فارس- پیشنهاد عرضه نقدی سکه در بورس کالا در حالی از سه سال پیش مطرح شد که به گفته مسوولان بورس طی این مدت نامه‌های متعددی مبنی بر موافقت بانک مرکزی با این پیشنهاد ردوبدل شد، ولی هنوز تکلیف آن مشخص نشده است. پیشنهاد عرضه نقدی سکه در بورس کالا سه سال پیش از سوی بورس کالا به بانک مرکزی ارائه شده است، اما به‌رغم انتشار اخبار متفاوت و حتی ضد و نقیض هنوز اطلاع‌رسانی شفافی در این باره صورت نگرفته است. با توجه به اینکه چنین مساله مهمی هنوز در ابهام است، پیگیری‌های متعددی از سوی سازمان بورس و بورس کالا انجام شد که سخنان مسوولان این دو حوزه حاکی از آمادگی کامل بورس کالا برای عرضه نقدی سکه طلا در کنار معاملات آتی سکه و موافقت مکتوب بانک مرکزی با این کار است. این گزارش حاکی است، مصاحبه‌ها و اطلاعات موجود از سه سال قبل نشان می‌دهد، رییس کل سابق بانک مرکزی و رییس فعلی بانک مرکزی به دلیل منطقی بودن استراتژی بورس کالا همیشه نظر مثبتی نسبت به انجام معامله سکه نقدی در بورس کالای ایران داشته‌اند.

مدیر قرارداد‌های آتی سکه طلا در آخرین مصاحبه خود عنوان کرده بود: بانک مرکزی در همه نامه‌ها موافقت خود را با این کار اعلام کرده است، ولی سخنان مسوولان بانک مرکزی تاییدکننده این مساله نیست.

رضایی همچنین گفته بود که بر اساس آخرین نامه‌ رییس کل بانک مرکزی که مربوط به ۱۶ آذر سال گذشته است در بند ۵ آن ذکر شده عرضه سکه به صورت نقدی در بورس کالا توسط بانک کارگشایی انجام شود و پس از شروع معاملات اگر کم و کاستی وجود داشت، تغییر و تحولات لازم انجام خواهد شد، بنابراین پیشنهاد می شود بانک کارگشایی به دستور رییس کل محترم بانک مرکزی عمل کند. علی صالح‌آبادی سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز اعلام کرده بود: سازمان بورس از بانک مرکزی نامه‌ای رسمی مبنی بر موافقت این بانک برای عرضه نقدی سکه طلا در بورس دریافت کرده است. در مقابل این صحبت‌ها عادلی مدیر عامل بانک کارگشایی گفت: اگر بانک مرکزی در این‌باره موافقت کرده باید از این به بعد سکه‌ها را به بانک کارگشایی تحویل ندهد، ولی هنوز بانک مرکزی بخشنامه یا مصوبه‌ای به این بانک ابلاغ نکرده است.

این مصاحبه‌ها تنها گوشه‌ای از نظرات این مسوولان است و همه اعلام می‌کنند بانک مرکزی تصمیم‌گیرنده نهایی درباره انتقال معاملات سکه در بورس کالا است و هر تصمیمی که بگیرد لازم‌الاجرا است. این سخنان از مسوولان بورس کالا، بانک کارگشایی، سخنگوی سازمان بورس در حالی مطرح شد که بهمنی رییس کل بانک مرکزی حدود یک ماه پیش در جمع خبرنگاران اعلام کرد: هر چند بانک مرکزی بررسی‌هایی را در این خصوص انجام داده، اما سایر بخش‌های اقتصادی باید اجازه دهند که سکه همچنان در انحصار بانک مرکزی باقی بماند. مدیر قرارداد‌های آتی بورس در این رابطه اظهار داشت: ما همه اقدامات و پیگیری‌های لازم را در این زمینه با بانک مرکزی و بانک کارگشایی انجام داده‌ایم؛ ولی ادامه این روند و تصمیم نهایی با بانک مرکزی است. بورس کالا صحبت جدیدی در این رابطه ندارد و ادامه کار را باید بانک مرکزی و اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی پیگیری کند.