کاهش 15تومانی نرخ میلگرد
گروه بورس کالا- طی هفته‌ای که گذشت، بازار فولاد علاوه بر کاهش قیمت‌ها با رکود در معاملات نیز روبه‌رو شد.

طی هفته گذشته، بازار فولاد کشور نیز همانند بازارهای جهانی روند کاهشی به خود گرفت به گونه‌ای که در این مدت میانگین نرخ میلگرد از حدود ۷۳۰ تومان در روز یکشنبه به حدود ۷۰۸ تومان برای هر کیلو در روز چهارشنبه رسید.
در مدت یاد شده، افت قیمت فولاد در بازار داخلی رکود معاملات را نیز در بازار رسمی و غیررسمی به همراه داشت؛ به گونه‌ای که با وجود تنوع عرضه‌ها، اما به دلیل عدم توجیه خرید با نرخ‌های رینگ فولاد، خریدهای تجاری در بورس کالا به حداقل رسید و مبادلات تنها به صورت پروژه‌هایی انجام شد.
در این مدت، همچنین در بازار غیررسمی معاملات نسبت به هفته‌های قبل از آن در سطح پایین‌تری قرار گرفت و فعالان بازار نسبت به شرایط حاکم ابراز نگرانی کردند.
کاهش قیمت‌ها در روز شنبه
کاهش قیمت‌ها که از هفته‌های اخیر آغاز شده بود به هفته گذشته کشیده شد؛ به گونه‌ای که میلگرد فولاد‌سازان خصوصی از جمله بناب، ملایر و پولاد کف کاهش نرخ را تجربه کردند.
در مدت یاد شده، نبشی فولاد اصفهان نیز از افت قیمت در بازار غیررسمی برخوردار بود و شمش فولاد تولید داخل بدون تغییر نرخ نسبت به چهارشنبه هفته قبل از آن مورد مبادله قرار گرفت.در مبادلات روز شنبه 11 اردیبهشت ماه جاری میلگرد در بازار تهران ثبات قیمت داشت، اما تیرآهن از کاهش نرخ برخوردار بود به طوری که به جز ثبات قیمت تیرآهن شاخه 16 مابقی سایزهای تیرآهن با کاهشی بین 5تا 40 هزار ریالی در بازار تهران به ثبت رسید.
یکشنبه و نوسان نرخ شمش فولاد
طی روز یکشنبه 12 اردیبهشت ماه جاری به‌رغم نوسان نرخ آهن در بازار تهران، اما بازار غیررسمی همچنان روی خط ثبات قرار داشت.
در مدت یاد شده، به جز کاهش قیمت میلگرد فولاد کرمانشاه و نطنز مابقی شرکت‌ها، میلگرد تولیدی خود را بدون تغییر نرخ عرضه کردند.
در این مدت، نبشی فولاد اصفهان از ثبات قیمت نسبت به روز قبل از آن برخوردار بود.
در روز مورد بررسی، به‌رغم روند کاهشی نرخ شمش در بازارهای جهانی اما شمش تولید داخل همچنان ثابت عرضه شد و تحت تاثیر بازارهای جهانی قرار نگرفته است. پس از روند نزولی نرخ آهن‌‌آلات در بازار تهران، اما به علت عدم عرضه در بورس کالا طی روز یکشنبه، بازار آهن از نوسان قیمتی برخوردار شد.
کاهش محسوس نرخ میلگرددر روز دوشنبه
در مبادلات روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه جاری میلگرد در بازار تهران روند کاهشی قیمت داشت و به نرخ ۷۱۰ تا ۷۲۵ تومان در نوسان بود.
در مدت یاد شده، تیرآهن نیز نسبت به روز ماقبل از آن از نوسان اندک برخوردار بود. طی روز مورد بررسی، روند نزولی نرخ آهن در بازار غیررسمی از سوی فولاد‌سازان خصوصی تداوم داشت.
در این مدت، میلگرد عرضه شده از سوی فولاد البرز، بناب و پولاد کف شاهد کاهش قیمت در بازار غیررسمی بود.
در روز یاد شده، به‌رغم ثبات قیمت نبشی فولاد اصفهان، اما شمش فولاد البرز غرب افت نرخ را در بازار غیررسمی تجربه کرد.
اغلب فعالان بازار علت اصلی کاهش قیمت آهن در بازار را ناشی از عرضه‌های بالای ذوب‌آهن اصفهان در بورس کالای ایران برشمردند.
سه‌شنبه و عرضه میلگرد 700 تومانی در بازار تهران
طی معاملات روز سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه سال جاری میلگرد در بازار تهران کاهشی بین ۶/۰ تا ۱ درصد داشت به گونه‌ای که به قیمت ۷۰۰ تا ۷۲۰ تومان برای هر کیلو رسید.
در مدت یاد شده، سبد تیرآهن ریز کاهش قیمتی بین 5تا 20 هزار ریالی را نسبت به روز قبل از آن تجربه کرد.
در این مدت، قیمت آهن در بازار غیررسمی از ثبات برخوردار بود.
به گفته فعالان بازار، با کاهش 610 تا 650 دلاری شمش، عرضه میلگرد تولیدی آنها با نرخ‌های کنونی توجیه اقتصادی نخواهد داشت از این رو تولید‌کنندگان تمایلی به کاهش بیشتر قیمت‌ها ندارند و منتظر بهبود وضعیت بازار هستند.
پایان هفته و رکود بازار آهن
طی روز چهارشنبه هفته گذشته، میلگرد در بازار غیررسمی و از سوی برخی از فولادسازان خصوصی از کاهش نرخ برخوردار بود.
در مدت یاد شده، میلگرد فولاد البرز و کرمانشاه از جمله شرکت‌هایی بودند که میلگرد تولیدی خود را با افت قیمت در بازار غیررسمی عرضه کردند. در این مدت، میلگرد سایر شرکت‌ها از ثبات قیمت نسبت به روز ماقبل از آن برخوردار بودند .طی روز یاد شده، نبشی فولاد اصفهان نیز نسبت به روز قبل از آن با کاهش نرخ عرضه شد و شمش فولاد البرز غرب نیز از کاهش یک درصدی برای هر کیلو در بازار غیر رسمی برخوردار بود. معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته ۱۵ اردیبهشت ماه جاری شاهد کاهش قیمت میلگرد و ثبات نرخ تیرآهن بود. در این مدت، نرخ میلگرد عرضه‌شده در بازار تهران بین ۷۰۰ تا ۷۱۵ تومان در نوسان بود.