روند نزولی نرخ‌ها در رینگ پتروشیمی‌ادامه دار شد

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: پیش‌بینی فعالان اقتصادی مبنی بر کاهش دوباره نرخ محصولات پتروشیمی، روز گذشته در بورس کالا به واقعیت انجامید.

افزایش عرضه‌های بازرگانی پتروشیمی‌و کاهش قیمت‌های جهانی محصولات پلیمری طی سه هفته اخیر سبب شده است تا نرخ‌ها پس از یک دوره روند صعودی در رینگ پتروشیمی شکسته شود.

در این روز نرخ اکثر محصولات پلیمری روند نزولی داشت و تنها برخی از کالاها به دلیل غیبت‌های طولانی و جمع آوری توسط یک نفر با رشد قیمت روبه‌رو شدند. با این حال در این روز عرضه ۰۰۳۵ پس از یک دوره غیبت سبب شد تا کارگزاران بسیاری برای خرید این کالا به رقابت بپردازند.به گفته فعالان اقتصادی، این کالا ۱۰۰ تومان گران‌تر از پیش‌بینی‌های آگاهان بازار خریداری شد.

در این روز اگر چه رینگ پتروشیمی‌اندک پر جنب و جوش تر از هفته گذشته به نظر می‌رسید، اما باز هم کاهش نرخ‌ها و افزایش عرضه‌ها سبب شد تا تردید و دودلی کارگزاران برای خرید افزایش یابد.به گفته آگاهان بازار، در این روز بیشتر خریدها به صورت عمده و توسط یک نفر انجام گرفت و افرادی سعی کردند تا عمده محصولات پلیمری را جمع‌آوری کرده و در زمان مناسب در بازار داخلی به فروش برسانند.

یکی از فعالان بازار در این باره به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: طی سه هفته گذشته یک نفر کل بار ۷۲۴۰ را با قیمت بالا جمع آوری کرده است.وی ادامه می‌دهد: با این حال حتی اندکی از این بار در بازار داخلی وجود ندارد و این موضوع نشان می‌دهد که این فرد قصد دارد، بازار این محصول را در دست گرفته و از این پس نرخ آن را تعیین کرده و سپس کالای خود را در بازار به فروش برساند.

در این روز نرخ ۰۰۳۵ در بورس کالا بین یک هزار و ۶۰۵ تومان تا یک هزار و ۶۳۰ تومان رقم خورد، این در حالی است که نرخ ۰۰۳۵ روز گذشته در بازار داخلی یک هزار و ۶۰۰ تومان بود.

آگاهان بازار پیش‌بینی می‌کنند معاملات گروه شیمیایی‌ها امروز با کاهش چشمگیر نرخ‌ها مواجه شود. به گفته آنها کیفیت نامطلوب سودکاستیک داخلی و وارداتی طی هفته‌های گذشته سبب شده است تا کارگزاران تمایلی به خرید این کالا نشان ندهند.

برخی از فعالان اقتصادی معتقدند، سود کاستیک داخلی به دلیل داشتن نمک زیاد باید به صورت آف گرید عرضه شود.

البته بسیاری از آگاهان بازار پیش‌بینی می‌کنند طی روزهای آتی وضعیت بازار پتروشیمی‌ها به دلیل روند نزولی نرخ جهانی، بار دیگر با کاهش همراه شده و رقابت‌ها نیز سرد شود.

افزایش ۳۸۵ تومانی نرخ ۰۰۳۵ در رقابت

در این روز پلی اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵ پس از غیبتی طولانی با حجم ۶۵۰ تن عرضه شد. البته عدم عرضه ۲ ماه این کالا که از سوی نماینده بازرگانی پتروشیمی ‌اعلام شد، کارگزاران بسیاری را وادار کرد تا برای خرید این کالا رقابت کنند. این کالا نسبت به آخرین عرضه خود در رینگ پتروشیمی ‌۳۸۵ تومان افزایش نرخ را تجربه کرد.

فصل مصرف BG‌ها و تقاضای اندک

با وجود قرار گرفتن در فصل مصرف BG‌ها، در این روز تقاضای زیادی برای خرید این کالاها وجود نداشت و عمدتا با نرخ پایه معامله شدند. با این حال در این روز عرضه ۴۲ تنی پلی اتیلن ترفتالات BG۸۰۷ سبب شد تا ناظر تالار این کالا را به دلیل عرضه اندک از صف خرید خارج کند، البته پس از پیگیری‌های کارگزار فروشنده و با نظر مساعد ناظر تالار بار دیگر این کالا روی تابلو آمد.

نماینده بازرگانی پتروشیمی ‌علت عرضه اندک BG۸۰۷ را تعمیرات خط تولید این کالا عنوان کرد و تاریخ مشخصی برای عرضه دوباره این کالا اعلام نکرد.برخی از فعالان بازار، خرید از بورس کالا در شرایط رکود را ریسک می‌دانند و معتقدند قیمت‌های بورس کالا هم‌اکنون از نرخ بازار داخلی پتروشیمی‌ها بالاتر است، به این ترتیب آنها شرایط را برای خرید مساعد نمی‌دانند.

پلی اتیلن ترفتالات سوپر برایت ۷۸ تومان ارزان شد

در معاملات روز گذشته، پلی استایرن انبساطی ۴۰۰، پلی اتیلن سبک خطی و پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰s به ترتیب با رشد ۱۱، ۲۶ و ۲۱ نسبت به هفته گذشته روبه‌رو شدند. در این روز بیشترین کاهش نرخ با ۷۸ تومان متعلق به پلی اتیلن ترفتالات سوپر برایت بود که با نرخ یک هزار و ۱۷۴ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.