اعمال محدودیت خرید برای محصولات شیمیایی

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: بورس کالا برای دومین روز متوالی در هفته جاری شاهد فروش محصولات پتروشیمی به دارندگان پروانه تولید بود. به اعتقاد آگاهان بازار، ادامه فروش محصولات پتروشیمی در هفته‌های آتی به دارندگان پروانه تولید، عرضه کننده ها را دچار مشکل خواهد کرد و به احتمال زیاد این روند لغو خواهد شد.

به گفته فعالان اقتصادی، در این روز نیز خرید و فروش پروانه‌های تولید در پشت تالار شیشه‌ای ادامه داشت. با این حال گفته می‌شود که هفته‌های آتی نیز بازرگانی پتروشیمی قادر به خرید محصولات پتروشیمی در بورس کالا با تناژهای پایین خواهد بود. روز گذشته اکثر محصولات گروه شیمیایی با نرخ پایه معامله شدند، حجم باقی مانده برخی از کالاها نیز در مچینگ و به خریداران بدون پروانه فروخته شد. در این روز بیشترین کاهش نرخ را بوتادین ۱ و ۳ پتروشیمی تبریز با ۱۰۸ تومان نسبت به هفته گذشته تجربه کرد. در این روز همچنین به دلیل کاهش نرخ جهانی پلی اتیلن، محصولات آف گرید نیز با کاهش نرخ نسبت به هفته گذشته روبه‌رو شدند.

افت ۱۹ تومانی سودکاستیک داخلی

در معاملات روز گذشته رینگ پتروشیمی سودکاستیک داخلی نیز برخلاف هفته‌های گذشته با کاهش نرخ در رقابت روبه‌رو شد. این کالا نسبت به هفته گذشته ۱۹ تومان افت کرد؛ اما سودکاستیک وارداتی به دلیل تقاضای اندک بازار وارد مچینگ شد و مازاد آن نیز به خریداران بدون پروانه رسید. سود داخلی در این روز با نرخ ۹۶ تومان و حجم ۴۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت با نرخ ۱۹۲ تومان خریداری شد؛ اما سود وارداتی در این روز با نرخ هفته‌های گذشته؛ یعنی ۱۷۴ تومان به فروش رفت.

پیش‌بینی افت نرخ جوش شیرین در هفته‌های آتی

در این روز جوش شیرین نیز وضعیتی مشابه سودکاستیک وارداتی داشت. این کالا که مانند هفته‌های گذشته با نرخ ۴۵۰ تومان عرضه می‌شد، به دلیل تقاضای اندک بازار و نوسان‌های پیاپی در ماه‌های گذشته و همچنین تجربه کاهش‌های ۵ درصدی نرخ طی این ماه‌ها وارد مچینگ شد. به گفته آگاهان بازار، وضعیت بازار جوش شیرین در روزگذشته مانند آرگون بوده است و به احتمال زیاد در هفته‌های آتی نیز همچنان این دو کالا افت نرخ را تجربه خواهند کرد.

افت نرخ آف گریدها در رقابت

محصولات آف گرید در این روز با میانگین نرخ پایین‌تری نسبت به هفته گذشته در رقابت خریداری شدند.

به گفته فعالان اقتصادی، مصرف محصولات آف گرید به جای on سبب شده است تا خریداران در هر شرایطی برای خرید محصولات آف گرید به رقابت بپردازند. در این روز بیشترین کاهش نرخ در بین محصولات آف گرید، متعلق به اپوکسی رزین جامد محلول در زایلین بود. این کالا ۱۴۷ تومان نسبت به هفته گذشته افت نرخ داشت. دومین کاهش نرخ نیز در این روز متعلق به آف درجه یک ۲۱۰۲ لاله با افت ۱۲۰ تومانی بود. در معاملات این روز پلی اتیلن ترفتالات، کریستال ملامین، بودتاین استایرن ۰۱۵۰، پلی اتیلن سنگین تزریقی و استایرن منومر وارد مچینگ شدند.

رشد نرخ پایه متانول

در این روز به دلیل افزایش دو برابری تقاضا برای خرید کربنات سدیم سنگین، نرخ این کالا با رشد قیمت روبه رو شد. این کالا در این روز با نرخ ۲۰۳ تومان عرضه شد که در رقابت با قیمت ۲۳۵ تومان توسط کارگزاران خریداری شد. در این روز همچنین به گفته آگاهان بازار نرخ پایه متانول به دلیل رشد قیمت جهانی این کالا، در معاملات بورس با افزایش روبه‌رو شد.