افزایش تفاوت قیمت ورق در روسیه

مرکز خدمات فولاد ایران- تفاوت قیمت‌های فروش تولیدکنندهای ورق در روسیه برای محصولات ماه آگوست افزایش یافته است؛ در حالی که برخی از تولیدکننده‌ها خواستار افزایش ۱۰ تا ۲۰ دلاری هر تن قیمت محصولات خود برای تحویل در ماه جولای هستند، قیمت همین محصول برخی از کارخانه‌ها تغییری را نسبت به ماه گذشته نشان نمی‌دهد. کارخانه مگنیتوگورسک خواستار فروش ورق خود در قیمت ۵۶۵ تا ۵۷۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه، ۵۷۰ تا ۵۷۵ دلار هر تن فوب آستاراخان و ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار هر تن فوب ناخودکا (خاور دور) است. با توجه به اینکه کارخانه مگنیتوگورسک ماهانه ۱۰۰هزار تن ورق به فروش می‌رساند، احتمال موفقیت این کارخانه برای فروش محصولات خود با این قیمت‌ها ضعیف است.

در این میان کارخانه سورستال خواستار فروش ورق گرم در قیمت ۵۵۰ دلار هر تن و ورق سرد در قیمت ۷۰۰ تا ۷۱۰ دلار هر تن فوب دریای بالتیک می‌باشد. با توجه به شرایط کنونی بازار قیمت پیشنهادی این کارخانه معقول تر به نظر می‌رسد.

در حال حاضر میزان تقاضای ورق در این کشور افزایش یافته است و گزارش‌ها نشان می‌دهد که موجودی این محصول کارخانه‌های سورستال و نوولیپتسک محدود است، به همین دلیل پیش بینی می‌شود که قیمت ورق گرم در روسیه تا پایان ماه جاری افزایش یافته و به ۶۰۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه برسد. با توجه به احتمال افزایش قیمت‌ها در آینده، برخی از کارخانه‌ها عرضه خود را کاهش داده‌اند.

روند آینده بازار ورق در چین به دلیل حذف معافیت مالیاتی صادرات مشخص نیست و در حال حاضر فقط یکی از کارخانه‌ها در این کشور خواستار فروش ورق گرم حاوی برنز در قیمت ۵۷۰ دلار هر تن فوب می‌باشد. پیش‌بینی می‌شود که میزان تقاضای خرید در این قیمت در اروپا پایین باشد، اگر چه میزان تقاضای ورق در خاورمیانه و آفریقا در حد مطلوبی قرار دارد؛ اما هنوز این مساله که آیا تقاضای خرید ورق گرم حاوی برنز چین در این مناطق بالا خواهد بود یا نه مشخص نیست.