رینگ پتروشیمی در سراشیبی قیمت

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: نرخ محصولات پلیمری در رینگ پتروشیمی متاثر از کاهش دوباره نرخ نفتا و پلی‌اتیلن در بازارهای جهانی قرار گرفت و به این ترتیب نرخ انواع این محصولات با افت همراه شد. در این روز نگرانی از افت قیمت‌ها در روزهای آتی سبب شد تا بیشتر خریداران محتاطانه دست به خرید محصولات بزنند.

بیشترین کاهش نرخ در این روز متعلق به استایرن بوتادین رابر ۱۵۰۲ بود، این کالا نسبت به هفته گذشته ۱۶۷ تومان کاهش داشت و با نرخ یک هزار و ۹۸۴ تومان خریداری شد. دومین رکورد کاهش قیمت در رینگ پتروشیمی و در معاملات روز گذشته متعلق به استایرن بوتادین رابر ۱۷۱۲ بود، این کالا ۱۶۱ تومان نسبت به هفته گذشته کاهش داشت و با نرخ یک هزار و ۷۶۰ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.

پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ نیز در این روز با کاهش ۱۰۱ تومانی نسبت به هفته گذشته با نرخ یک هزار و ۳۶۱ تومان خریداری شد.

احتمال عدم عرضه ۷۰۵۴ در دو ماه آینده

رینگ پتروشیمی در این روز شاهد رشد نرخ پی وی سی برخلاف جریان‌های جهانی بود.

در این روز تنها ۵۰۰ تن پلی‌وینیل کلراید ۷۰۵۴ در رینگ پتروشیمی عرضه شد که کاهش عرضه این کالا و همچنین توقف خط تولید این محصول و تولید ۶۰ S به جای آن سبب شد تا رقابت برای خرید ۷۰۵۴ شدید شود.در معاملات این روز عمده این کالا که نسبت به هفته گذشته ۸۹ تومان رشد قیمت داشت، توسط یک نفر با نرخ یک هزار و ۱۹۸ تومان خریداری شد.

این در حالی است که پلی وینیل کلراید ۷۰۵۴ در همین روز و در بازار داخلی با نرخ یک هزار و ۱۵۰ تومان خرید و فروش می‌شد.

پلی وینیل کلراید ۶۵۵۸ نیز در این روز با نرخ یک هزار و ۷۵ تومان در رینگ پتروشیمی خریداری شد که نسبت به هفته گذشته ۱۷ تومان رشد قیمت داشت.به گفته فعالان اقتصادی، پلی‌وینیل کلراید ۷۰۵۴ در این روز با قیمتی نامعقول خریداری شد؛ چرا که تنها احتمال عدم عرضه این کالا طی یک یا دو ماه آینده سبب شد تا نرخ آن دچار رشد شود.

برخی از فعالان بازار نیز در این خصوص به عدم اطمینان خریداران به بازار اشاره کرده و توقف تولید ۷۰۵۴ را با توجه به بازار خوب این کالا و وجود مصرف‌کننده‌های بسیار، غیرعاقلانه می‌دانند.به اعتقاد فعالان اقتصادی، عدم عرضه این کالا طی هفته‌های آتی سبب می‌شود تا مصرف‌کنندگان ۷۰۵۴ به بازار آزاد گرایش پیدا کرده و این کالا را با قیمت گران‌تر خریداری کنند.

گفته می‌شود؛ تناژهای خریداری شده ۷۰۵۴ طی هفته‌های گذشته تاکنون وارد بازار نشده است و به این ترتیب خریدار این کالا در انتظار توقف خط تولید ۷۰۵۴ و رشد قیمت آن است.

برخی از آگاهان بازار نیز از فروش ۷۰۵۴ قبل از برگزاری رینگ پتروشیمی با نرخ‌های بسیار پایین تر خبر می‌دهند.

کاهش عرضه ABS و رشد ۷ تومانی نرخ این کالا

در این روز به گفته فعالان بازار، کاهش عرضه ABS از هزار تن به ۳۰۰ تن نیز سبب شد تا این کالا نسبت به هفته گذشته با ۷ تومان رشد قیمت روبه‌رو شود.

برخی از کارگزاران به کاهش عرضه این کالا معترض بودند و از نماینده بازرگانی پتروشیمی درخواست کردند تا میزان عرضه این کالا را افزایش دهد. ABS در این روز با نرخ یک هزار و ۹۱۹ تومان خریداری شد.

در این روز BG‌ها نیز تحت تاثیر بازار جهانی با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. ۸۲۱ BG و ۷۸۱ با کاهش ۴ و ۵ تومانی نرخ در معاملات روز گذشته مواجه شده و به ترتیب با نرخ یک هزار و ۲۲۵ و یک هزار و ۱۶۱ تومان خریداری شدند. ۸۴۵ BG نیز در این روز با نرخ یک هزار و ۲۶۱ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.