راهنمای تجارت در صنعت مس

گروه بورس کالا- «راهنمای تجارت در صنعت مس» عنوان جدیدترین کتابی است که با هدف تبیین وضعیت تجاری مس کشور در عرصه‌های بین‌المللی، به رشته تحریر در آمده است.

به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، کتاب «راهنمای تجارت در صنعت مس» یکی از جدیدترین کتاب‌های منتشرشده است که مولفین این مجموعه با هدف تبیین وضعیت تجاری «صنعت مس» در عرصه‌های بین‌المللی به گردآوری و تحلیل اطلاعات مربوط به حوزه‌های تولید و ظرفیت‌ها اقدام کرده و با بررسی و رفتارشناسی بازارهای جهانی، نگاهی به روند و فرآیندهای بازاریابی در جهان، آسیب شناسی، ارائه آمارها، معرفی برندهای بین‌المللی و بازارهای بورس داخلی و خارجی، مجموعه‌ای از اطلاعات مرتبط و مورد نیاز را جمع‌آوری کرده‌اند.

کتاب مورد نظر در قالب ۷ فصل مطالب مرتبط به جایگاه «صنعت مس» و فصل پایانی آن نیز مربوط به بخش منابع و ضمائم به نگارش در آمده است. شاید اهمیت کتاب از این لحاظ باشد که مطالب آغازین با یادداشتی از مهدی غضنفری معاون وزیر در امور توسعه روابط اقتصادی و رییس کل سازمان توسعه تجارت به رشته تحریر در آمده است. به طوری که وی در جایی از کتاب بر لزوم تحقیق و مطالعه در خصوص صنعت بسته‌بندی صادراتی کشور و برنامه‌ریزی‌هایی که می‌تواند برطرف‌کننده مشکلات و عامل به‌وجود آورنده توسعه باشد، مستمرا تاکید می‌کند که این نشان از ضرورت و احساس نیاز پژوهش در این حوزه است.

نویسندگان کتاب در فصل اول به شناسایی و معرفی صنعت مس در ایران با ذکر تاریخچه آن در ۲ بخش مبادرت کرده‌اند. در فصل دوم وضعیت تولید مس در ۶ بخش و در فصل سوم وضعیت فرآوری و کیفیت صنعت مس در ۳ بخش مورد بررسی قرار گرفته است. مولفین در فصل چهارم با بررسی وضعیت عرضه و تقاضا، شبکه عرضه و فروش و ساختار قیمت به وضعیت بازار و در ادامه مباحث در فصل پنجم به بررسی بازار جهانی در دو وضعیت تحلیل تجاری ایران و جهان پرداخته‌اند. روش‌ها و راهکارهای بازاریابی از موضوعات فصل ششم است که نویسندگان با بررسی سازوکارهای آن در حوزه نظری و عملیاتی آن را به پایان رسانده‌اند، همچنین فرصت‌ها و چالش‌ها و ارائه راهکارها در صنعت مس از مطالب مهم فصل هفتم می‌باشد که از سوی نگارندگان کتاب در این فصل گنجانده شده است. ذکر این نکته لازم است که هم‌اکنون کتاب «راهنمای تجارت صنعت مس» با نویسندگی محمدمهدی جوانمرد قصاب و عبداله ناصر فصیحی از سوی شرکت چاپ و نشر بازرگانی در ۳۰۰۰ نسخه با قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.