بورس‌نیوز- اشخاص حقیقی در بازار آزاد به دلیل کاهش محدودیت‌ها رغبت بیشتری به خرید و فروش دارند و کمتر وارد بورس کالا می‌شوند. علی‌اصغر بهرامی، کارگزار بورس در خصوص موانع ورود شرکت‌های خصوصی به بورس کالا گفت: بورس کالا و کارگزاران از ورود سایر تولید‌کنندگان به این بازار استقبال می‌کنند تا آنجا که برای افزایش جذابیت تولید‌کنندگان، سال گذشته قانون تخصیص تخفیف مالیاتی برای شرکت‌های وارد شده به بورس در مجلس تصویب شد.

به اعتقاد بهرامی، برای جذب بخش خصوصی در بورس کالا مشوق‌های سنگین‌تری نیازمند است. این کارشناس بازار آهن افزود: مسائلی همچون تخصیص تخفیف مالیاتی و کاهش کارمزد که در حال حاضر نرخ ۸/۲ درصد دارد برای جذب بخش خصوصی در بورس کالا به تنهایی موثر نیستند.

بهرامی افزود: یکی از مشکلاتی که مانع جذب بیشتر خریداران به بورس کالا می‌شود برخی قوانین جدیدی است که به تازگی در بورس اعمال می‌شود، همچون تسویه حساب خریدار؛ چراکه به موجب قانون، خریدار موظف است ۱۰۰ درصد وجه خرید را تا ۷۲ ساعت بعد از انجام معامله به حساب بورس واریز کنند.

وی به میزان تناژ خریداران بورس اشاره کرد و گفت: از آنجا که خریداران در بورس با محدودیت حداقلی خرید کالا مواجهند، مبحث محدودیت تناژ خریداران در بورس کالا مانع آن خواهد شد که خریداران وارد بورس کالا شوند.

به گفته بهرامی، برای ورود اشخاص حقیقی به بورس باید خرید و فروش اعتباری در بورس صورت گیرد، اما مبحث تناژ به دلیل کشف قیمت را نمی‌توان تغییر داد.

وی با اشاره به بحث مناقصه‌ها در بورس کالا گفت: در اواخر سال گذشته قانونی تصویب شد که به موجب آن خرید و فروش کالا از طریق بورس بدون رعایت احکام و تشریفاتی که برای برگزاری مناقصه نیازمند بود، انجام شود و بورس محلی برای انجام مناقصه و مزایده بدون تشریفات قانونی شد که این امر تا حدودی در جذب اشخاص حقیقی در بورس کالا موثر بود.