رکود معاملات فولادی‌ها در بورس کالا

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: کاهش قیمت بیلت در بازارهای جهانی، معاملات محصولات فولادی در بورس کالا را با رکود همراه کرده است. براساس این گزارش، طی هفته جاری معاملات فولاد در بورس کالا بدون هیجان‌های معمول و تنها به صورت پروژه‌ای انجام شد که حجم آن نیز بسیار محدود بود، برای مثال دیروز تنها سبد میلگرد A-۳، و۸ تا ۱۸ ذوب‌آهن ۹۹۰ تن با نرخ ۷۰۳ تومان معامله شد. دو محصول دیگر از فولاد آذربایجان و گروه ملی نیز که هر دو سبد میلگرد A-۳،و۱۴ تا ۲۵ بودند نیز خریداری نداشتند.

این شرایط در حالی اتفاق افتاده که از هفته‌های قبل امید به آینده بازار فولاد و رونق آن گسترش زیادی پیدا کرده بود؛ به‌طوری‌که هفته گذشته رینگ فولاد شاهد معاملات پررونق و فروش حجم بالایی از کالاها بود. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کردند علاوه بر تاثیر هدفمندسازی یارانه‌ها ، ابلاغ پروژه‌های دولتی و ورود تقاضای آنها تجاری را که در این مدت از بازار رفته بودند برمی‌گرداند.

اما این شرایط در هفته جاری برعکس شد به طوری‌که به گفته تجار در این چند روز تنها بازار نرخ اعلام می‌کند و معامله‌ای به صورت قطعی انجام نشده است.

یکی از فعالان بازار با اشاره به اینکه محدود شدن معاملات رینگ فولاد ارتباطی با بورس و مقررات آن ندارد، گفت: در حال حاضر شرایط معاملات بورس نشان‌دهنده وضعیت بازار آزاد است.

وی می‌گوید: با توجه به اینکه قیمت بیلت همچنان روند نزولی در بازارها پیدا کرده، خریداران نگرانند که پس از اینکه خرید کنند قیمت‌ها دوباره کاهش پیدا کند و به همین دلیل دست از خرید کشیده‌اند در مقابل فروشنده‌ها نیز با توجه به طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در کشور پیش‌بینی می‌کنند قیمت‌ها تحرکی را در آینده شاهد باشد که با احتساب این تحرک ترجیح می‌دهند نرخ‌ها را پایین‌تر نیاورده و فعلا نفروشند.

به گفته یکی از کارگزاران نیز در حال حاضر نوسان قیمت‌های جهانی و تحولات بورس‌های جهانی به همراه تغییراتی که بازار داخلی انتظار اجرای آن را دارد باعث شده تا مشتریان بورس فعلا خود را درگیر بازار نکنند. از این رو وی معتقد است فعالان بازار آهن فعلا در انتظار حرکتی در بازار هستند تا بعد وارد شوند. کما اینکه به گفته وی برخی شایعات حاکی از آن است که تعدادی از خریداران هفته قبل بورس، تصمیم دارند تا تسویه کامل را به بهبود بازار موکول کنند یا اینکه اصلا تسویه نکنند.

یکی دیگر از کارگزاران بورس کالا نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار توجه زیادی به محصولات سلف خرداد ماه ندارد، گفت: تنها دو دلیل برای خرید در حال حاضر وجود دارد؛ یکی افزایش قیمت‌ها به سبب طرح حذف یارانه‌ها و دیگری ورود خریدهای عمده دولتی. البته هر دوی این دلایل اگر واقعا تاثیری داشته باشند نیز حداقل تا بعد از خرداد ماه عملی خواهند شد.

در نتیجه خریدهای سلف خرداد جذابیت ندارد؛ از این جهت اگر هم خریدی در بورس بخواهد جذابیت داشته باشد ، سلف تیرماه است؛ اما این نیز بستگی به این دارد که روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی چطور شده و آیا چین آن‌طور که گفته می‌شود خریدهای خود را آغاز می‌کند یا خیر؟

در همین حال یکی از فعالان بازار با اشاره به اینکه تقریبا اکثر فعالان بازار امید خود را به آینده بلندمدت از دست نداده‌اند، معتقد است بحث سنگ‌آهن و افزایش قیمت آن در بازارهای جهانی قطعا در این مورد تاثیر زیادی داشته است.

دیروز در بورس کالا محصول فولاد آذربایجان با نرخ ۷۰۰ تومان و محصول گروه ملی نیز با همین نرخ پیشنهاد شد که هیچ‌یک فروش نرفتند.