زهرا مسافر- شمش فولاد در بازارهای جهانی طی هفته گذشته با افت ۴۰ دلاری در هر تن مواجه شد و به ۵۴۰ دلار رسید. این محصول از اواخر سال ۸۸ روند رو به رشدی را تجربه کرد و از مرز ۶۰۰ دلار نیز عبور کرد، اما این روند افزایشی در بازارهای جهانی بی‌ثبات بود، به گونه‌ای که با ایجاد موج جدید بحران در اروپا مجددا قیمت‌ها سقوط کرده و در حال حاضر به حدود ۵۴۰ دلار در هر تن رسیده است.

افت ۱۲۰ دلاری شمش از ابتدای سال تاکنون از این رو، با تداوم روند نزولی نرخ فولاد در بازارهای جهانی، قیمت شمش نیز از ابتدای سال تاکنون به تدریج افت ۱۰۰تا ۱۲۰ دلاری را تجربه کرده است. فعالان بازار فولاد معتقدند احتمال کاهش نرخ شمش فولاد تا دو هفته آینده در بازارهای جهانی وجود دارد، اما پیش‌بینی می‌شود که پس از آن مجددا روند رو به رشدی را شاهد خواهد بود.به گفته یک منبع آگاه، نرخ شمش فولاد در بازارهای جهانی تا دو هفته آینده با کاهش ۱۰ تا ۲۰ دلاری روبه‌رو خواهد شد، اما پس از آن مدت مجددا با افزایش قیمت مواجه می‌شود، اما این درحالی است که با حلول ماه مبارک رمضان رشد نرخ شمش اندک خواهد بود. وی معتقد است: به علت کمبود شمش فولاد در کشور، قیمت این مواد در بازار داخل کاهش نخواهد یافت، اما شمش در بازارهای جهانی افت ۲۰دلاری را تجربه خواهد کرد.این منبع آگاه افزود: هر تن میلگرد نیز در بازارهای جهانی به علت کمبود روی عدد ۶۰۰ دلار ثابت باقی مانده است. در این مدت، ورق ۲ سیاه نیز در سطح بازارهای جهانی با کاهش ۴۰ دلاری مواجه و به نرخ ۵۹۰ دلار رسیده است. در حال حاضر هر کیلو شمش ۱۰۰×۱۰۰ و ۱۵۰×۱۵۰ در بنادر شمالی به قیمت ۵۸۵ تومان و شمش ۱۲۵×۱۲۵ نیز به نرخ ۶۰۰ تومان عرضه می‌شود که شاهد افت ۳۰ تومانی در هر کیلو بودند.

روند قیمت شمش، ثبات بعد از یک دوره کاهش

احمد دنیانور، مدیرعامل شرکت فولاد جنوب نیز معتقد است: طی دو هفته آینده نرخ شمش فولاد روند نزولی خواهد داشت، اما پس از آن تثبیت می‌شود.وی افزود: هم‌اکنون قیمت قراضه و سنگ‌آهن به عنوان مواد اولیه صنعت فولاد در سطح بازارهای جهانی رو به رشد است که بر این اساس، آهن اسفنجی نیز با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد شد.به گفته دنیانور، سقوط نرخ فولاد براساس روند افزایشی مواد اولیه در بازارهای جهانی محکوم به بازگشت است و روند نزولی آن موقتی است. بر اساس پیش‌بینی وی، نرخ شمش فولاد در بازارهای جهانی به پایین ۵۰۰ دلار در هر تن سقوط نخواهد کرد؛ از این رو روند نزولی کنونی شمش تا ماه سپتامبر ادامه می‌یابد، اما پس از این مدت رشد ۲۰ درصدی را تجربه خواهد کرد.مدیرعامل فولاد جنوب خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر کیلو قراضه به عنوان ماده اولیه فولاد به قیمت ۲۷۰ تا ۲۸۰ تومان عرضه می‌شود که نسبت به یک ماه گذشته از رشد ۱۰ درصدی برخوردار بود. به گفته وی، همچنین آهنگ رشد نرخ سنگ‌آهن در بازارهای جهانی در حال نواختن است که این امر روی قیمت فولاد و محصولات فولادی تاثیر بسزایی خواهد داشت.