رشد آرام قیمت قراضه در آمریکا

مرکز خدمات فولاد ایران- روند نزولی قیمت قراضه در جهان طی این هفته متوقف شده است. قیمت پیشنهادی قراضه صادراتی آمریکا به تایوان اواخر هفته گذشته ۵ دلار هر تن افزایش یافت و به ۴۲۰ دلار هر تن رسید. پیش‌بینی می‌شود که کرایه حمل کشتی‌ها در ماه ژوئن افزایش یابد. به همین دلیل، کارخانه‌ها در آمریکا نیز قیمت این محصول را بالا برده‌اند.

به‌رغم افزایش قیمت قراضه در آمریکا، احتمال افت قیمت این محصول در اروپا در صورتی که مشکلات مالی در این منطقه حل نشود، وجود دارد و این امر می‌تواند منجر به افت قیمت قراضه در آمریکا شود.

ثبات قیمت قراضه در خاور دور

مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت دو محموله اخیر معامله شده در بازار قراضه خاور دور از ثبات قیمت‌ها خبر می‌دهد. چند روز گذشته، قیمت محموله‌های تحویل ژوئن یا جولای ۴۴۰ تا ۴۴۵ دلار هر تن سی اف آر مالزی برای قراضه سنگین کلاس ۱و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ بود. گرچه هنوز برخی از عرضه‌کننده‌ها قیمت‌های بالای ۴۶۰ تا ۴۷۰ دلار سی اف آر خاور دور را پیشنهاد می‌دهند.

بازار راکد قراضه چین موجب شده است، واردات به این کشور انجام نگیرد. قیمت اخیر ورق تخت و مقاطع حدود ۴۶۹ دلار هر تن با حساب ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده بوده و قیمت قراضه ۲۰-۸۰ حدود ۴۴۷ تا ۴۵۴ دلار. قیمت پیشنهادی قراضه خرد شده آمریکا ۴۴۰ دلار هر تن و قراضه خلوص ۲۰-۸۰ هر تن ۴۳۰ تا ۴۳۵ دلار سی اف آر می‌باشد.

در کره، اختلاف قیمت فروش و قیمت مورد نظر خریداران مانع از بسته شدن معامله شده است. واردکننده‌ها، قراضه سنگین کلاس یک را ۴۳۰ تا ۴۳۵ دلار هر تن پیشنهاد خرید می‌دهند، در حالی که عرضه‌کننده‌ها ۴۵۰ دلار هر تن سی اف‌آر قیمت می‌دهند. بحران مالی یونان باعث شده که خریداران احتمال دهند قیمت‌ها پایین‌تر می‌آید، از این رو بازار راکد است. محموله‌های کوچکی از قراضه کانتینری کشورهای مختلفی از جمله خاورمیانه اخیرا در قیمت ۳۸۵ تا ۳۹۰ دلار هر تن سی اف آر مالزی و تایوان و همچنین ۴۰۵ تا ۴۱۰ دلار هر تن سی اف آر تایلند بسته شد. تمایل به خرید قراضه اروپا و آمریکا که در حدود ۴۱۵ تا ۴۲۵ دلار هر تن سی اف آر است، پایین است.

در کل، عرضه قراضه در خاور دور پایین است، چون عرضه‌کننده‌ها معتقدند قیمت از این بالاتر می‌رود. بازار ویتنام راکد است. قیمت پیشنهادی قراضه ۲۰-۸۰ آمریکا و آفریقای جنوبی به ترتیب حدود ۴۳۰ و ۴۱۰ تا ۴۱۵ دلار هر تن سی اف آر است.