گروه بورس کالا- مدیر امور ناظرین و تالارهای بورس کالای ایران در سومین نشست سندیکای صنعت پلاستیک کشور در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست گفت: برخی تشکل‌ها به دلیل فقدان نقدینگی با مشکلاتی در زمینه خرید کالا در بورس مواجه بودند که با کمک مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی مقرر شده از این پس به تشکل‌ها اعتباری برای خرید داده شود و به این صورت مشکل نقدینگی نیز حل شود. به گزارش روابط‌عمومی بورس کالای ایران در این نشست علاوه بر اعضای سندیکای صنعت پلاستیک کشور، محتشمی‌پور، رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز حضور داشت و از برگزاری جلسات متعدد برای رفع مشکلات مواد اولیه صنایع پلیمری کشور و بستن تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای با وزارت صنایع، بازرگانی و بورس در این زمینه خبر داد.

در این نشست، مدیر امور ناظرین و تالارهای بورس کالا با اشاره به اینکه واقعیت بورس این نیست که خرده‌فروش بتواند از آن خرید کند، ادامه داد: اما بورس این بستر را آماده کرده تا این امکان برای خرده‌فروشان فراهم شود.

غفاری با تاکید بر اینکه تمهیداتی اندیشیده شده تا کارگزاران بتوانند خریدهای خرد را تجمیع کنند، افزود: با اینکه تاکنون هیچ منعی برای خرید تشکل‌ها نبوده است با این حال من در این نشست اعلام می‌کنم از این پس تشکل‌هایی که منع قانونی در زمینه خرید ندارند، هیچ منعی برای خرید در بورس نیز ندارند. مدیر امور ناظرین و تالارهای بورس کالا همچنین از ممنوعیت خرید افراد فاقد پروانه بهره‌برداری در بورس کالا از یکشنبه ۶ تیر ماه خبر داد و افزود: این تصمیم از نظر ما بسیار غیر کارشناسی است؛ اما به دلیل اصرار زیادی که در این زمینه وجود داشت، این اقدام به زودی عملیاتی می‌شود.

وی در این نشست که در حاشیه نمایشگاه ایران‌پلاست هفتم برگزار شد، ادامه داد: از این پس ما به کارگزاران اعلام می‌کنیم که فرآورده‌ها را به لیستی که مورد تایید وزارت صنایع و بازرگانی پتروشیمی است، بفروشند.

وی با بیان اینکه برخی از اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنعت پلاستیک تصور می‌کنند این اقدام زمینه را برای کوتاه کردن دست دلالان بورس فراهم می‌کند، افزود: از نظر من نه تنها این اتفاق نمی‌افتد، بلکه از فردا همین دلال‌ها شروع به خرید و فروش پروانه می‌کنند. غفاری با تاکید بر اینکه براین اساس دیگر بورس مسوول تشخیص تولید‌کننده از غیر تولید‌کننده نیست، گفت: مسوولیت اجرایی در این زمینه به وزارت صنایع و بازرگانی پتروشیمی سپرده شد.

وی در پاسخ به درخواست برخی از نمایندگان سندیکا و اتحادیه صنعت پلاستیک مبنی بر اینکه بهتر از تشخیص تولیدکننده از غیرتولید‌کننده به عهده سندیکای این صنعت گذاشته شود، گفت: با وزارت صنایع و بازرگانی پتروشیمی مطرح کنید در صورتی که آنان این وظیفه را بر عهده سندیکا گذاشتند ما نیز می‌پذیریم و هر زمان شما آماده باشید بر اساس لیست‌های شما به کارگزار می‌گوییم فروش را انجام دهد.

غفاری با اشاره به اینکه برای جلوگیری از فعالیت احتمالی دلالان در این زمینه نیز تمهیداتی اندیشیده شده است، افزود: بر این اساس اگر فردی فاقد پروانه مورد قبول وزارت صنایع برای خرید اقدام کرد، نه تنها پولش با تاخیر بازگردانده می‌شود، بلکه جریمه نیز باید پرداخت کند.