مرکز خدمات فولاد ایران- پیش‌بینی می‌شود که بازار ورق در شانگهای تا هفته آتی همچنان در نوسان باشد. از این رو احتمالا قیمت ورق گرم در این کشور با نوسانی ۲۲ دلاری در هر تن در حدود قیمت ۶۱۴ دلار هر تن معامله خواهد شد. اگرچه قیمت ورق گرم در بورس شانگهای روز شانزدهم ماه جاری کمی افزایش یافت؛ اما حجم معاملات این محصول در بازار نقدی این کشور به دلیل عدم اطمینان تجار به روند آینده قیمت‌ها در بازار، پایین است.

قیمت پیشنهادی ورق گرم ضخامت ۵/۵ میلیمتر در شانگهای ۶۱۲ دلار هر تن همراه با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده می‌باشد که رشدی ۴ دلاری را در هر تن در مقایسه با روز جمعه تجربه کرده است. این در حالی است که کارخانه‌ها در گوانجو خواستار فروش همین محصول در قیمت ۶۲۲ دلار هر تن همراه با مالیات ارزش افزوده هستند که نسبت به روز جمعه ۶ دلار هر تن افزایش یافته است. از آنجایی که میزان تقاضای واقعی در بازار پایین است و فقط قیمت معاملات فیوچر افزایش یافته است، احتمال افزایش قیمت ورق گرم در بازار نقدی پایین است. بسیاری از تجار با پیش‌بینی افت بیشتر قیمت درب کارخانه ورق گرم در آینده، سیاست انتظار را در پیش گرفته‌اند. موجودی ورق گرم در شهر شانگهای یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن و در شهر گوانگ دونگ لکونگ یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن می‌باشد. اگر چه سطح موجودی انبارها تغییری را در مقایسه با هفته گذشته نشان نمی‌دهد؛ اما با توجه به کاهش صادرات در این کشور، پیش بینی می‌شود که سطح موجودی کارخانه‌ها به زودی افزایش یابد.

با توجه به افزایش قیمت سنگ آهن و رسیدن آن به ۱۴۷ دلار هر تن، کاهش تقاضا و مازاد ظرفیت فولاد در بازار، کارخانه‌ها نمی‌توانند قیمت محصولات خود را زیاد کاهش دهند. وضعیت اقتصادی کشورها در دنیا طی نیمه دوم سال جاری مشخص نیست. بحران اقتصادی اخیر در اروپا و تعطیلات تابستانی در کشورهای غربی نیز بر اقتصاد دیگر کشورهای دنیا تاثیر گذار است. به دنبال این امر پیش‌بینی می‌شود که قیمت فولاد طی چند ماه آینده کاهش یابد. افزایش هزینه تولید و پایین بودن تقاضا، صنعت فولاد دنیا را تحت فشار قرار داده است و بر بازار صادرات چین نیز تاثیر گذاشته است. احتمالا افزایش قیمت ورق گرم تا مدتی در چین ضعیف است و پیش بینی می‌شود که قیمت این محصول در آینده نزدیک در این کشور در نوسان باشد.

کاهش تقاضای ورق در ترکیه

بازار ورق برشی در چین به دلیل احتمال افت بیشتر قیمت‌ها در آینده راکد است. میزان تقاضای ورق گرم هم در این کشور پایین است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که حجم واردات و تولید این محصول نیز در این کشور کاهش یافته است.

ترک‌ها در ماه آوریل ۶۸.۷۳۷ تن ورق تخت وارد کرده‌اند. حجم واردات ورق گرم نیز در این ماه در این کشور به ۴۲۷.۸۹۶ تن رسیده است.

میزان واردات ورق تخت در این کشور در ماه ژانویه ۱۳۷.۶۴۴ تن و حجم واردات ورق گرم طی این مدت ۴۰۸.۶۷۴ تن بود. کارخانه اردمیر که بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق در ترکیه می‌باشد نیز طی فصل اول سال جاری ۵.۱۱۷ تن ورق تولید کرد. این کارخانه ظرفیت تولید ۷۵ هزار تن ورق را در سه ماه دارد.

در حال حاضر میزان تقاضای واردات ورق در ترکیه پایین است. با توجه به افزایش تولیدکنندگان ورق در این کشور، قیمت این محصول در بازار داخلی کمتر از قیمت وارداتی می‌باشد؛ به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که میزان تقاضای واردات این محصول در آینده، کمتر نیز بشود. قیمت پیشنهادی ورق تخت در این کشور ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار هر تن می‌باشد.