گروه بورس کالا- بخشنامه و دستورالعملی در خصوص به‌کارگیری توانمندی‌های داخلی و حرکت جدی به سمت بومی‌سازی صنایع در حال تدوین است که به زودی به واحدهای زیرمجموعه ابلاغ می‌شود. مهندس احمدعلی هراتی‌نیک، معاون وزیر صنایع و معادن طی بازدید از ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به تحریم‌های اخیر و توانمندی‌های داخلی در کشور و بیان مطالب فوق، اظهار داشت: اعتقاد داریم در کشور ما خصوصا در بخش صنعت و صنایع بزرگ همانند ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و شرکت‌های وابسته به آنها توانمندی‌های زیادی وجود دارد که اگر با همت مضاعف دنبال شود تحریم‌های موجود اثری نخواهد داشت.

وی گفت: تحریم‌ها واقعی است و ممکن است جدی تر هم بشود، بنابراین باید سیستم صنعت را طوری تنظیم کنیم که ساخت داخل و بومی‌سازی اولویت اول باشد.

وی گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر کارشناسان و متخصصین داخلی در زمینه ساخت داخل توانمندی خود را به نحو شایسته نشان داده‌اند و هم اکنون توان آنها در این زمینه بسیار بالا است.

مهندس هراتی‌نیک یادآور شد: بر اساس قانون هر پروژه‌ای که می‌خواهد اجرا شود باید بیش از ۵۰ درصد آن ساخت داخل باشد و عناصر فنی باید توانمندی‌های داخلی را با جدیت دنبال کنند و تا حد ممکن بخش خصوصی نیز باید با حمایت‌های لازم و توانمندی‌های موجود در این بخش فعال شود.

وی خطاب به کارشناسان داخلی برای اجرای پروژه‌های صنعتی گفت: دیگر به سراغ خارجی‌ها نروید مگر در موارد خاص که امکان تولید اقتصادی آن در کشور وجود ندارد.

معاون وزیر صنایع و معادن با اشاره به توانمندی‌های مجموعه بزرگ ذوب‌آهن اصفهان و شرکت‌های وابسته در اجرای پروژه‌های مختلف گفت: تحریم‌ها در واقع فرصتی است که خداوند در اختیار ما قرار داده تا بتوانیم با تلاش و همت مضاعف کشورمان را بسازیم و عزت نفسمان را در جهان حفظ کنیم.

مهندس هراتی‌نیک گفت: در شرایط فعلی تنبلی و محافظه‌کاری نباید کرد و با تلاش و خودباوری می‌توان روزهای خوبی را برای صنعت کشور رقم زد.

وی خطاب به شرکت‌ها و سازمان‌هایی که متولی پروژه‌های صنعتی هستند، گفت: در به‌کارگیری بخش خصوصی و توان داخلی سخت‌گیری نکنید و پولی که برای اجرا به خارجی‌ها قبلا داده می‌شد در اختیار بخش داخلی قرار دهید.

وی تاکید کرد: اگر بخش خصوصی و داخلی کشورمان با جدیت به سمت بومی‌سازی و به‌کارگیری توانمندی‌های داخلی حرکت کنند، حمایت می‌شود.

معاون وزیر صنایع و معادن و رییس هیات عامل ایمیدرو در ادامه گفت: هم‌اکنون در حال تهیه بخشنامه و دستورالعملی در خصوص به کارگیری توانمندی‌های داخلی و حرکت جدی به سمت بومی‌سازی صنایع هستیم که به زودی بخشنامه آن به واحدهای زیرمجموعه ابلاغ می‌شود.

مهندس هراتی‌نیک طی جلسه‌ای که با دکتر براتی، مدیرعامل و معاونین ذوب‌آهن اصفهان داشت، بر اجرای هر چه سریع‌تر و اتمام پروژه‌های باقیمانده طرح توازن تاکید کرد.