مجید رفیعی*
طبق پیش‌بینی جدید آرسلورمیتال، بزرگترین شرکت تولیدکننده فولاد جهان با بیش از تولید ۱۰۰ میلیون تن فولاد خام، قیمت مواد اولیه در نیمه دوم سال ۲۰۱۰ روند افزایشی خواهد داشت.

فولاد یک صنعت سرمایه‌بر است و از طرف دیگر سنگ‌آهن و زغال و کک و قراضه مواد استراتژیک این صنعت را تشکیل می‌دهند و به همین خاطر بحران‌های جهانی و منطقه‌ای به شدت این صنعت را تحت تاثیر قرار می‌دهند و تولیدکنندگان جهت ایجاد یک حاشیه امنیتی و تسهیم ریسک به قراردادهای بلندمدت روی می‌آورند.
در حال حاضر به خاطر افت‌واخیز‌های زیاد و عدم اطمینان به آینده، اکثر خریداران و فروشندگان، قرارداد‌های کوتاه‌مدت خود را به‌صورت نقدی و در حجم کم تنظیم می‌کنند و قراردادهای بلندمدت جدید با تعدیل همراه است. به‌عنوان مثال، قراردادهای جدید سنگ‌آهن درشت دانه بر پایه مکانیزم قیمت‌گذاری فصلی تعیین و براساس متوسط قیمت نقدی و اطلاعات بازار چین تعدیل می‌شود.
طبق نظر تحلیلگران به خاطر بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و بهبود تقاضای فولاد، در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۰ روند افزایشی قیمت مواد اولیه انکارناپذیر بوده و در سه ماهه چهارم نیز تداوم خواهد داشت. به سه دلیل می‌توان گفت نوسانات مواد اولیه تهدید بزرگی برای فولادسازان بوده و زنجیره تامین فولاد را در سمت مواد اولیه به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد:
1- با افزایش قیمت مواد اولیه حاشیه سود فولادسازان به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
۲ - به خاطر نوسان قیمت‌ها، چانه‌زنی معدن‌کاران به خاطر تعدیل قیمت‌های بلند مدت بالا می‌رود.
3 - عرضه عمده سنگ‌آهن در انحصار سه شرکت بزرگ واله، ریوتینتو و بی اچ پی بیلیتون است.
*کارشناس ارشد تحقیق و توسعه ذوب‌آهن اصفهان