رکورد بی‌سابقه‌ پلیمری‌ها در بورس کالا

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: به‌رغم کاهش نرخ نفت در روز گذشته نرخ اکثر محصولات پتروشیمی در بورس کالا با رشد چشمگیری روبه‌رو شد. باوجود اینکه در این روز نرخ نفت به ۷۰ دلار و ۷۰ سنت رسید و نرخ انواع محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی روند نزولی را در پیش گرفت، اما رینگ پتروشیمی روز گذشته شاهد رشد قیمت‌ها تا حدی بود که به گفته بسیاری از فعالان بازار، تا به امروز سابقه نداشته است.

در این روز میانگین نرخ پلی‌اتیلن‌ها تا سال گذشته روی عدد یک هزار و ۲۰۰ تومان مانده بود به یکباره به نرخ یک هزار و ۵۰۰ تومان رسید و بیشتر خریداران و مصرف‌کنندگان را شوکه کرد.

آگاهان بازار افزایش تقاضای فصلی بازار و همچنین مصرف روزانه ۵ هزار تن مواد اولیه در کارخانه‌های نایلون‌سازی را از دلایل عمده افزایش نرخ‌ها در این روز می‌دانند و ضرر تاجران محصولات پتروشیمی را در آینده‌ای نزدیک پیش‌بینی می‌کنند.

در معاملات روز گذشته نرخ انواع محصولات بادی و پلاستیک‌ها به‌رغم کاهش نرخ جهانی پتروشیمی‌ها رشد کرد، همچنین گفته می‌شود کاهش عرضه‌های بازرگانی پتروشیمی در هفته گذشته و جاری نیز یکی از دلایل عمده رشد قیمت‌ها بوده است.

عدم عرضه ۰۰۳۵ در هفته گذشته و جاری و همچنین عدم عرضه BL۳ در هفته گذشته و عرضه با تناژ پایین در روز گذشته سبب شد تا نرخ انواع محصولات مشابه این دو کالا با رشد چشمگیری روبه‌رو شود.

عرضه اندک BG۷۳۲ و حذف آن از تابلوی خرید

در این روز همچنین BG۷۳۲ به دلیل عرضه اندک از تابلوی خرید حذف شد؛ چرا که این کالا از تاریخ ۲۴ فروردین ماه تا کنون توسط بازرگانی پتروشیمی عرضه نشده بود و همچنین در این روز عرضه آن ۱۵۰ تن بود که ناظر تالار از عرضه آن جلوگیری کرد.

در معاملات روز سه‌شنبه به دلیل خرابی سیستم‌ها، رینگ پتروشیمی با وقفه‌ای ۱۵ دقیقه‌ای به کار خود ادامه داد.

اگرچه در این روز BL۳ در رینگ پتروشیمی عرضه شد، اما عرضه ۳۸۵ تنی آن، دردی از بازار دوا نکرد؛ چرا که این کالا با افزایش چشمگیر قیمت روبه‌رو شد. BL۳ در این روز ۲۱۵ تومان نسبت به دو هفته گذشته رشد قیمت داشت و با نرخ یک هزار و ۴۵۳ تومان خریداری شد. نرخ پایه این کالا یک هزار و ۱۸۰ تومان بود.

در این روز همچنین BL۴ نیز با رشد ۳۹ تومانی نسبت به هفته گذشته روبه‌رو شد، یک هزار و ۱۰۰ تن از این کالا در رینگ پتروشیمی عرضه شد که خریدهای ۴۰۰ و ۵۰۰ تنی آن نشان می‌دهد، یک یا دو نفر اقدام به خرید عمده این محصول کرده‌اند.

در این روز همچنین پلی‌استایرن معمولی ۱۵۴۰ پتروشیمی تبریز رکوردار افزایش نرخ بود؛ چرا که این کالا با رشد ۳۱۰ تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شد. این کالا با نرخ یک هزار و ۶۴۰ تومان و حجم ۳۵۰ تن خریداری شد.

میانگین نرخ پلی‌اتیلن سنگین EX۵ به ۲ هزار تومان رسید

در این روز پلی‌اتیلن سنگین EX۵ با توجه به عرضه‌های اندک و عدم عرضه پتروشیمی امیرکبیر طی دو هفته متوالی به میزان یک هزار تن عرضه شد که به گفته فعالان اقتصادی نرخ آن به دلیل عرضه اندک افزایش یافت. این کالا نسبت به هفته گذشته ۴۸ تومان رشد قیمت داشت و با نرخ یک هزار و ۳۴۵ تومان خریداری شد.

به گفته فعالان اقتصادی، میانگین نرخ این کالا در سال گذشته یک هزار و۴۰۰ تومان بود که در سال جدید به ۲ هزار تومان رسیده است.

در این روز پلی‌پروپیلن Z۳۰S پتروشیمی مارون با رشد ۱۶ تومانی نسبت به هفته گذشته روبه رو شد. این کالا به میزان یک هزار تن در رینگ پتروشیمی عرضه شد که با نرخ یک هزار و ۳۳۵ تومان توسط کارگزاران خریداری شد. ۶۰۰ تن از این کالا توسط یک نفر خریداری شد.

در معاملات روز سه شنبه ۱۰/۷۷ درصد معاملات مربوط به گروه پلیمری‌ها، ۸۶/۲۲ درصد متعلق به گروه قیرها و کمتر از ۵/۰ درصد مربوط به گروه شیمیایی‌ها بود.