کاهش 51 تومانی میلگرد در خرداد ماه

طی مدت یاد شده، نرخ هر کیلو میلگرد در بازار تهران به‌طور میانگین از ۷۱۲ به ۶۶۱ تومان رسید که از افت ۵۱ تومانی برخوردار شد

در ماه گذشته، تیرآهن نیز از روندی کاهشی قیمت در بازار تهران برخوردار بود به گونه‌ای که این روند شاخه‌ای بین ۶۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ تومان در نوسان بود زهرا مسافر

طی خرداد ماه سال جاری بازار آهن بی‌رونق بود قیمت اکثر مقاطع با کاهش مواجه بود و رکود در معاملات وجود داشت.

طی مدت یاد شده، نرخ هر کیلو میلگرد در بازار تهران به‌طور میانگین از ۷۱۲ به ۶۶۱ تومان رسید که از افت ۵۱ تومانی برخوردار شد. در این مدت، تیرآهن نیز از روندی کاهشی قیمت در بازار تهران برخوردار بود؛ به گونه‌ای که این روند شاخه‌ای بین ۶۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ تومان در نوسان بود.

هفته نخست خرداد ماه و نوسان نرخ و رکود معاملات در بازار آهن

طی نخستین هفته از خرداد ماه سال جاری به‌رغم تداوم رکود در معاملات، اما نرخ آهن‌آلات در بازار داخل نوسان داشت؛ به گونه‌ای که در این هفته آهن‌‌آلات شاهد افت و خیر نرخ در بازار داخل بودند، اما در پایان هفته با رشد قیمت‌ها خاتمه یافت. رکود بازار آهن از اردیبهشت ماه به روز شنبه اول خرداد ماه سال جاری کشیده بود؛ به گونه‌ای که در مبادلات روز یاد شده میلگرد برخی از فولادسازان خصوصی کاهش نرخ داشت. در مدت یاد شده، میلگرد فولاد البرز و پولاد کف کاهش قیمت را نسبت به چهارشنبه قبل از آن در بازار غیررسمی تجربه کرد. در این مدت، نبشی فولاد اصفهان نیز از کاهش قیمت برخوردار بود.

طی روز شنبه یاد شده، همچنین شمش فولاد تولید داخل بدون نوسان قیمت نسبت به چهارشنبه هفته ماقبل از آن در بازار غیررسمی عرضه شد.

در این روز، بازار تهران شاهد روند کاهشی نرخ آهن بود؛ به گونه‌ای که در این روز تیرآهن از کاهشی بین یک تا دو هزار تومان در نوسان بود. در این مدت، میلگرد نیز از کاهش نسبی قیمت برخوردار بود و به نرخ ۷۱۰ تا ۷۲۰ تومان برای هر کیلو رسید.

در مبادلات روز یکشنبه دوم خرداد ماه جاری، برای دومین روز متوالی در هفته مورد بررسی نرخ تیرآهن کاهش نرخ داشت. در مدت یاد شده، تیرآهن از کاهشی بین ۵۰۰ تا ۲ هزار تومانی در بازار تهران برخوردار شد.

در این مدت، میلگرد با نوسان قیمت در بازار تهران به ثبت رسید؛ به گونه‌ای که به جز رشد میلگرد ۱۸ آذربایجان و کاهش میلگرد اهواز، اردبیل و قزوین مابقی سایزها از ثبات نرخ برخوردار بود. در روز مورد بررسی، نرخ میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی ثابت بود و تنها میلگرد فولاد البرز کاهش قیمت داشت. طی معاملات یکشنبه هفته یاد شده، نبشی فولاد اصفهان نیز با کاهش قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد. در این مدت، همچنین در پی افت قراضه و بیلت در بازارهای جهانی، شمش فولاد تولید داخل با کاهش نرخ در بازار غیررسمی به ثبت رسید؛ به گونه‌ای که شمش ذوب‌آهن البرز غرب کاهش قیمت داشت.

در مبادلات روز دوشنبه سوم خرداد ماه جاری، میلگرد افت آرام نرخ را در بازار داخل تجربه کرد؛ به گونه‌ای که در این روز قیمت میلگرد برای هر کیلو بین ۶۸۵ تا ۷۱۷ تومان در نوسان بود.

تیرآهن نسبت به روز ماقبل از آن بدون تغییر قیمت در بازار تهران عرضه شد. در این مدت، نرخ شمش فولاد از سوی تولیدکنندگان داخلی با کاهشی بین ۵/۱ تا ۲ درصدی در هر کیلو روبه‌رو شد. در روز مورد بررسی، به جز کاهش نرخ فولاد البرز میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی از ثبات قیمت برخوردار بود. در مدت یاد شده، نبشی فولاد اصفهان بدون تغییر نرخ در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت.

در مبادلات روز سه‌شنبه ۴ خرداد ماه تیرآهن رشد قیمت را تجربه کرد. در مدت یاد شده، تیرآهن با رشدی بین یک تا ۸ هزار تومانی در بازار تهران روبه‌رو شد. در این مدت، میلگرد از ثبات قیمت نسبت به روز ماقبل از آن در بازار تهران برخوردار بود. طی روز مورد بررسی، میلگرد تمامی فولادسازان خصوصی بدون نوسان نرخ در بازار غیررسمی عرضه شد. در مبادلات روز سه‌شنبه ۴ خرداد ماه جاری، نبشی فولاد اصفهان کاهش نرخ و شمش فولاد تولید داخل ثبات قیمت داشت.

مبادلات روزهای پایانی هفته مورد بررسی با رشد آهن همراه بود، اما معاملات از رونق اندکی در بازار داخل برخوردار بود.

طی چهارشنبه پنجم خرداد ماه جاری، رشد بیلت در بورس لندن و خوش‌بینی فعالان بازار برای بهبود وضعیت فولاد با خاتمه یافتن ماه مه، افزایش نرخ آهن را در بازار به همراه داشت. در مدت یاد شده، میلگرد در بازار تهران رشد اندکی را پشت سر گذاشت و تیرآهن نیز نسبت به روز ماقبل از آن افزایش قیمت را تجربه کرد. در این مدت، نرخ میلگرد اغلب فولاد‌سازان خصوصی بدون نوسان در بازار غیررسمی عرضه شد و تنها میلگرد فولاد البرز کاهش جزئی قیمت داشت.

در روز مورد بررسی، شمش فولاد تولید داخل و نبشی فولاد اصفهان از ثبات قیمت نسبت به روز ماقبل از آن برخوردار بود.

نوسان اندک نرخ‌ها در بازار آهن در هفته دوم خرداد

طی مبادلات دومین هفته از خرداد ماه سال جاری بازار آهن علاوه بر ثبات، افت‌وخیز اندک قیمت را تجربه کرد.

اغلب تولیدکنندگان فولاد معتقد بودند که روند کنونی کاهش قیمت‌ها تنها یک اصلاح کوتاه‌مدت قیمتی است و با تجربه سقوط بازار در سال ۲۰۰۸ متفاوت است. به گفته این فعالان، نرخ مواد اولیه از جمله قراضه و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی رو به افزایش است؛ از این رو تاثیر این رشد روی قیمت فولاد و محصولات فولادی طی ماه‌های آینده دور از انتظار نخواهد بود. به پیش‌بینی فعالان بازار در این هفته، نرخ شمش فولاد در بازارهای جهانی به پایین ۵۰۰ دلار در هر تن سقوط نمی‌کند؛ از این رو کاهش بیشتر محصولات فولادی از توجیه اقتصادی برخوردار نخواهد بود.

در مبادلات نخستین روز از هفته دوم خرداد ماه جاری نرخ میلگرد در بازار تهران کاهشی بین ۳تا ۷ درصدی در هر کیلو داشت. طی روز شنبه هشتم خرداد ماه سال جاری میلگرد در بازار تهران به قیمت ۶۸۵ تا ۷۱۰ تومان برای هر کیلو عرضه شد. در مدت یاد شده، تیرآهن نیز با افت نرخ در بازار تهران روبه‌رو شد؛ به گونه‌ای که تیرآهن سایزهای ۱۸،۲۰و ۲۷ با کاهشی بین ۵تا ۱۰ هزار ریالی مورد مبادله قرار گرفت. در این مدت، تیرآهن شاخه ۱۴ و ۱۶ بدون تغییر قیمت نسبت به چهارشنبه ماقبل از آن در بازار تهران به ثبت رسید. طی روز یاد شده، نرخ میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی از ثبات برخوردار بود و تنها میلگرد ۱۰ فولاد البرز کاهش قیمت داشت.

در این روز، نبشی فولاد اصفهان نسبت به چهارشنبه ماقبل از آن با کاهش قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد. در معاملات روز شنبه هشتم خرداد ماه جاری، همچنین شمش فولاد تولید داخل بدون تغییر نرخ در بازار غیررسمی مورد مبادله قرارگرفت. طی روز یکشنبه هفته یاد شده، میلگرد در بازار تهران از ثبات قیمت برخوردار بود و در مقابل نرخ تیر آهن کاهش ۷/۰ درصدی در هر کیلو داشت. در مدت یاد شده، تیرآهن نیز در تمام سایزها با کاهشی بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ ریالی در بازار تهران مواجه شد.

در این مدت، با وجود ثبات قیمت میلگرد و تیرآهن تولیدکنندگان خصوصی در بازار، تولیدکنندگان انواع نبشی قیمت محصولات خود را کاهش دادند. در این روز با توجه به تداوم رکود در مبادلات محصولات آهنی شرکت فولاد اصفهان و نورد فولاد تهران نرخ نبشی را کاهش دادند که البته علاوه بر این دو تولیدکننده شرکت فولاد کرمانشاه و ملایر نیز قیمت محصولات خود را با کاهش عرضه کردند. در مبادلات روز دوشنبه ۱۰ خرداد ماه جاری نرخ میلگرد فولاد البرز با افت ۷/۰ درصدی در هر کیلو روبه‌رو شد. در مدت یاد شده، میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی از ثبات قیمت نسبت به روز قبل از آن برخوردار بود.

در این مدت، نبشی فولاد اصفهان و همچنین شمش فولادی تولید داخل بدون نوسان نرخ در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت. طی روز یاد شده، نرخ میلگرد در بازار تهران کاهش اندک داشت، به گونه‌ای که هر کیلو میلگرد با افت ۷/۰ درصدی به ۶۸۰ تا ۷۰۵ تومان رسید. در روز مورد بررسی، تیرآهن با کاهش جزئی مواجه شد.

طی روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد ماه جاری میلگرد در بازار تهران نسبت به روز قبل از آن از ثبات برخوردار بود. در مدت یاد شده، به جز رشد ۵۰۰ تومانی تیرآهن شاخه ۱۶،۱۸ و افت ۵۰۰ تومانی نرخ تیرآهن شاخه ۲۰، مابقی سایزها بدون تغییر در بازار تهران عرضه شدند.

در این مدت، قیمت میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی بدون نوسان نرخ بودند و تنها میلگرد فولاد البرز کاهش نرخ داشت. در روز مورد بررسی، نبشی فولاد اصفهان و همچنین شمش فولاد تولید داخل بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفتند.

طی روز چهارشنبه ۱۲ خرداد ماه جاری میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد. در مدت یاد شده، تنها میلگرد ۸ آجدار پولاد کف نسبت به روز ماقبل از آن کاهش نرخ داشت. در این مدت، نبشی فولاد اصفهان نیز از ثبات قیمت در بازار غیررسمی برخوردار بود و همچنین شمش فولاد بدون نوسان نرخ در این بازار به تثبیت رسید. در معاملات روز مورد بررسی، در بازار آهن میلگرد همچنان روی خط ثبات قرار داشت. در این روز، تیرآهن از افت قیمت نسبت به روز قبل از آن برخوردار بود، به گونه‌ای که سبد تیرآهن ریز با کاهش نرخ عرضه شد. در این مدت، به جز رشد نرخ تیرآهن شاخه ۲۲، مابقی سایزها با کاهش قیمت در بازار تهران به ثبت رسیدند.

تداوم رکود در بازار آهن در سومین هفته خرداد

طی هفته سوم خرداد ماه جاری، بازار آهن بی‌رونق بود و به‌رغم کاهش قیمت‌ها در برخی از روزها، رکود در معاملات همچنان حاکم بود. طی مبادلات این هفته، به‌رغم عرضه میلگرد ۶۸۰ تومانی در رینگ فلزی بورس کالا، اما خریداری برای آن وجود نداشت.

در نخستین روز از هفته کاری مورد بررسی میلگرد در بازار تهران با رشد قیمت مواجه شد. به گونه‌ای که این محصول به نرخ ۶۸۵تا ۷۱۲ تومان در هر کیلو عرضه شد. در مدت یاد شده، تیرآهن کاهش نرخ داشت؛ به طوری که به جز رشد ۵۰۰ تومانی تیرآهن شاخه ۲۷، مابقی سایزها با کاهش قیمت در بازار تهران به ثبت رسید. طی روز یاد شده، شمش فولاد تولید داخل نسبت به چهارشنبه هفته ماقبل از آن بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت.

طی روز دوشنبه یاد شده، میلگرد تمامی فولادسازان خصوصی بدون تغییر در بازار غیررسمی به ثبت رسید. در معاملات روز دوشنبه ۱۷ خرداد ماه جاری میلگرد در بازار تهران بدون نوسان نرخ در بازار غیررسمی عرضه شد. در روز مورد بررسی، تیرآهن شاهد رشد قیمت بود، به گونه‌ای که سبد تیرآهن ریز با افزایشی بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومانی در هر شاخه برخوردار شد. در این مدت، هر شاخه تیرآهن ۲۲و ۲۷ نیز با رشد ۱۰۰۰ و ۵۰۰ تومانی در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت.

طی مبادلات روز سه‌شنبه هفته مورد بررسی، نرخ میلگرد در بازار غیررسمی روی خط ثبات قرار داشت؛ اما در این مدت تیرآهن از نوسان قیمت نسبت به روز ماقبل از آن برخوردار بود. در مدت یاد شده، هر شاخه تیرآهن ۱۶،۱۸ با افزایش قیمت و مابقی سایزها با ثبات نرخ در بازار غیررسمی به ثبت رسید. در این روز، شمش فولاد جنوب با کاهش ۶/۱ درصدی قیمت در هر کیلو روبه‌رو شد، اما میلگرد تمامی فولادسازان خصوصی بدون نوسان نرخ در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت. طی چهارشنبه ۱۹ خرداد ماه جاری در بازار غیررسمی ثبات نسبی قیمت آهن حاکم بود؛ به گونه‌ای که در این روز میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی بدون نوسان نرخ عرضه شد.

طی روز یاد شده، شمش فولاد تولید داخل نیز بدون تغییر در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت. در این مدت، میلگرد در بازار تهران رشد قیمت را در بازار تهران تجربه کرد؛ به گونه‌ای که میلگرد عرضه شده به نرخ ۶۸۵تا ۷۱۲ تومان در هر کیلو برای مبادله به ثبت رسید. در روز مورد بررسی، تیرآهن با کاهش قیمت در بازار تهران عرضه شد؛ به گونه‌ای که به جز ثبات نرخ تیرآهن شاخه ۲۲،۲۷ مابقی سایزها از کاهش نرخ برخوردار بودند.

هفته پایانی و کاهش ۳۰ تومانی نرخ میلگرد

طی مبادلات هفته پایانی خرداد ماه سال جاری در بازار آهن نرخ میلگرد از روند کاهشی برخوردار بود، به گونه‌ای که میانگین قیمت این محصول در بازار داخلی از ۷۰۲ به ۶۷۰ تومان در هر کیلو رسید. در مدت یاد شده، به‌رغم روند کاهشی نرخ میلگرد؛ اما تیرآهن رشد نرخ را در بازار داخلی تجربه کرد. به گفته فعالان بازار، کاهش ۳۰ تا ۷۰ تومانی نرخ محصولات ذوب‌آهن اصفهان در رینگ فلزی بورس کالا در معاملات روز یکشنبه هفته یاد شده، بازار را با سردرگمی روبه‌رو کرد، به گونه‌ای که به‌رغم استقبال مصرف‌کنندگان و افزایش تقاضا از سوی آنها، تولیدکنندگان ابراز نگرانی کردند.

این فعالان افزودند: با اقدام کاهشی قیمت‌ها از سوی ذوب‌آهن، آنها به ناچار مجبور به کاهش قیمت‌ها شدند. این درحالی است که نرخ‌ها به کف رسیده و افت بیشتر توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

در معاملات روز شنبه ۲۲ خرداد ماه سال جاری میلگرد اغلب فولاسازان خصوصی بدون تغییر نرخ نسبت به آخرین روز مبادلاتی هفته ماقبل از آن در بازار غیررسمی عرضه شد.

در مدت یاد شده، میلگرد فولاد البرز نوسان قیمت را تجربه کرد. این درحالی است که نبشی فولاد اصفهان از ثبات نرخ برخوردار بود.

در این مدت، همچنین شمش فولاد تولید داخل بدون نوسان قیمت در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت. طی روز مورد بررسی، میلگرد در بازار تهران روی خط ثبات قرار داشت؛ به گونه‌ای که این محصول در این روز بین ۶۸۵ تا ۷۱۲ تومان در نوسان بود.

طی روز مورد بررسی، تیرآهن نوسان نرخ داشت؛ به طوری که سبد تیر آهن ریز با افتی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان در بازار تهران عرضه شد. طی مدت مورد بررسی، سبد تیرآهن درشت با افزایش قیمت ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومانی در بازار تهران به ثبت رسید.

طی روز یکشنبه ۲۳ خرداد ماه جاری، نرخ میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی نسبت به روز ماقبل از آن با کاهش مواجه شد.

در مدت یاد شده، ذوب‌آهن اصفهان نیز محصولات خود را در رینگ فلزی بورس کالا با کاهش قیمت عرضه کرد، از این رو قیمت این محصول از سوی مابقی تولیدکنندگان سیر نزولی پیدا کرد. در این مدت، همچنین شمش فولاد اصفهان افت قیمت را در بازار غیررسمی تجربه کرد و همچنین تولیدکنندگان شمش داخلی نسبت به تغییر نرخ‌های خود مقاومت کردند؛ از این رو نرخ شمش از ثبات قیمت برخوردار شد.

در این روز، میلگرد عرضه شده در بازار تهران نیز شاهد کاهشی بین ۷/۰ تا ۹/۰ درصدی در هر کیلو بود؛ به گونه‌ای که به قیمت ۶۸۰ تا ۷۰۵ تومان رسید. طی روز یکشنبه هفته یاد شده، تیرآهن نیز کاهش قیمت را در بازار تهران تجربه کرد؛ به گونه‌ای که سبد تیر آهن ریز با افتی بین ۲تا ۳ هزار تومان به ثبت رسید. در این مدت، سبد تیرآهن درشت نیز با کاهش قیمت ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومانی در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت. در مبادلات روز دوشنبه ۲۴ خرداد ماه سال جاری، در پی کاهش قیمت محصولات ذوب‌آهن اصفهان در رینگ فلزی بورس کالا محصولات سایر تولیدکنندگان نیز به تبعیت از آن کاهش داشت.

در مدت یاد شده، میلگرد فولاد البرز، بناب و نیشابور با کاهش قیمت در بازار غیررسمی مواجه شد که البته این افت نرخ در بورس کالا جلب رضایت مصرف‌کنندگان و حضور بیشتر آنها در بازار را به دنبال داشته است.

در این مدت، آهن در بازار تهران کاهش قیمت مجدد را تجربه کرد، به گونه‌ای که میلگرد با کاهش ۲ درصدی در هر کیلو و به نرخ ۶۶۵ تا ۶۹۰ تومان عرضه شد. در روز مورد بررسی، تیر آهن نیز با کاهشی بین یک تا چهار هزار تومانی در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت.

طی روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد ماه جاری میلگرد برخی از فولاد‌سازان خصوصی از جمله فولاد البرز و پولاد کف کاهش قیمت داشت. در مدت یاد شده نبشی فولاد اصفهان بدون نوسان نرخ در بازار غیررسمی عرضه شد. در این مدت، بازار شمش فولادی نیز در بازار آهن بی‌رونق است، به گونه‌ای که فعالان این بازار از شرایط نامناسب حاکم ابراز نگرانی می‌کنند. طی روز سه‌شنبه یاد شده، شمش فولاد نیز در بازار غیررسمی از ثبات قیمت برخوردار بود. در مبادلات روز سه‌شنبه هفته یاد شده، نرخ آهن‌آلات همچنان در بازار تهران از روند کاهشی برخوردار بود، به گونه‌ای که در مدت یاد شده میلگرد کاهشی بین ۷/۰ تا ۱ درصدی را در هر کیلو تجربه کرد. در این مدت تیرآهن نیز با افت قیمت در بازار تهران عرضه شد، به گونه‌ای که نوسان قیمتی بین ۲تا ۵ هزار تومانی را شاهد بود.

طی مبادلات روز چهارشنبه ۲۶ خرداد ماه جاری تیرآهن از نوسان قیمت برخوردار بود.

در مدت یاد شده، تیرآهن شاخه ۱۴،۱۸،۲۷ با رشد قیمت در بازار تهران مواجه شد، اما در این مدت میلگرد با کاهش قیمت ۷/۰ درصدی در بازار تهران عرضه شد. طی روز مورد بررسی، میلگرد برخی از فولادسازان خصوصی در بازار غیررسمی مجددا کاهش قیمت داشت. در مدت یاد شده میلگرد فولاد البرز، کرمانشاه، ملایر و بناب کاهش قیمت را در بازار غیررسمی تجربه کردند. در مبادلات روز چهارشنبه، نبشی تولید داخل نیز با کاهش نرخ در بازار غیررسمی مورد مبادله قرارگرفت.

طی هفته یاد شده، همچنین شمش تولیدکنندگان داخلی بدون نوسان قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد. طی مبادلات روزهای شنبه و یکشنبه ۳۰ و ۳۱ خرداد ماه جاری افت قیمت آهن‌‌آلات در بازار داخل ادامه داشت به گونه‌ای که میلگرد در بازار تهران با نرخی بین ۶۴۰ تا ۶۷۰ تومان در هر کیلو عرضه شد.