زهرا مسافر

تحرک در بازار آهن طی سومین هفته از اردیبهشت ماه جاری کوتاه‌مدت بود، به گونه‌ای که در مبادلات هفته گذشته علاوه بر ثبات قیمت‌ها، معاملات نیز بی‌رونق بود. طی هفته گذشته، رکود معاملات فولادی‌ها در شرکت بورس کالای ایران نیز ملموس بود، به گونه‌ای که فعالان در بورس تداوم کاهش قیمت بیلت در بازارهای جهانی را عامل اصلی این رکود دانستند.طی مدت یاد شده، معاملات فولاد در بورس کالا بدون هیجان بود و تنها به صورت پروژه‌ای صورت گرفت و در بازار غیررسمی نیز بی‌رونقی در بازار غیررسمی نیز مشهود بود از این رو تولیدکنندگان بخش خصوصی سیاست انتظار را در پیش گرفته و محصولات خود را بدون نوسان نرخ عرضه کردند.

براساس پیش‌بینی فعالان، با خروج بازارهای جهانی از رکود حاکم بر آنها چرخ تجارت فولاد نیز تسریع خواهد یافت؛ به گونه‌ای که از اواخر ماه ژوئن سال جاری میلادی شاهد روند افزایشی قیمت‌ها در این بازار خواهیم بود.

در مبادلات هفته گذشته، میلگرد در بازار تهران از۷۱۹ تومان به‌طور میانگین به ۷۱۷ تومان در پایان همان مدت رسید که کاهش ۲ تومانی را در هر کیلو تجربه کرد.

آغاز هفته با ثبات قیمت‌ها

در مبادلات روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه جاری میلگرد در بازار غیر رسمی بدون تغییر قیمت عرضه شد.در مدت یاد شده، نبشی فولاد اصفهان نیز نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته از ثبات نرخ برخوردار بود و شمش فولاد نیز بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت.در این مدت، میلگرد در بازار تهران نیز شاهد ثبات قیمت بود و بر روی عدد ۷۱۰ تا ۷۲۵ تومان باقی ماند.در روز مورد بررسی، تیرآهن نوسان قیمت داشت، به گونه‌ای که سید تیرآهن ریز با رشد نرخ در بازار تهران همراه بود.در این روز، تیرآهن شاخه ۲۰،۲۷ کاهش یک هزار تومانی و تیرآهن شاخه ۲۲،۲۴ ثبات قیمت داشت.به علت تعطیلی وسط هفته گذشته، نرخ آهن در بازار تهران و همچنین از سوی فولادسازان خصوصی برای روزهای یکشنبه و دوشنبه ثابت بود و این روند برای روز چهارشنبه نیز تکرار شد.

سه‌شنبه و تداوم ثبات قیمت‌هااز سوی بخش خصوصی

طی روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه جاری، میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد.

در مدت یاد شده ثبات قیمت‌ها از روزهای ماقبل از آن به این روز کشیده شد؛ به گونه‌ای که در این مدت تنها میلگرد فولاد البرز با افزایش نرخ در بازار غیررسمی عرضه شد.

براساس این گزارش، نبشی فولاد اصفهان نیز از ثبات نرخ در بازار غیررسمی برخوردار بود و شمش فولاد نیز بدون تغییر قیمت در این بازار به ثبت رسید.

به گفته فعالان بازار، در نخستین روز پس از تعطیلات بازار آهن با سردرگمی مواجه شده و معاملات در این روز رونق نداشت.

در مدت یاد شده، میلگرد در بازار تهران نوسان قیمت داشت، به گونه‌ای که میلگرد فولاد آذربایجان با قیمتی بین ۷۲۰ تا ۷۲۵ تومان عرضه شد.در این مدت، تیرآهن با کاهش نرخی بین یک تا یک هزار و ۵۰۰ تومانی در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت.

بازار بی‌رونق آهن در چهارشنبه

در مبادلات روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه جاری نرخ میلگرد در بازار غیررسمی همچنان بر روی خط تثبیت قرار داشت.

در مدت یاد شده، فولادسازان خصوصی محصولات خود را بدون تغییر قیمت نسبت به روز ماقبل از آن در بازار غیررسمی عرضه کردند.در این مدت، نرخ نبشی فولاد اصفهان نیز همانند روز ماقبل از آن در بازار غیررسمی عرضه شد.در این روز، شمش فولاد تولیدکنندگان داخلی نیز بدون نوسان نرخ در این بازار برای مبادله به ثبت رسید.طی روز چهارشنبه هفته گذشته، بازار آهن تهران نیز بی‌رونق بود، به گونه‌ای که در این روز میلگرد بدون تغییر قیمت عرضه شد.

در این مدت، تیرآهن نیز از ثبات قیمت نسبت به روز ماقبل از آن در بازار تهران برخوردار بود.