ایسنا- بانک مرکزی با عرضه سکه طلا در بورس کالای ایران به صورت رسمی موافقت کرد. عباس بنازاده، مدیر توسعه بازار بورس کالا بیان کرد: برای عرضه نقدی سکه طلا در بورس موافقت لازم با بانک مرکزی، بانک کارگشایی و بانک ملی اخذ شده است و تنها منتظر ارائه دستورالعمل اجرایی عرضه نقدی سکه طلا در بورس توسط مدیرکل اداره نشر اسکناس و صکوک بانک مرکزی هستیم. وی با رد موضوع مخالفت بانک مرکزی با عرضه نقدی سکه طلا در بورس کالا گفت: رییس کل بانک مرکزی در آذر ماه سال گذشته طی مکاتبه رسمی با عرضه نقدی سکه طلا در بورس کالا در آینده نزدیک موافقت کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای عرضه نقدی سکه طلا منتظر دریافت دستورالعمل اجرایی عرضه نقدی سکه طلا در بورس توسط مدیرکل اداره نشر اسکناس و صکوک بانک مرکزی هستیم که تا کنون این دستورالعمل صادر نشده است. وی خاطرنشان کرد: برای عرضه نقدی سکه طلا در بورس توافق بانک کارگشایی و بانک ملی نیز اخذ شده است و تنها منتظر دریافت دستورالعمل اجرایی توسط مدیر کل نشر و اسکناس و صکوک هستیم.

بنازاده تصریح کرد: ارائه سکه به عنوان عیدی به کارکنان، عرضه نقدی سکه در بورس را با تاخیر مواجه کرد؛ ولی بعد از تعطیلات عید منتظر ارائه این دستورالعمل هستیم تا این عرضه در بورس کالا انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در معاملات نقدی سکه بانک کارگشایی و سایر بانک‌ها می‌توانند عرضه‌کننده سکه باشند، تاکید کرد: بورس کالا آمادگی کامل برای عرضه نقدی سکه طلا دارد؛ ولی مجوز این عرضه باید توسط مدیرکل نشر و اسکناس صادر شود؛ زیرا توافقات لازم در این خصوص انجام شده است. به اعتقاد مدیر توسعه بازار بورس کالا، عرضه نقدی سکه پشتوانه زمان تحویل معاملات آتی شده و بورس می‌تواند به راحتی سطح معاملات آتی را گسترده کند.