رقابت شدید کارگزاران برای خرید محصولات آف پلی پروپیلن

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: به‌رغم کاهش نرخ محصولات پلیمری در هفته‌های اخیر، روز گذشته در معاملات گروه شیمیایی‌ها، باردیگر آف گریدها با رشد قیمت در رقابت روبه‌رو شدند. به گفته فعالان اقتصادی، عدم عرضه پلی‌پروپیلن‌ها طی دو هفته اخیر سبب شد تا کارگزاران بسیاری در این روز برای خرید آف‌گریدها به رقابت بپردازند.

یکی از آگاهان بازار در این باره می‌گوید: دو هفته پیش محصولات آف گرید پلی پروپیلن با تناژهای بسیار پایین عرضه شده بود و همین موضوع در این روز سبب شد تا نرخ آف‌گریدها با رشد قیمت در رقابت روبه‌رو شوند.

در این روز همچنین کارگزاران بسیاری برای خرید BL۳ آف مارون رقابت کردند. گفته می‌شود از این کالا می‌توان به جای ۰۰۳۵ استفاده کرد و به همین دلیل نرخ آن در رقابت با رشد همراه شده است.

یکی از آگاهان بازار در این باره می‌گوید: روز گذشته در بازار داخلی نرخ ۰۰۳۵ با رشد ۱۰۰ تومانی به رقم ۱۵۰۰ تومان رسید و به همین دلیل کارگزاران بسیاری در این روز برای خرید BL۳ آف رقابت کردند.

کربنات سدیم سنگین ۱۰ تومان گران‌تر از بازار داخلی

در معاملات این روز کربنات سدیم سنگین با رشد قیمت در رقابت روبه‌رو شد. به گفته فعالان بازار، این کالا ۱۰ تومان گران‌تر از بازار داخلی خریداری شد و عمده تناژ کربنات سدیم سنگین توسط دو نفر خریداری شد.

آگاهان بازار دلیل خرید گران تر کربنات سدیم سنگین در بورس کالا را تناژ بالای این کالا عنوان می‌کنند و معتقدند مصرف‌کنندگان بزرگ این کالا که کارخانه‌های شیشه‌سازی هستند نمی توانند از بازار داخلی به میزان زیاد کربنات سدیم سنگین خریداری کنند و به این ترتیب ترجیح می‌دهند این کالا را با قیمت بالاتر از بورس کالا تهیه کنند.

پیش‌بینی بازار پتروشیمی‌ها در روزهای آتی

آگاهان بازار پیش‌بینی می‌کنند، در روزهای آتی نیز با توجه به تعطیلات پیش رو بار دیگر روند قیمت‌های محصولات پلیمری کاهشی باشد. به گفته آنها، در این روزها خریداران بسیار محتاط دست به خرید می‌زنند و به احتمال زیاد بازار نمی‌تواند در مقابل روند نزولی قیمت‌ها مقاومت کند.برخی از فعالان اقتصادی نیز از اعمال محدودیت در هفته آینده خبر داده و احتمال می‌دهند بازار پتروشیمی‌ها به دلیل سهمیه‌بندی در روزهای آتی دچار تشنج شود.آنها همچنین از خریدهای عمده ۱۵۴۰ و ۷۲۴۰ در رینگ پتروشیمی گله کرده و هفته جاری را هفتمین هفته‌ای می‌دانند که عمده تناژ این محصولات توسط افراد خاص خریداری شد.

رشد نرخ سودکاستیک داخلی در رقابت

در معاملات این روز سودکاستیک داخلی بار دیگر با رشد قیمت در رقابت روبه‌رو شد. این کالا با نرخ پایه ۱۰۱تومان و حجم ۳۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۱۸۵ تومان خریداری شد.

در این روز سود وارداتی نیز با نرخ ۱۷۴ تومان مانند هفته‌های گذشته خریداری شد.