پیش‌بینی افزایش تقاضا برای محصولات پتروشیمی

به گزارش وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنایع ژاپن (ژاپنMETL:) با توجه به مطالعات انجام گرفته توسط کمیته صنایع تولیدی این وزارتخانه، از نیمه دوم سال ۲۰۰۹ که نشانه‌هایی از بهبود در اقتصاد جهان به چشم ‌خورد، انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای محصولات پتروشیمی افزایش یابد.

به قول گروهی که روندهای تقاضا و عرضه جهانی محصولات پتروشیمی را تا سال ۲۰۱۴ مطالعه کرده‌اند، پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای مشتقات اتیلن، مشتقات پروپیلن و محصولات آروماتیک‌ها از ۲ درصد در سال ۲۰۱۰ تا ۸/۶ درصد در سال ۲۰۱۴ افزایش یابد.

طی سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۰ شاهد رشد قابل توجه تقاضا در آسیا خواهیم بود که به طور میانگین برآورد می‌شود درصد رشد تقاضا برای مشتقات اتیلن ۹/۴ درصد در سال (معادل ۸۲/۹ میلیون متریک تن اتیلن) و برای مشتقات پروپیلن ۵/۵ درصد در سال باشد. انتظار می‌رود همچنان شاهد تداوم رشد قوی در این حوزه، به خصوص در چین باشیم. در این کشور انتظار می‌رود رشد تقاضا برای مشتقات اتیلن برابر ۵/۶ درصد در سال (معادل ۵/۷۰ میلیون متریک تن اتیلن) و برای مشتقات پروپیلن برابر ۱/۷ درصد در سال باشد.

در این مطالعه آمده است پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۱۰ به طرز چشمگیری اساسا در خاورمیانه تا ۳۷/۲ میلیون (برای محصولات مشابه اتیلن) و در چین ۹۷/۱ میلیون متریک تن افزایش یابد. چنانچه تمام پروژه‌های افزایش ظرفیت طبق برنامه پیش بروند، احتمالا شاهد مازاد ظرفیت عرضه در جهان خواهیم بود که این مساله منجر به شدت رقابت در سطح بین‌المللی خواهد شد.

منبع: کارگزاری بانک ملی ایران