بنابر گزارش انجمن جهانی فولاد، فولادسازان نسبت به گذشته ۹۰ درصد بیشتر برای خرید سنگ‌آهن پرداخت می‌کنند و از این رو ناچار هستند برای پوشش هزینه‌های بالای مواد خام قیمت‌های خود را افزایش دهند. به گزارش بلومبرگ، پاولوروکا، رییس هیات‌مدیره این انجمن در این خصوص گفت: تغییر رویه صادرکنندگان سنگ‌آهن

(در اینکه پس از ۴۰ سال که قیمت سنگ‌آهن را به صورت سالانه تعیین می‌کردند تصمیم گرفته‌اند قراردادها به صورت فصلی باشند) تاثیر بسیار منفی داشته است.

به گفته وی، این تغییر و بالا بردن هزینه‌ها بر مشتریان فولاد تاثیرگذار خواهد بود.

روکا معتقد است ما هیچ چاره‌ای نداریم، جز اینکه افزایش هزینه‌ها را به بازار منتقل کنیم. قیمت‌گذاری سنگ‌آهن به صورت فصلی موجب کاهش رقابت‌پذیری صنعت فولاد در مقابل صنعت آلومینیوم و صنایع مواد خام خواهد گردید که تاثیر زیادی بر صنعت فولاد خواهد گذاشت.

همچنین این توافق شدیدا باعث مختل شدن فولادشده و موجب ایجاد تمرکز و اشباع مازاد در بازار خواهد شد.

طبق برآورد موسسه اعتباری سوئیس، شرکت‌های واله، بی‌اچ‌پی بیلیتون و گروه ریو تینتو حدود دو سوم معاملات جهانی سنگ‌آهن در بازار (به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار در سال) را به خود اختصاص می‌دهند.

در ماه گذشته چین اعلام کرد: در حال بررسی احتمال این مساله می‌باشد که این سه شرکت ممکن است انحصار عرضه عناصر اصلی فولاد را در اختیار داشته باشند.

مک کوئری و پیش‌بینی افت قیمت سنگ‌آهن در آینده

مک کوئری پیش‌بینی می‌کند که قیمت سنگ‌آهن با مدت زمان تحویل کوتاه در نیمه دوم سال جاری به دلیل افزایش تولید این محصول و با توجه به احتمال کاهش میزان تقاضای این محصول در چین در مقایسه با قیمت ۱۷۵ دلار هر تن فعلی کاهش یافته و به کمتر از ۱۵۰ دلار هر تن برسد.

میزان تولید سنگ‌آهن در نیمه دوم سال جاری افزایش خواهد یافت و احتمالا میزان تقاضای این محصول در چین یا ثابت خواهد بود یا پایین خواهد آمد.

مک کوئری اظهار داشته که شرکت‌های معدنی به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی مواد اولیه که طی یک سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته، هستند.

با کاهش قیمت نقدی سنگ‌آهن احتمال افت قیمت قراردادهای فصلی این محصول نیز طی اواخر سال جاری وجود دارد. یکی از معایب سیستم قیمت گذاری فعلی این است که تاثیر قیمت فعلی محصولات در بازار نقدی، در قراردادهای سه ماه آینده مشخص می‌شود. کاهش موجودی سنگ‌آهن در بازار طی فصل اول و فصل دوم سال جاری منجر به افزایش شدید قیمت این محصول شده است.