نوسان اندک نرخ‌ها در بازار آهن

زهرا مسافر: طی مبادلات هفته گذشته بازار آهن افت‌وخیز اندک قیمت را تجربه کرد. اغلب تولیدکنندگان فولاد معتقدند که روند کنونی کاهش قیمت‌ها تنها یک اصلاح کوتاه‌مدت قیمتی است و با تجربه سقوط بازار در سال ۲۰۰۸ متفاوت است.

با توجه به اینکه شمش فولاد به ۵۴۰ دلار در هر تن طی هفته اخیر رسیده است، فعالان بازار معتقدند روند کاهشی نرخ‌ها تا دو هفته آینده تداوم خواهد داشت؛ اما پس از این مدت مجددا ثبات و سپس روند افزایشی رخ خواهد داد.

به گفته این فعالان، نرخ مواد اولیه از جمله قراضه و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی رو به افزایش است. از این رو تاثیر این رشد روی قیمت فولاد و محصولات فولادی طی ماه‌های آینده دور از انتظار نخواهد بود.

به پیش‌بینی فعالان بازار، نرخ شمش فولاد در بازارهای جهانی به پایین ۵۰۰ دلار در هر تن سقوط نمی‌کند. از این رو کاهش بیشتر محصولات فولادی از توجیه اقتصادی برخوردار نخواهد بود.

شنبه و کاهش اندک نرخ آهن

در مبادلات نخستین روز از هفته دوم خرداد ماه جاری نرخ میلگرد در بازار تهران کاهشی بین ۳تا ۷ درصدی در هر کیلو داشت. طی روز شنبه هشتم خرداد ماه سال جاری میلگرد در بازار تهران به قیمت ۶۸۵ تا ۷۱۰ تومان برای هر کیلو عرضه شد.

در مدت یاد شده، تیرآهن نیز با افت نرخ در بازار تهران روبه‌رو شد؛ به گونه‌ای که تیرآهن سایزهای ۱۸،۲۰و ۲۷ با کاهشی بین ۵۰۰ تا یک هزار تومانی مورد مبادله قرار گرفت. در این مدت، تیرآهن شاخه ۱۶و۱۴ بدون تغییر قیمت نسبت به چهارشنبه ماقبل از آن در بازار تهران به ثبت رسید. طی روز یاد شده، نرخ میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی از ثبات برخوردار بود و تنها میلگرد ۱۰ فولاد البرز کاهش قیمت داشت. در این روز، نبشی فولاد اصفهان نسبت به چهارشنبه ماقبل از آن با کاهش قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد. در معاملات روز شنبه هشتم خرداد ماه جاری، همچنین شمش فولاد تولید داخل بدون تغییر نرخ در بازار غیررسمی مورد مبادله قرارگرفت.

ثبات نرخ میلگرد و کاهش قیمت تیرآهن در یکشنبه

طی روز یکشنبه هفته گذشته، میلگرد در بازار تهران از ثبات قیمت برخوردار بود و در مقابل نرخ تیر آهن کاهش ۷/۰ درصدی در هر کیلو داشت.در مدت یاد شده، تیرآهن نیز در تمام سایزها با کاهشی بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ تومانی در بازار تهران مواجه شد.

در این مدت، با وجود ثبات قیمت میلگرد و تیرآهن تولیدکنندگان خصوصی در بازار، تولیدکنندگان انواع نبشی قیمت محصولات خود را کاهش دادند. در این روز با توجه به تداوم رکود در مبادلات محصولات آهنی شرکت فولاد اصفهان و نورد فولاد تهران نرخ نبشی را کاهش دادند که البته علاوه بر این دو تولیدکننده شرکت فولاد کرمانشاه و ملایر نیز قیمت محصولات خود را با کاهش عرضه کردند.

سرایت افت نرخ آهن به روز دوشنبه

در مبادلات روز دوشنبه ۱۰ خرداد ماه جاری نرخ میلگرد فولاد البرز با افت ۷/۰ درصدی در هر کیلو روبه‌رو شد. در مدت یاد شده، میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی از ثبات قیمت نسبت به روز قبل از آن برخوردار بود. در این مدت، نبشی فولاد اصفهان و همچنین شمش فولادی تولید داخل بدون نوسان نرخ در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت. طی روز یاد شده، نرخ میلگرد در بازار تهران کاهش اندک داشت؛ به گونه‌ای که هر کیلو میلگرد با افت ۷/۰ درصدی به ۶۸۰ تا ۷۰۵ تومان رسید. در روز مورد بررسی، تیرآهن با کاهش جزئی مواجه شد.

سه‌شنبه و ثبات نسبی

طی روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد ماه جاری میلگرد در بازار تهران نسبت به روز قبل از آن از ثبات برخوردار بود. در مدت یاد شده، به جز رشد ۵۰۰ تومانی تیرآهن شاخه ۱۸و۱۶ و افت ۵۰۰ تومانی نرخ تیرآهن شاخه ۲۰ مابقی سایزها بدون تغییر در بازار تهران عرضه شدند. در این مدت، قیمت میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی بدون نوسان نرخ بودند و تنها میلگرد فولاد البرز کاهش نرخ داشت. در روز مورد بررسی، نبشی فولاد اصفهان و همچنین شمش فولاد تولید داخل بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفتند.

ثبات نرخ میلگرد و رشد قیمت تیرآهن

طی روز چهارشنبه ۱۲ خردادماه جاری میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد. در مدت یاد شده، تنها میلگرد ۸ آجدار پولاد کف نسبت به روز ماقبل از آن کاهش نرخ داشت. در این مدت، نبشی فولاد اصفهان نیز از ثبات قیمت در بازار غیررسمی برخوردار بود و همچنین شمش فولاد بدون نوسان نرخ در این بازار به تثبیت رسید. در معاملات روز مورد بررسی، در بازار آهن میلگرد همچنان روی خط ثبات قرار داشت. در این روز، تیرآهن از افت قیمت نسبت به روز قبل از آن برخوردار بود؛ به گونه‌ای که سبد تیرآهن ریز با کاهش نرخ عرضه شد. در این مدت، به جز رشد نرخ تیرآهن شاخه ۲۲ مابقی سایزها با کاهش قیمت در بازار تهران به ثبت رسیدند.