مبادله بیش از 5/17میلیون دلار محصول

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- سردار خالدی: روز گذشته از مجموع ۳۹۵ هزار و ۶۰۰ تن کالای عرضه شده، ۷۳ هزار و ۶۹۰ تن تقاضا شد که در نهایت ۴۸ هزارو ۶۹۰ تن محصول به ارزش۱۷ میلیون و ۸۹۷ هزار و ۳۵۰ دلار معامله شد. به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، دیروز رینگ صادراتی در جلسه معاملاتی گروه گندم در مجموع برای ۲۸۵ هزارتن کالای عرضه شده با ۳۶ درصد کاهش در عرضه نسبت به هفته‌های گذشته ۶ هزار تن تقاضا به وجود آمد و در پایان همان ۶ هزار تن به ارزش ۹۸۴ هزار دلار خریداری شد.

دیروز از ۱۸ بار گندم عرضه شده تنها برای دو بار گندم خوراکی استان خراسان و استان گلستان در هرنوبت ۲۰ هزار تن گندم عرضه شد که با توافق خریدار و فروشنده در مجموع ۶ هزار تن آن به قیمت هر تن ۱۶۴ دلار دادوستد شد. گندم عرضه شده کارگزاری بورس کالا از سوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی در ابتدا ۱۶۹ دلار برای هر تن درخواست شد که دلیل اصلی آن کاهش نرخ دلار و متناسب بودن این نرخ با نرخ‌های جهانی اعلام شد، اما پس از توافق نهایی هر تن آن ۱۶۴ دلار مبادله شد.

همچنین از کل عرضه گروه گندم، ۲۵ هزار تن گندم دورم وارد رینگ شد که برای آن به دلیل قیمت بالای هر تن ۱۹۴ دلار، تقاضایی انجام نشد. معاملات رینگ صادراتی درحالی پیگیری شد که دیروز با توافق بورس کالا و کارگزاری‌ها، تمامی گندم صادراتی این رینگ در تالار کالاهای کشاورزی داخلی بورس نیز عرضه شده بود.

دیروز همزمان با برگزاری معاملات رینگ صادراتی، هاشمیان، دبیرکل سازمان بورس کالا نیز در رینگ حاضر شد که در این بین نیز از سوی بنازاده، ناظر تالار اعلام شد که به خاطر عرضه ۵۰ هزار تنی گندم امروز نیز رینگ صادراتی با حضور نمایندگان دولتی

شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی راس ساعت ۱۲ در تالار برگزار می‌شود تا به قول احمدی ابهری، قائم‌مقام بازرگانی دولتی بازار امروز بتواند پاسخگوی نیاز و توان بازار دیروز باشد، همچنین قرار است با هماهنگی بورس کالا و کارگزاری‌ها و توافق آنها با شرکت بازرگانی دولتی رینگ صادراتی محصولات کشاورزی در دو روز هفته شنبه و سه‌شنبه انجام پذیرد، موضوعی که به نظر به دلیل تقاضا و نیاز بالای بازار صورت می‌گیرد.

دیروز در جلسه گروه معاملاتی قیر برای۷۴ هزار و ۲۰۰ تن کالای عرضه شده ۵۷ هزار و ۶۹۰ تن قیر تقاضا شد که ۴۲ هزار و ۶۹۰ تن آن به ارزش ۱۶ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۳۵۰ دلار خریداری شد.

برای هر تن قیر ۶۰۷۰ نرخ‌های مختلفی در خواست شد که در بازار قیمت‌های ۳۶۰، ۳۶۵، ۳۷۰، ۴۱۰، ۴۲۵ به ازای هر تن مورد توافق معاملاتی قرار گرفت. به ازای هر تن قیر ۸۵۱۰۰ نیز با ۳۶۵ دلار و قیر MC۲۵۰ با ۵۳۰ دلار خرید و فروش شد.

در بازار دیروز، برای یک هزارو ۴۰۰ تن روغن اسلاک واکس سنگین به ازای هر تن ۵۸۵ دلار خریداری یافت نشد، همچنین ۱۰ هزار تن ماده شیمیایی پنتان پلاس به قیمت هرتن ۶۷۰ و۶۳۰ دلار و۲۵ هزار تن گوگرد گرانوله و کلوخه به قیمت هر تن به ترتیب ۱۲۵ و ۱۰۸ دلار عرضه شد که برای این گروه‌های معاملاتی دادوستدی صورت نگرفت.