شرقی دیروز، متناسب با قیمت جهانی و روند حاکم افزایشی نرخ محصولات غذایی، ۱۶۹ دلار به فروش رسید. این در حالی بود که هرتن گندم خوراکی عرضه شده سایر استان‌ها ۱۷۵ دلار و هر تن گندم دروم نیز، ۱۹۶ دلار نرخ‌گذاری شده بود.

براساس این گزارش، به نظر می‌رسد که با معاملات دیروز بازار گندم رینگ صادراتی که از رشد خوبی نسبت به جلسه معاملاتی روز یکشنبه همین هفته برخوردار بود، در هفته‌های آتی تقاضای بالاتر و در صورت اعطای تسهیلات در نظر گرفته برای خریداران شاهد خرید بیشتری باشیم.

همچنین دیروز برای قیر ۴۷ هزار و ۲۰۰ تن عرضه شد که در برابر این میزان عرضه، ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن تقاضا انجام گرفت که ۱۲ هزار و ۴۰۰ تن آن به ارزش ۴ میلیون ۶۷۱ هزار و ۵۰۰ دلار معامله شد. روز گذشته در جلسه معاملاتی قیر، انواع قیرهای موجود در بازار مورد دادوستد قرار گرفت و به نوعی این جلسه معاملاتی از تنوع بیشتری نسبت به هفته‌های گذشته برخوردار بود، به طوری‌که هر تن قیر ۶۰۷۰ با نرخ ۳۶۰ و ۳۶۵ دلار، هر تن قیر ۸۵۱۰۰ با نرخ ۳۶۵ دلار، هر تن قیر۵۰MC۲ ۵۳۰ دلار و هر تن قیر ۴۰۵۰ نیز ۴۳۵ دلار به فروش رسید.

علاوه بر دادوستد قیر و گندم، در جلسه معاملاتی روغن ۱۰ هزار تن روغن پایه SN ۶۵۰ و SN۱۵۰ به ارزش ۸ میلیون و ۵۲۵ هزار دلار معامله شد که قیمت هر تن از این روغن‌ها به ترتیب ۸۵۵ و ۸۵۰ دلار خریداری شد.

ارزش معاملاتی روز گذشته سایر محصولات گروه اکستراکت، شیمیایی و گوگرد گرفتن در رینگ صادراتی ۴ میلیون و ۲۶۰ هزار دلار بود.