شهرام پایمرد - قیمت‌های طلا ممکن است در سال‌جاری به‌دلیل نگرانی‌های اقتصادی و حفظ ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاران افزایش یابد. نگرانی ناشی از کسری بودجه دولت‌ها (بدین ترتیب که با کاهش بودجه دولت‌ها و افت مصرف کل و در نتیجه کاهش ارزش سهام بسیاری از شرکت‌ها حجم قابل توجهی از سرمایه‌ها از بازار سهام خارج شده و به سمت دارایی‌هایی که دچار افت نشوند، میل پیدا می‌کنند و طلا هم یکی از همین دارایی‌ها است.) و احتمال عمیق‌تر شدن بحران بدهی‌ها به این روند کمک بیشتری خواهد کرد.

انجمن جهانی طلا WGC هم اعلام کرده سرمایه‌گذاران خصوصی برای حفظ دارایی‌هایشان شروع به خرید سکه و شمش‌های یک اونسی (حدودا ۲۸ گرمی) طلا کرده‌اند و سهام شرکت‌های معدنی تولیدکننده طلا افزایش یافته و بانک‌های مرکزی بسیاری از کشورها هم اقدام به خرید طلا کرده‌اند.

مارکوس گراب، مدیر اجرایی WGC هم می‌گوید با ادامه بحران مالی در قطب‌های اقتصاد جهانی، مردم تصمیم گرفته‌اند برای حفظ ثروتشان به خرید طلا روی آورند و البته بسیاری از این افراد هم این گمان را دارند که قیمت طلا افزایش خواهد یافت.

بانک فرانسوی Societe Generale نیز در این رابطه پیش‌بینی کرده قیمت طلا از حدود ۱۲۴۰ دلار کنونی به ۱۴۳۰ در هر اونس تا ابتدای سه ماهه چهارم سال‌جاری میلادی برسد؛ البته بسیاری از تحلیلگران بازار طلا عقیده دارند روند افزایش قیمت‌های طلا تا سال ۲۰۱۱ هم ادامه خواهد یافت.

برخی تحلیلگران هم عقیده دارند با توجه به تبدیل بحران مالی جهانی به بحرانی دیگر در قالب بحران بدهی‌ها و کاهش روند رشد اقتصادی، بسیاری از کشورها برای پرداخت بدهی‌های داخلی خود اقدام به چاپ پول کنند که این نیز به نوبه خود به‌دلیل افزایش تورم در این کشورها و هجوم مردم کشورهای یادشده برای خرید طلا برای حفظ دارایی‌های مالی خود دلیلی دیگر برای افزایش قیمت طلا خواهد شد.

WGC اعلام کرده عربستان سعودی، روسیه و چین شروع به خرید طلا با حجم گسترده کرده‌اند و بسیاری از کشورهای اروپایی فروشنده طلا، اکنون حاضر به فروش طلاهایشان نیستند.

چین در حال حاضر ۱۰۰۰ تن طلا در بانک مرکزی خود ذخیره کرده که نسبت به قبل ۲ برابر شده و ایالات متحده هم همچنان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر طلا در جهان با ۸۰۰۰ تن اندوخته است.