تحرک در مبادلات بازار آهن

زهرا مسافر

هفته گذشته بازار آهن تجربه‌ای متفاوت را تجربه کرد، به گونه‌ای که نرخ میلگرد به‌رغم کاهش ۱۵ تومانی طی مبادلات هفته ماقبل از آن، شاهد رشد ۴ تومانی قیمت برای هر کیلو بود. طی هفته گذشته، میلگرد عرضه شده در بازار تهران به‌طور میانگین از ۷۱۵ به نرخ ۷۱۹ تومان برای هر کیلو در پایان مدت یاد شده رسید.

فعالان بازار، تحرک ایجاد شده در بازار را طی هفته گذشته ناشی از افزایش تقاضا و رشد نرخ دانستند و به گفته این فعالان، علاوه بر رشد تقاضا در معاملات رینگ فلزی بورس کالا، فولادسازان خصوصی نیز به دنبال افزایش نرخ تولیدات خود در بازار غیررسمی بودند.

طی مدت یاد شده، تقاضای فولاد در بورس کالای ایران نیز تقویت شد و این امر موجب بازگشت رونق معاملات به بازار داخلی اعم از رسمی و غیررسمی شد.در این میان، فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند با از سر گرفتن افزایش قیمت قراضه در بازارهای جهانی، شاهد رشد نرخ در زمینه شمش فولاد نیز خواهیم بود که به تبع آهن موج از رشد قیمت فولاد در آینده‌ای نزدیک دور انتظار نخواهد بود.

شنبه و آغاز تحرک در بازار آهن

با آغاز هفته گذشته روند کاهشی نرخ آهن که طی دو هفته بر بازار آهن حاکم شده بود، متوقف شد، به گونه‌ای که در مبادلات روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه جاری میلگرد رشد یک درصدی را در بازار تهران تجربه کرد.

در مدت یاد شده، میلگرد با قیمتی بین ۷۰۰ تا ۷۲۰ تومان برای هر کیلو در بازار تهران برای مبادله به ثبت رسید.

در این مدت، تیرآهن نوسان قیمت داشت، به طوری که سبد تیرآهن ریز افزایش ۱۵،۱۰،۲۰ هزار ریالی و تیرآهن شاخه ۲۲،۲۴ کاهش نرخ ۳۰،۲۰ هزار ریالی داشت.در روز مورد بررسی، علاوه بر بازار تهران میلگرد عرضه شده از سوی برخی از فولادسازان خصوصی نیز شاهد رشد قیمت بود.در معاملات شنبه هفته گذشته، روند نزولی آهن که طی دو هفته ماقبل از آن به علت رکود و نبود تقاضا در بازار داخلی و افت قیمت‌های جهانی رخ داده بود، متوقف شد. فعالان بازار، رشد تقاضا و افزایش قیمت‌ها را عامل اصلی بهبود بازار طی روز یاد شده برشمردند.

فعالان بازار آهن روند خوبی را برای این بازار طی هفته گذشته پیش‌بینی کرده بودند و ارزیابی مثبت از روند بازار برای مدت یاد شده محقق شد. بر این اساس، طی مبادلات روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه جاری میلگرد فولاد البرز و کرمانشاه نسبت به روز چهارشنبه هفته ماقبل از آن رشد نرخ داشت.در این مدت، نبشی و شمش فولاد اصفهان بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد.

یکشنبه روز رونق معاملات آهن

برای دومین روز متوالی در هفته گذشته آهن در بازار تهران با افزایش نرخ روبه‌رو شد، به گونه‌ای که در این مدت میلگرد شاهد رشدی بین ۶/۰ تا ۲ درصدی بود و به قیمت ۷۱۵تا ۷۲۵ تومان برای هر کیلو رسید.

در مدت یاد شده، سبد تیرآهن ریز نیز افزایش قیمت ۲ هزار تومانی را در بازار تهران تجربه کرد.

در روز مورد بررسی، میلگرد عرضه شده از سوی برخی از فولادسازان خصوصی نیز رشد قیمت داشت.

در روز یاد شده، میلگرد فولاد البرز، کرمانشاه و بناب شاهد رشد قیمت در بازار غیررسمی بود.

در این مدت، نبشی فولاد اصفهان از ثبات نرخ برخوردار بود، اما شمش فولاد جنوب کاهش قیمت نسبت به روز قبل از آن داشت.

تثبیت نرخ آهن در روز دوشنبه

در مبادلات روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری روند رو به رشد قیمت آهن که طی دو روز نخست هفته یاد شده رخ داده بود متوقف شد، به گونه‌ای که میلگرد در این روز شاهد ثبات قیمت بود.

در مدت یاد شده، میلگرد عرضه شده در بازار تهران روی عدد ۷۱۵ تا ۷۲۵ تومان برای هر کیلو ثابت ماند.در این مدت، سبد تیرآهن ریز با افت قیمت یک و دو هزار تومانی برای هر شاخه در بازار تهران به ثبت رسید.در معاملات روز یاد شده، میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی نیز ثبات نرخ را تجربه کردند و تنها میلگرد فولاد کرمانشاه کاهش قیمت داشت.

در مدت یاد شده، نبشی فولاد اصفهان نیز از ثبات قیمت نسبت به روز قبل از آن در بازار غیررسمی برخوردار شد.

در پی افزایش نرخ قراضه در بازارهای جهانی پیش‌بینی می‌شود که بیلت نیز تحت تاثیر آن با افزایش قیمت مواجه شود، از این رو فعالان شمش فولاد در انتظار تحرک در این بازار هستند.طی روز یاد شده، شمش فولاد تولید داخل از جمله فولاد جنوب کاهش قیمت را در بازار غیررسمی تجربه کرد.

سه‌شنبه و کاهش قیمت آهن

بازار آهن تهران طی مبادلات روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه جاری کاهش قیمت را تجربه کرد، به گونه‌ای که در این مدت میلگرد عرضه شده در این بازار با کاهش اندک ۶/۰ درصدی در هر کیلو روبه‌رو شد.

در این مدت، تیرآهن نیز شاهد کاهش قیمتی بین یک تا سه هزار تومانی در هر شاخه بود.

در روز یاد شده، میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی در بازار غیررسمی روی خط تثبیت قرار داشت. در مدت یاد شده، به‌رغم بازگشت به عقب نرخ ملیگرد در بازار تهران، اما فولادسازان خصوصی به این کاهش تن ندادند.

طی روز مورد بررسی، تنها میلگرد فولاد البرز با کاهش نرخ در بازار غیررسمی مواجه شد و نبشی فولاد اصفهان نیز شاهد ثبات قیمت بود.

در این مدت، شمش فولاد تولید داخل نیز نسبت به روز ما قبل از آن بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد.

چهارشنبه و پایانی خوش برای بازار آهن

چهارشنبه هفته گذشته برای آهنی‌ها خوش بود، به گونه‌ای که در این روز میلگرد افزایش قیمت را در بازار تهران مجددا تجربه کرد.

در مدت یاد شده، میلگرد در بازار تهران از رشد قیمت ۶/۰ درصدی برای هر کیلو برخوردار شد و به قیمت ۷۱۰ تا ۷۲۵ تومان رسید.

در این مدت، تیرآهن نوسان قیمت داشت، به گونه‌ای که به جز رشد تیر آهن شاخه۱۴،۱۶ مابقی سایز‌ها با افت نرخ در بازار تهران به ثبت رسیدند.

در مبادلات روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری، میلگرد عرضه شده از سوی فولادسازان خصوصی همچنان روی خط ثبات قرار داشت.در مدت یاد شده، نبشی فولاد اصفهان نیز نسبت به روز ماقبل از آن با ثبات قیمت در بازار غیررسمی به ثبت رسید.

در این مدت، شمش فولاد تولید داخل نیز بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد.