مرکز خدمات فولاد ایران- به‌رغم کاهش قیمت سنگ‌آهن صادراتی هند به چین طی هفته گذشته، حجم معاملات این محصول به دلیل تعطیلات در چین پایین است. احتمالا حجم معاملات این محصول در روز ششم مه ‌افزایش خواهد یافت.

بسیاری از تولید‌کننده‌های سنگ‌آهن خلوص ۶۳ و ۵/۶۳ درصد هند خواستار صادرات این محصول در قیمت ۱۸۷ تا ۱۸۸ دلار در هر تن سی‌اف‌آر به چین می‌باشند که در مقایسه با قیمت ۱۸۵ تا ۱۹۲ دلار هرتن سی‌اف‌آر طی هفته گذشته کاهش یافته است. خریداران این محصول نیز خواستار خرید در قیمت ۱۸۲ تا ۱۸۴ دلار در هر تن سی‌اف‌آر هستند.

دلار در هر تن سی‌اف‌آر و سنگ‌آهن خلوص ۶۲ یا ۶۳ درصد در قیمت ۱۴۹ تا ۱۵۲ دلار در هر تن فوب برای صادرات از سواحل شرقی هند معامله شدند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که هفته گذشته یک محموله گندله خلوص ۶۳ درصد در قیمت ۲۲۶ دلار در هر تن سی‌اف‌آر معامله شده است.

تقاضای سنگ‌آهن خلوص ۶۰ تا ۶۱ درصد در چین کاهش یافته است و در حال حاضر فقط خریدهای انجام شده طی هفته گذشته به چین صادر می‌شوند. حجم معاملات سنگ‌آهن خلوص کمتر از ۶۰ درصد نیز تقریبا به صفر رسیده است.

به دنبال کاهش موجودی سنگ‌آهن در اوریسا، عرضه تولید‌کنندگان این منطقه کاهش یافته است. این در حالی است که عرضه سنگ‌آهن در کارناتاکا به‌رغم تعطیل شدن بنادر کاروار و بلکری به خاطر شرایط بد آب و هوایی، همچنان بالا است.

مقامات این کشور اعلام کرده‌‌اند که تحویل کالا از بنادر مورموگائو و پانجیم با شروع فصل بارندگی در این کشور از اول ژوئن انجام نخواهد شد.

کرایه حمل کشتی‌های سوپرامکس و هندی مکس از سواحل غربی هند کاهش یافته و به ترتیب به ۲۳ تا ۲۴ دلار در هر تن رسیده است و مدت زمان انتظار کشتی‌ها در این منطقه حداکثر ۳ تا ۴ روز می‌باشد. این در حالی است که کرایه حمل کشتی‌ها از سواحل شرقی این کشور ۲ دلار در هر تن افزایش یافته و مدت زمان انتظار در بنادر‌هالدیا، پارادیپ و ویزاگ ۱۲ تا ۱۵ روز می‌باشد.