ذوب‌آهن در شرایط رقابتی آزاد سودآورترین واحد فولادی است

با اجرای طرح تحول و حذف یارانه‌ها، ذوب‌آهن اصفهان در شرایط رقابتی آزاد، سودآورترین واحد فولادی کشور خواهد بود. براتی، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در آستانه روز صنعت و معدن اظهار داشت: ذوب‌آهن اصفهان از ابتدای عمر خود تاکنون به صنعت به ویژه صنعت فولاد کشور خدمات بسیاری ارائه داده است. اجرای چندین طرح توسعه در ذوب‌آهن طی سال‌های گذشته، ایجاد صنایع فولادی در کشور از جمله فولاد خراسان، کمک فنی و تخصصی به شکل‌گیری برخی صنایع فولادی حتی فولاد مبارکه و همچنین صنایع مرتبط به صنعت فولاد و غیره نشان‌دهنده اهمیت نقش ذوب‌آهن و نیروی انسانی توانمند این کارخانه در صنعت کشور است.

مدیرعامل ذوب‌آهن به خدمات این شرکت در دوران دفاع مقدس از جمله پشتیبانی فنی و مهندسی در جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: این مجتمع عظیم صنعتی گام‌های موثری در خودکفایی و بومی‌سازی صنعت فولاد کشور نیز برداشته است که با جدیت به سمت خودکفایی کامل حرکت می‌کند.

وی سپس به تشریح طرح توازن و افزایش ظرفیت تولید سالانه این کارخانه به ۶/۳ میلیون تن و همچنین طرح شهید کاظمی برای دستیابی ذوب‌آهن به تولید ۵ میلیون تن پرداخت و گفت: هم‌اکنون ذوب‌آهن بیش از ۱۷ هزار شاغل دارد که با اجرای طرح‌های توسعه به نسبت افزایش تولید، شاهد رشد اشتغال به صورت مستقیم و غیرمستقیم و کمک به توسعه اقتصادی استان و کشور نیز خواهیم بود.

ذوب‌آهن امسال وارد بورس می‌شود

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به انجام اقدامات لازم برای عرضه سهام ذوب‌آهن در بورس گفت: با توجه به نهایی شدن این اقدامات، امسال شاهد حضور ذوب‌آهن در بورس خواهیم بود و امیدواریم با خصوصی شدن ذوب‌آهن شاهد سرعت در پیشرفت این مجموعه صنعتی باشیم. وی در خصوص عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا و گردش مالی انجام شده در تهران افزود: ما نیز خواهان انجام معاملات بورس و عرضه در بورس اصفهان هستیم تا سود و گردش مالی محصولات ارائه شده به بورس در این استان انجام شود.

توان فنی متخصصان کشور در تعمیرات اساسی قدیمی‌ترین کوره کشور

براتی در ادامه به پروژه مهم ذوب‌آهن در تعمیرات اساسی کوره شماره یک که قدیمی‌ترین کوره کشور است و هزینه ۳۲ میلیارد تومانی آن پرداخت و گفت: انجام این پروژه که با راه‌اندازی کوره شماره ۳ همزمان شد، نشان‌دهنده رشد توان فنی متخصصان و کارشناسان کشور در صنعت فولاد است. وی افزود: در این تعمیرات اساسی که برای اولین‌بار در کشور صورت گرفت، کوره قدیمی ذوب‌آهن تحول اساسی پیدا کرد؛ از جمله اینکه به لحاظ شرایط زیست محیطی با استانداردهای بین‌المللی تطبیق داده شد و با برخورداری از سیستم‌های مدرن اتوماسیون، کاهش هزینه تولید و رشد ۱۰ درصدی تولید برای این کوره رقم زده شد.

دو چالش پیش روی ذوب‌آهن

مدیرعامل ذوب‌آهن در خصوص شرایط اقتصادی این شرکت گفت: سودآوری صنایع فولادی تا حدود بسیار زیادی ناشی از تحولات بازار فولاد بین‌المللی و داخلی است. بر این اساس ذوب‌آهن در سال ۸۷ سود خوبی به‌دست آورد که این امر در سال ۸۸ محقق نشد. در این بین آزادسازی بهای انرژی و حذف یارانه‌ها باعث می‌شود ذوب‌آهن در یک شرایط رقابتی آزاد به سود خوبی دست پیدا کند؛ چرا که با توجه به استفاده ذوب‌آهن از زغال‌سنگ و کک به عنوان انرژی، حذف یارانه‌های انرژی بر این شرکت تاثیر چندانی نخواهد داشت.

براتی سپس به دو چالش عمده اقتصادی ذوب‌آهن اشاره کرد و گفت: ذوب‌آهن از حدود ده سال قبل هزار میلیارد تومان جهت طرح توازن هزینه کرده که به دلایل مختلف استفاده از این سرمایه‌گذاری فراهم نشده است و طبیعتا با بهره‌برداری از این پروژه، شاهد بهبود چشمگیر شرایط اقتصادی ذوب‌آهن خواهیم بود. از طرف دیگر این شرکت هم‌اکنون ماهانه ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان جهت صندوق بازنشستگی فولاد پرداخت می‌کند که خوشبختانه با مساعدت مسوولین در مجلس شورای اسلامی و دولت، شرایط الحاق این صندوق به سازمان تامین اجتماعی فراهم شده است و مصوبه آن نیز به زودی عملیاتی می‌شود. با اجرای این مصوبه شاهد تحول چشمگیر در شرایط اقتصادی ذوب‌آهن خواهیم بود.

پیش‌بینی استقبال از سهام ذوب‌آهن در بورس

مدیرعامل ذوب‌آهن در بخشی از سخنان خود استقبال از سهام ذوب‌آهن در بورس را بسیار محتمل دانست و گفت : با توجه به روش مناسب و مقرون به صرفه تولید فولاد در ذوب‌آهن که روش مورد استفاده در ۷۰ درصد کارخانه‌های فولادی دنیا است و با حل مشکل صندوق بازنشستگی و بهره برداری از طرح توازن، ذوب‌آهن به یک واحد بی نظیر در صنعت فولاد تبدیل می‌شود. ضمن اینکه با حذف یارانه‌های انرژی و در فضای رقابتی آزاد شاهد سودآوری چشمگیر این شرکت و در نتیجه استقبال از سهام آن در بورس پس از انجام فرآیند خصوصی سازی خواهیم بود.

شرایط مساعد زیست محیطی ذوب‌آهن اصفهان

مدیرعامل ذوب‌آهن تمدید گواهینامه زیست محیطی ایزو ۱۴۰۰۰ ذوب‌آهن را نشان دهنده تحت کنترل بودن کامل شرایط زیست محیطی این شرکت دانست و افزود: ذوب‌آهن بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان جهت پروژه‌های زیست محیطی هزینه کرده که امسال این پروژه‌ها تکمیل می‌شوند.

براتی با اشاره به تاثیر زیست محیطی فعالیت صنایع بر خاک، آب و هوا گفت : با آزمایش‌های صورت گرفته و طبق گزارش ممیزهای خارجی، ذوب‌آهن هیچ‌گونه تاثیر نگران‌کننده‌ای بر خاک ندارد و به این لحاظ سرآمد صنایع کشور است. در مورد آب نیز، ده‌ها نمونه گرفته شده نشانگر رعایت کامل شرایط زیست محیطی است. در این خصوص ذوب‌آهن پروژه‌های سنگینی برای بازیابی آب اجرا کرده است. در مورد هوا برای رفع مشکلات موجود خوشبختانه بزرگترین پروژه زیست محیطی با هزینه‌ای سنگین در فولادسازی انجام شد و پروژه‌های مختلف دیگر نیز در دست اجرا است.

برای تولید ریل منتظر راه‌آهن نیستیم

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در خصوص اقدامات این شرکت برای تولید کالای استراتژیک ریل و توافق صورت گرفته در این زمینه با راه‌آهن گفت: بر اساس این توافق ریل U۳۳ تولید و اولین محموله آن به راه آهن تحویل داده شد. اما با توجه به اینکه استاندارد مورد نظر راه‌آهن، ریل UIC۶۰ است، ذوب‌آهن تعهد کرد که در یک فرصت ۱۸ ماهه شرایط تولید این نوع ریل را فراهم سازد و خوشبختانه این پروژه به سرعت پیش رفته و توافق مالی با پیمانکار صورت گرفته است.

براتی با اشاره به عدم انجام اقدامات مالی لازم از سوی راه‌آهن طبق توافق مذکور گفت: برای تولید ریل منتظر راه‌آهن نیستیم و در کنار طرح توسعه ۵ میلیون تنی ذوب‌آهن، خط تولید جداگانه‌ای جهت ریل UIC۶۰ در نظر داریم تا امکان تولید ریل در سرعت‌های مختلف فراهم شود و همچنین قابلیت تامین نیازهای منطقه را نیز خواهیم داشت.