موج سواری معامله‌گران با افزایش قیمت‌ها 

گروه بورس کالا- سردار خالدی: در معاملات روز گذشته بورس کالا، محصولات ذوب‌آهن در ۱۰ سبد عرضه شد که از میان آنها ۳ سبد کالا با نرخ‌های پایه پیشنهادی معامله شدند، اما نرخ ۵ سبد در رقابت رشد کرد، ضمن اینکه برای یکی از آنها نیز خریداری در بازار وجود نداشت. در این روز در ابتدا ۳ هزار و ۵۰۰ تن تیرآهن ۲۰ تا۲۴ با نرخ ۷۲۰ تومان عرضه شد که با همین نرخ نیز معامله شد.

سبد میلگرد ۱۲ تا ۱۶-A۳ نیز ۲۵۰ تن عرضه شد که با توجه به تقاضای ۵ هزار و ۷۵۰ تنی قیمت آن در رقابت از ۶۳۲۰ ریال به ۶۴۳۴ ریال رسید. همچنین دیروز میلگرد ۲۵ تا ۱۰-A۳ نیز با نرخ ۶۳۵۰ ریال عرضه شد که ۷۵۰ تن از آن با همین نرخ معامله شد.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴- A۳ نیز با نرخ ۶۲۵۰ ریال عرضه شد که ۱۹۸۰ تن از آن با همین نرخ معامله شد. سبد ترکیبی تیرآهن و میلگرد این شرکت با نرخ ۶۲۵۰ ریال عرضه شد که ۵هزار و ۶۰ تن آن با همین نرخ معامله شد. تنها سبدی که معامله نشد، میلگرد ۲۲ تا ۱۴- A۳ بود که با نرخ ۶۳۰۰ ریال عرضه شد، اما نرخ پیشنهادی خریداران برای آن ۶۴۴۹ ریال بود در نتیجه معامله‌ای روی آن صورت نگرفت.

فرصتی برای پوشش ضررهای قبلی تجار

به عقیده کارشناسان شرایط فعلی بازار آهن، آغاز فرصتی برای حضور دوباره تجار و معامله‌گران عمده بازار است تا دوباره بتوانند ضرردهی‌های خود را به سوددهی تبدیل کنند.

کارشناسان با اشاره به رقابت خریداران برای یکی از عرضه‌های دیروز امیدوارند هفته آینده با افزایش عرضه‌ها و ۳ تا ۴ برابری شدن آنها تقاضای خریداران پاسخ داده شود.

در واقع فعالان بازار معتقدند معاملات بازار آهن طی چند روز اخیر آغاز فرصتی بود تا معامله‌گران با انجام دادن دادوستد‌های خود از بازار بتوانند ضرردهی‌های گذشته خود را با منتفع شدن از سود سرمایه‌شان به بوته فراموشی بسپارند.

هر چند که به باور این فعالان، افزایش قیمت در ماه‌های آتی با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان بعید است، اما بهتر است امیدوار بود در ماه‌های پیش رو و با طرح‌هایی همچون مسکن مهر، بازار داخلی ما برخلاف حرکت نزولی و کاهش قیمت محصولات بازار جهانی روند صعودی را در پیش بگیرد.

احتمال برگشت قیمت‌ها

از سوی دیگر اگرچه بازار از تقاضای بالا و رشد قیمت ۱۵ تا ۲۰ تومانی برخوردار بود، اما برخی کارشناسان از آنجا که شک دارند این افزایش قیمت‌ها به دلیل جوسازی برخی افراد ایجاد شده باشد، احتمال می‌دهند این شرایط ادامه پیدا نکرده و قیمت‌ها دوباره به سطح قبلی برگردد و این در صورتی است که تقاضاها در هفته‌های آتی ادامه پیدا نکند.

اما نمی‌توان این مساله را نیز در نظر نگرفت که در حال حاضر هم خریداران پروژه‌ای و هم تجار در بازار حضور دارند و این پیش‌بینی ممکن است محقق نشود؛ چراکه دیروز هم با وجود انجام گرفتن معاملات به صورت پروژه‌ای در نهایت هم تجار و هم معامله‌گران در بازار حضور داشتند.

به عقیده تحلیل‌گران دلیل تقاضای بالا به خاطر عدم توان خرید سرمایه‌گذاران خرد بازار است که به همان نسبت سرمایه‌گذاران عمده برای انجام پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای خود نیازمند تقاضای بالا هستند.