پس‌لرزه‌های ابطال معامله ذوب‌آهن در بازار

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: طی معاملات روز گذشته در بورس کالا و در غیاب عرضه‌های ذوب‌آهن اصفهان، ۳ سبد فولادی عرضه شد. میلگرد A-۳ ، ا۲۰ گروه ملی در این روز با نرخ ۶۵۰ تومان عرضه شد که ۲۴۰ تن از آن معامله شد. سبد میلگردA-۳ ، ا۱۴ تا ۲۵ فولاد خراسان نیز با نرخ ۶۴۰ تومان عرضه و با همین نرخ ۴۵۱۰ تن معامله شد. سبد میلگرد A-۳ ،ا۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان نیز در روز گذشته با نرخ ۶۲۵ تومان عرضه شد که با تناژ ۱۰ هزار تن فروش رفت.

واکنش بازار به ابطال محصولات ذوب‌آهن

عرضه‌های رینگ فولاد دیروز در حالی انجام شد که اظهارنظرها در خصوص ابطال معامله ۱۵۰ هزار تنی محصولات ذوب‌آهن در روز سه‌شنبه همچنان ادامه دارد. این معامله از سوی بورس‌کالا ابطال شد که علت آن تناژ بالای عرضه و توافقی بودن نرخ و همچنین بالا بودن قیمت عنوان شد. به گفته برخی منابع آگاه، خریداران این کالاها که یکی از آنها دولتی بوده نسبت به این ابطال اعتراضاتی را مطرح کرده و خواستار توضیح شده بود که از این رو برخی از فعالان بازار ضمن تایید این مطلب که بررسی قیمت و تناژ معاملاتی کالاها یکی از حقوق اصلی بورس است در عین حال معتقدند برای جلوگیری از مشکلات خریداران، بهتر است این گونه اقدامات از سوی بورس در زمان عرضه و انجام معامله صورت گیرد نه اینکه پس از انجام معامله که خریداران هزینه لازم را برای خرید در نظر گرفته‌اند، صورت بگیرد.

از سوی دیگر برخی از فعالان بازار نیز با اشاره به بحث تناژ به عنوان یکی از ایراداتی که بورس به این معامله داشته است، معتقدند که بهتر است بورس هرچه زودتر این بحث را دقیقا مشخص کرده و سقف و کف تناژ معاملاتی را برای کالاهای قابل عرضه در بورس تعیین کند.

از این رو اگرچه ۱۰۰۰ تن به عنوان حداکثر عرضه کالا در بورس مطرح می‌شود و دیروز هم شایعاتی از کاهش تناژ عرضه‌های ذوب‌آهن به ۴۴۰ تن در بازار مطرح شد، اما طبق گفته مسوولان بورس تصمیم مشخصی تاکنون گرفته نشده و این امر احتیاج به مصوبه هیات مدیره بورس دارد. اما دیروز برخی از فعالان بازار همچنان بر کاهش تناژ عرضه‌ها به ۴۴۰ تن اصرار داشتند که البته این امر نیز با مشکلات خاصی روبه‌رو است؛ چراکه کشف نرخ با تناژ پایین نیز معمولا به دلیل غیرمنطقی کردن فرآیند قیمت‌گذاری مخالفینی دارد.

البته به طور کل تعداد قابل توجهی از تجار همچنان از این ابطال ابراز خرسندی کرده و اجرای آن را برای بازار مفید ارزیابی می‌کنند.