تشدید رقابت برای خرید آف گریدها

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات گروه شیمیایی‌ها روز گذشته در بورس کالا در جوی آرام برگزار شد. در این روز اکثر محصولات شیمیایی با نرخ پایه معامله شدند و تنها برای خرید سودکاستیک و آف گریدها رقابت شد. به گفته فعالان اقتصادی، در این روز رقابت برای خرید آف گریدها در بورس کالا شدت گرفت و به این ترتیب BL۳ آف با نرخ on توسط کارگزاران خریداری شد.

اگرچه آگاهان بازار در این روز از کاهش نرخ BL۳ در عرضه‌های هفته آتی بورس کالا خبر می‌دهند، اما رشد قیمت BL۳ آف در معاملات رینگ پتروشیمی سبب شد تا این احتمال کاهش یابد.

یکی از فعالان بازار، با اشاره به اینکه تفاوت نرخ محصولات آف گرید و on باید بین ۵۰ تا ۶۰ تومان باشد، در این باره می‌گوید: با توجه به بازار بی‌ثبات این روزها و وارد کردن نرخ‌های غیرکارشناسی از سوی خریداران، سبب شد تا در این روز نرخ BL۳ آف دقیقا نرخ on این محصول شود که این موضوع می‌تواند بر نرخ‌گذاری محصولات on تاثیر‌گذار باشد.

آگاهان بازار پیش‌بینی می‌کنند در هفته آینده نرخ پلی استایرن‌ها به دلیل زمینه کم آنها در بازار با افزایش قیمت روبه‌رو شوند.

با این حال گفته می‌شود نرخ پلی‌اتیلن‌ها به دلیل کاهش نرخ جهانی این محصولات در هفته‌های آتی با افت همراه شود.

افت نرخ کربنات سدیم سبک و سنگین

در معاملات این روز نرخ کربنات سدیم سبک و سنگین به‌رغم هفته‌های گذشته با افت روبه‌رو شد.

اگرچه در این روز برای خرید این دو کالا کارگزاران به رقابت پرداختند، اما نرخ کربنات سدیم سبک و سنگین نسبت به هفته گذشته با کاهش روبه رو شد.

به اعتقاد فعالان بازار، هفته‌های گذشته خریداران به صورت عمده اقدام به خرید کربنات سدیم سبک و سنگین می‌کردند، اما در این روز خرید عمده‌ای روی این دو محصول انجام نشد و به این ترتیب نرخ این دو کالا با کاهش روبه‌رو شد.

آگاهان بازار پیش‌بینی می‌کنند در هفته آتی نیز نرخ کربنات سدیم سبک و سنگین بار دیگر با کاهش روبه‌رو شود.

کربنات سدیم سبک در این روز با نرخ ۱۹۹ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت با نرخ ۲۱۲ تومان خریداری شد. کربنات سدیم سنگین نیز در این روز با نرخ ۲۰۳ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۲۵۰ تومان خریداری شد.

عدم استقبال خریداران از جوش شیرین

جوش شیرین داخلی در این روز با نرخ پایه هفته گذشته معامله شد. این کالا با نرخ ۴۵۰ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که ۳۱۰ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد.

به گفته برخی از فعالان اقتصادی، بازار در مقابل نرخ جوش شیرین داخلی مقاومت می‌کند؛ چرا که نرخ جوش شیرین در بازارهای جهانی ارزان تر از نرخ داخلی است.

به اعتقاد آگاهان بازار، مصرف‌کنندگان جوش‌شیرین به دلیل ارزانی جوش وارداتی ترجیح می‌دهند از کالاهای وارداتی استفاده کنند. گفته می‌شود جوش شیرین چینی در بازار داخلی ۱۰۰ تومان ارزان‌تر از جوش داخلی به فروش می‌رسد. با این حال برخی از فعالان اقتصادی معتقدند بازار جوش‌شیرین به ثبات رسیده است و در حالت تعادل قرار دارد.

افت نرخ متانول

در معاملات این روز نرخ متانول نیز نسبت به هفته گذشته با افت روبه‌رو شد. به گفته فعالان اقتصادی، افزایش عرضه این کالا در هفته گذشته و جاری سبب شد تا نرخ متانول در این روز با کاهش روبه‌رو شود.

متانول با نرخ پایه هفته گذشته یعنی ۲۰۴ تومان و حجم ۲ هزار تن عرضه شد که در رقابت با نرخ ۲۴۷ تومان خریداری شد.