گروه بورس کالا- سردار خالدی: روز گذشته با وجود تعطیلی بسیاری از سازمان‌های دولتی، رینگ صادراتی بورس کالا برگزار شد و در بخش محصولات کشاورزی، هر کیلو گندم متناسب با نرخ جهانی از سوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی حدود ۱۷۶ تومان اعلام شد. دیروز با وجود تعطیلی بسیاری از ارگان‌های دولتی از سوی دولت به خاطر کاهش مصرف انرژی و افزایش دمای هوای کشور، رینگ‌های معاملاتی بورس کالا شاهد دادوستد برخی از محصولات بود که براین اساس روز گذشته در رینگ صادراتی گندم، با وجود عرضه ۱۰۰ هزار تنی این محصول از سوی شرکت بازرگانی دولتی در نهایت ۳ هزار تن گندم خوراکی آذربایجان شرقی به قیمت هر تن ۱۷۰ دلار خرید و فروش شد. این در حالی است که با درنظرگرفتن نرخ دلار معادل ۱۰۳۷۵ ریال و نوسانات نرخ مواد غذایی و گندم در روزهای گذشته با توجه به تعطیلی آخر هفته معمول بازارهای جهانی در روز گذشته، هر کیلو گندم تقریبا ۱۷۶ تومان معامله شد.

از سوی دیگر، معاملات دیروز در حالی پیگیری شد که با وجود تقاضای ۱۶۹ دلاری هر تن محصول از ۶ هزار تن گندم در خواستی، معامله‌گران تنها ۳ هزار تن آن را با توافق فروشنده به قیمت هر تن ۱۷۰ دلار به ارزش ۵۱۰ هزار دلار خریدند.

به عقیده کارشناسان بازار، روند مبادلاتی محصولات کشاورزی رینگ صادراتی (گندم خوراکی و دورم) همچنان با مشکلات نبود تسهیلات لازم برای صادرکنندگان گندم و محصولات فرآوری شده آن مواجه است.

از میزان کل عرضه گندم موجود در بازار همانند روال معمول ۲۵ هزار تن آن مربوط به گندم دورم بود که هیچ‌گونه تقاضایی برای آن وجود نداشت. از سوی فروشنده، قیمت هر تن گندم دورم ۱۹۴ دلار اعلام شده بود که به نظر فعالان بازار هرچند این نرخ متناسب با نرخ‌های جهانی است، اما با وضعیت داخلی بازار کشاورزی قیمت اعلامی بسیار بالا است، به‌طوری‌که خریداران داخلی توان پرداخت لازم برای دادوستد این نوع محصول را ندارند همچنین دیروز در رینگ صادراتی برای گروه معاملاتی قیر در مقابل ۱۲ هزار و ۲۵ تن کالای عرضه شده، ۳ هزار و ۵۲۵ تن محصول درخواست شد که براساس فرآیند عرضه و تقاضا همان میزان تقاضای قیر به ارزش یک میلیون و ۴۵۱ هزار و ۵۰۰ دلار دادوستد شد. جزئیات معاملات در بازار دیروز قیر به گونه‌ای بود که از ۳ هزار و ۲۵ تن عرضه قیر ۶۰۷۰ ، همه میزان عرضه درخواستی،‌ از سوی خریدار به قیمت هر تن ۴۰۰ و ۴۶۰ دلار به ارزش یک میلیون و ۲۷۱ هزار و ۵۰۰ دلار معامله شد. از یک هزار تن موجودی قیر ۸۵۱۰۰، ۵۰۰ تن آن به قیمت پایه هر تن ۳۶۰ دلار به ارزش ۱۸۰ هزار دلار انجام شد.

اما در مجموع، دیروز در رینگ صادراتی ۶ هزار و ۵۲۵ تن کالا به ارزش یک میلیون و ۹۶۱ هزار و ۵۰۰ دلار خرید و فروش شد که برای ۹ هزار و ۵۲۵ تن تقاضا، ۱۱۲ هزار و ۲۵ تن عرضه وجود داشت.