گروه بورس کالا- در منطقه سی‌ای‌اس، خریداران فولاد منتظر رسیدن به رقم 450 دلار فوب دریای سیاه هستند تا وارد بازار شمش شوند.

یکی از تاجران سرشناس آهن منطقه خلیج‌فارس معتقد است که تولید‌کنندگان شمش روسیه در حال حاضر با قیمت ۵۰۰ دلار موافق هستند، اما خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. به جزء اسلب، تقریبا بهای همه چیز در حال کاهش است.
بهای شمش صادراتی منطقه سی‌ای‌اس برای مارک‌های معمول تجاری به حدود 500 تا 530 دلار تحویل در بنادر ترکیه رسیده است. شاید بحران عمیق‌تر از چیزی است که قبلا پیش‌بینی می‌شد. در حال حاضر موضوع اصلی ورود به بازار نیست، بلکه بر هم خوردن معاملاتی است که در چند روز گذشته به نظر نهایی می‌آمد. بخشی از معاملات به عمل آمده در منطقه خلیج‌فارس، ایران، مصر، اردن و سوریه در این شرایط قرار دارند. عامل دیگر نگرانی برای تولید‌کنندگان فولاد احتمال ورود مجدد چین به بازار محصولات میانی است. در شرایط حاضر، پیشنهاداتی از تولید‌کنندگان چینی با حدود قیمتی 610 دلار تحویل بنادر چینی می‌رسد. اگر 25درصد مالیات صادرات را از مبلغ فوق کم کنیم، به عدد 460 دلار در هر تن می‌رسیم که به معنای پایین بودن درخواست مؤثر برای محصولات طویل در جمهوری خلق چین است. ضعیف‌تر شدن بازار چین می‌تواند منجر به شروع مجدد روند صادرات از چین شود. چشم‌انداز باقیمانده ماه جاری میلادی نیز خیلی امیدوار‌کننده نیست و در مورد ماه آینده نیز نشانه‌های مثبت دیده نمی‌شود. فعلا سیاست همه یکسان است: منتظر باش و بازار را زیر نظر بگیر.
نشانه دیگر نه چندان امیدوار‌کننده، کاهش بهای سنگ‌آهن معاملات نقدی هندی است. به طور مشخص علاقه چینی‌ها به خرید مقادیر بیشتر سنگ‌آهن کاهش یافته است. شرکت‌های چینی به دلیل احتمال کاهش بیشتر بهای سنگ‌آهن ترجیح می‌دهند حتی الامکان خرید‌های خود را کاهش دهند و ترکیب سنگ‌آهن وارداتی خود را از ۵۰ به ۴۰ درصد کاهش داده‌اند. به نظر می‌رسد برای حدود یک ماه ذخیره سنگ‌آهن وارداتی در چین وجود داشته باشد، اما همین مدت برای تثبیت قیمت‌ها در بازار کافی است.
سنگ‌آهن هندی با عیار 63 و نیم درصد از 180 دلار به حدود 170 دلار در هر تن تحویل بنادر چین کاهش یافته است. سنگ‌آهن ریز دانه نیز با عیار متوسط 58 درصد حدود 137 دلار تحویل بنادر چین معامله می‌شود. چینی‌ها فشار زیادی به هند وارد می‌آورند تا روزانه یک تا دو دلار کاهش در بهای سنگ‌آهن صادراتی خود اعمال کنند.