نوسان محدود نرخ میلگرد

زهرا مسافر

با تداوم روند نزولی قیمت‌ها در بازارهای جهانی، رکود در بازار همه‌گیر شده و کاهش قیمت‌ها از مواد اولیه تا قیمت محصول نهایی را شامل شده؛ از این رو به نظر می رسد تا زمانی که اتفاق یا پدیده خاصی در بازار رخ ندهد، روند نزولی یا ثبات قیمت‌ها ادامه یابد. فعالان بازار معتقدند، هم اکنون قیمت شمش و محصول نهایی به کف نزدیک شده، اما رکود حاکم بیشتر ناشی از عدم تقاضا برای محصولات فولادی در بازار داخل است که امید است با اجرای پروژه‌های عمرانی و رونق ساخت‌وساز در کشور رونق به بازار فولاد کشور بازگردد. طی هفته گذشته، بازار آهن بی‌رونق بود و به‌رغم کاهش قیمت‌ها در برخی از روزها، رکود در معاملات همچنان حاکم بود.طی مبادلات هفته گذشته، به‌رغم عرضه میلگرد ۶۸۰ تومانی در رینگ فلزی بورس کالا، اما خریداری برای آن وجود نداشت.

یکشنبه و رشد قیمت میلگرددر بازار تهران

در نخستین روز از هفته کاری پیش رو میلگرد در بازار تهران با رشد قیمت مواجه شد. به گونه‌ای که این محصول به نرخ ۶۸۵تا ۷۱۲ تومان در هر کیلو عرضه شد. در مدت یاد شده، تیرآهن کاهش نرخ داشت؛ به طوری که به جز رشد ۵۰۰ تومانی تیرآهن شاخه ۲۷ مابقی سایزها با کاهش قیمت در بازار تهران به ثبت رسید. طی روز یاد شده، شمش فولاد تولید داخل نسبت به چهارشنبه هفته ماقبل از آن بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت.

رکود بازار آهن در دوشنبه

طی روز دوشنبه هفته گذشته، میلگرد تمامی فولادسازان خصوصی بدون تغییر در بازار غیررسمی به ثبت رسید.در معاملات روز دوشنبه ۱۷ خرداد ماه جاری میلگرد در بازار تهران بدون نوسان نرخ در بازار غیررسمی عرضه شد. در روز مورد بررسی، تیرآهن شاهد رشد قیمت بود، به گونه‌ای که سبد تیرآهن ریز با افزایشی بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومانی در هر شاخه برخوردار شد. در این مدت، هر شاخه تیرآهن ۲۲و ۲۷ نیز با رشد ۱۰۰۰ و ۵۰۰ تومانی در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت.

سه‌شنبه و نوسان قیمت آهن

طی مبادلات روز سه شنبه هفته گذشته، نرخ میلگرد در بازار غیررسمی روی خط ثبات قرار داشت، اما در این مدت تیرآهن از نوسان قیمت نسبت به روز ماقبل از آن برخوردار بود. در مدت یاد شده، هر شاخه تیرآهن ۱۶،۱۸ با افزایش قیمت و مابقی سایزها با ثبات نرخ در بازار غیررسمی به ثبت رسید. در این روز، شمش فولاد جنوب با کاهش ۶/۱ درصدی قیمت در هرکیلو روبه‌رو شد، اما میلگرد تمامی فولادسازان خصوصی بدون نوسان نرخ در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت.

قیمت آهن در پایان هفته به ثبات رسید

چهارشنبه ۱۹ خرداد ماه جاری در بازار غیررسمی ثبات نسبی قیمت آهن حاکم بود؛ به گونه‌ای که در این روز میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی بدون نوسان نرخ عرضه شد.

طی روز یاد شده، شمش فولاد تولید داخل نیز بدون تغییر در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت. در این مدت، میلگرد در بازار تهران رشد قیمت را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که میلگرد عرضه شده به نرخ ۶۸۵تا ۷۱۲ تومان در هر کیلو برای مبادله به ثبت رسید. در روز مورد بررسی، تیرآهن با کاهش قیمت در بازار تهران عرضه شد؛ به گونه‌ای که به جز ثبات نرخ تیرآهن شاخه ۲۲،۲۷ مابقی سایزها از کاهش نرخ برخوردار شدند.