احتمال اعمال محدودیت خرید در بورس کالا

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: افت نرخ نفت و رسیدن به مرز ۸۰ دلار در هفته جاری و همچنین کاهش اندک نرخ پلی اتیلن‌ها و BG‌ها در این روز بورس کالا را بی نصیب نگذاشت و سبب شد تا اکثر محصولات پلیمری با کاهش نرخ روبه‌رو شوند.

در این روز برخی از محصولات پلیمری با نرخی پایین تر از میانگین هفته گذشته معامله شدند.

در معاملات این روز تنها استایرین بوتادین رابر ۱۵۰۲، بوتادین استایرن ۰۱۵۰، پلی اتیلن سبک خطی ۲۲۵۰۱، BL۳،۵۲۵۱۸ و EX۳ با افزایش اندک قیمت نسبت به هفته گذشته روبه‌رو شدند.

با وجود اینکه برخی از فعالان اقتصادی در روزهای اخیر از کاهش نرخ پی وی سی در بازارهای جهانی خبر می‌دهند؛ اما در رینگ پتروشیمی گریدهای متفاوت پی وی سی در این روز با افزایش قیمت مواجه شدند.

به گفته برخی از آگاهان بازار، جمع‌آوری پی‌وی‌سی از سوی یک نفر و تعیین نرخ این کالا توسط وی توانسته‌است، بازار پی وی سی را متشنج کرده و سبب شود تا جریان داخلی بازار پی وی سی برخلاف بازارهای جهانی آن باشد.

در این روز پلی وینیل کلراید ۶۵۵۸، ۳۱ تومان، پلی وینیل کلراید ۷۰۵۴، ۹۳ تومان، پلی وینیل کلراید۶۵ Sا، ۱۷ تومان و پلی وینیل کلراید Z۳۰Sا،۵ تومان نسبت به هفته گذشته رشد قیمت داشتند.

با این حال آگاهان بازار اتفاق خاصی را برای هفته آینده متصور نیستند، آنها احتمال افزایش نرخ در بازار پتروشیمی‌ها را منتفی می‌دانند و معتقدند خریداران در هفته آتی محصولات پتروشیمی خود را با نرخ‌های ارزان‌تری نسبت به هفته جاری خریداری می‌کنند.

۱۵۴۰ و ۷۲۴۰ بالاتر از نرخ جهانی

اگرچه در این روز ۱۵۴۰ و ۷۲۴۰ نسبت به هفته گذشته با کاهش قیمت روبه‌رو شدند؛ اما بسیاری از آگاهان بازار به جمع آوری این دو کالا طی هفته‌های متوالی توسط یک نفر اشاره کرده و قیمت‌های وارد شده به سیستم را برای خرید ۷۲۴۰ و ۱۵۴۰ بالاتر از نرخ جهانی این دو کالا عنوان می‌کنند.

به اعتقاد فعالان بازار، افرادی قصد دارند تا زمینه ۱۵۴۰ و ۷۲۴۰ را در بازار کاهش داده و مونوپل ایجاد کنند.

گفته می‌شود که نرخ‌های وارد شده به سیستم در این روز برای خرید ۱۵۴۰ و ۷۲۴۰، ۶۰ تا ۷۰ تومان گران تر از نرخ بازار داخلی این دو کالا بوده است.

عرضه ۰۲۰ و ۰۰۷۵ با نرخ پایین‌تر از میانگین هفته گذشته

معامله برخی از محصولات پلیمری در این روز با نرخ پایین‌تر از میانگین هفته گذشته، سبب شد تا برخی فعالان اقتصادی، بازار روز گذشته را سردرگم و گیج‌کننده عنوان کنند. در این روز محصولاتی همچون ۰۲۰ و ۰۰۷۵ با نرخی پایین‌تر از میانگین هفته گذشته عرضه شدند.

در این روز بیشترین کاهش نرخ را پلی‌اتیلن سنگین دورانی با ۱۴۴ تومان نسبت به آخرین عرضه تجربه کرد. این کالا با نرخ یک هزار و ۲۹۷ تومان خریداری شد.

گریدهای متفاوت پلی استایرن انبساطی نیز در این روز با کاهش نرخی معادل ۴۵ تا ۷۷ تومان مواجه شدند.

در این روز همچنین نرخ حلال‌ها در رینگ پتروشیمی نسبت به هفته گذشته روند ثابتی داشت. در گروه روغن‌ها نیز تنها اسلاک واکس سنگین صادراتی با رشد قیمت ۲۱۲ تومانی نسبت به هفته گذشته روبه‌رو شد.

مخالفت بورس کالا برای اعمال محدودیت

در معاملات این روز به‌رغم خبرهایی که در روزهای اخیر در بازار شدت گرفته بود، رینگ پتروشیمی شاهد محدودیت خرید و سهمیه‌بندی کالاها از سوی بورس نبود.

اگرچه مدیر تالارهای بورس کالا در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست از ممنوعیت خرید افراد فاقد پروانه بهره برداری از روز ششم تیر خبر داده بود؛ اما این ممنوعیت تاکنون در بورس کالا اجرا نشده است.

گفته می‌شود احتمال اعمال محدودیت‌ها در بورس کالا در هفته‌های آتی وجود دارد. اگر چه بورس کالا اعمال محدودیت را اشتباه و غیرکارشناسی می‌داند؛ اما گفته می‌شود اصرارهای زیاد بازرگانی پتروشیمی و وزارت صنایع در فروش سهمیه‌بندی محصولات پتروشیمی، سبب شده است تا بورس کالا با این موضوع موافقت کند.

اگرچه بازرگانی پتروشیمی تصور می‌کند فروش سهمیه‌بندی محصولات پتروشیمی می‌تواند واسطه‌ها را از بورس کالا حذف کرده و مصرف‌کنندگان را به صحنه عرضه کالاها بکشاند؛ اما تجربیات سال گذشته از سهمیه‌بندی کالاها، خلاف این موضوع را نشان می‌دهد؛ چرا که سال گذشته خرید و فروش پروانه بهره‌برداری در پشت رینگ شیشه‌ای به امری عادی تبدیل شده بود.