تشدید نظارت بورس بر فعالیت کارگزاران

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: مبادلات رینگ پتروشیمی در روز گذشته با حساسیت بیشتر برگزار شد. در این روز واریز ۱۰ درصد خریدهای کارگزاری‌ها توسط ناظر تالار چک شد و این موضوع سبب شد تا معاملات رینگ پتروشیمی با حساسیت بیشتری ادامه پیدا کند.

بسیاری از فعالان اقتصادی، چک کردن ۱۰ درصد خرید توسط ناظر تالار را با سیاست‌های بورس کالا مغایر می دانند و معتقدند که سفارش خرید در تالار ممکن است، نیاز به زمان اندکی داشته باشد و به این ترتیب خریدار نمی‌تواند پیش از برگزاری تالار اقدام به واریز ۱۰ درصد خرید آن کند.

با این حال برخی دیگر از فعالان بازار نیز چک کردن ۱۰ درصد خرید را توسط ناظر تالار الزامی می دانند و معتقدند این موضوع سبب می شود تا تقاضاهای کاذب از سیستم حذف شده و به این ترتیب قیمت‌ها در بورس کالا شفاف شود.

در این روز به گفته ناظر تالار به کارگزاران هشدار داد که خریدهای با تناژ بالا ۱۰ درصدهای خریدشان چک خواهد شد و به این ترتیب ناظر تالار از ادامه خریدهای کارگزاری آگاه به دلیل واریز نکردن ۱۰ درصد خرید جلوگیری کرده و آنها را تنها مجاز به خرید ۲۰۰ تن TG۶۴۵ دانست و از کارگزاری آگاه درخواست کرد تا برای روزهای آینده با نامه کتبی بازرسی برای خرید کالاها اقدام کنند.

اگر چه کارگزاری آگاه به این موضوع اعتراض داشت و مشکل را حل شده عنوان کرد؛ اما ناظر تالار اجازه خرید به آنها نداد. در این روز همچنین ۱۰ درصد خرید کارگزاری کاسپین مهر ایرانیان نیز چک و صحت خرید آنها اعلام شد.

رشد ۶۲ تومانی نرخ پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰

در این روز ۳۵/۷۵ درصد معاملات مربوط به گروه پلیمری‌ها، ۲۹/۹ درصد مربوط به گروه روغنی‌ها، ۲۶/۲ درصد متعلق به گروه شیمیایی‌ها و ۰۵/۱۳ درصد معاملات نیز متعلق به گروه قیرها بود.

در معاملات روز گذشته بورس کالا با وجود افزایش عرضه محصولات پتروشیمی، برخی از محصولات پلیمری با افت و برخی دیگر با رشد قیمت مواجه شدند.

به گفته فعالان اقتصادی، در هفته‌های آتی میزان عرضه‌های بازرگانی پتروشیمی کاهش خواهد یافت، به همین دلیل خریداران در این روز سعی کردند تا محصولات مورد نیاز خود را با قیمت‌های مناسب خریداری کنند.

بسیاری از آگاهان بازار پیش‌بینی کرده بودند که با وجود افزایش عرضه در این هفته، نرخ بسیاری از کالاهای پلیمری کاهش خواهد یافت.

با این حال در این روز پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰ پتروشیمی تبریز نسبت به هفته گذشته ۶۲ تومان رشد قیمت داشت و با قیمت یک هزار و ۵۹۳ تومان معامله شد. پلی استایرن مقاوم S۷۲۴۰ نیز در این روز رشد ۲۵ تومانی را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد و یک هزار و ۵۸۹ تومان خریداری شد.

در این روز بیشترین کاهش نرخ را پلی اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵ و پلی اتیلن ترفتالات گرید الیاف TG۶۴۱ با کاهش ۲۵ تومانی تجربه کرد.

به گفته فعالان بازار، افزایش تناژ این دو محصول سبب شد تا نرخ آنها در رقابت کاهش یابد.

افزایش عرضه و رشد ۲ تا ۳ تومانی نرخ pvc

در معاملات این روز نرخ pvc به‌رغم هفته‌های گذشته، با رشد اندک روبه‌رو شد. اگر چه در مبادلات هفته‌های گذشته نرخ pvc در رینگ پتروشیمی با رشد چشمگیری مواجه شده بود؛ اما در این روز تنها این کالا ۲ تا ۳ تومان رشد قیمت داشت.

به گفته فعالان اقتصادی، افزایش عرضه نیز توانست نرخ این کالا را کاهش دهد. با این حال گفته می‌شود در هفته‌های آینده عدم تولید در آبادان و عدم عرضه پتروشیمی غدیر، همچنین پایان یافتن موجودی بندرامام نرخ این کالا را با رشد مواجه کند.

در روزگذشته نرخ پلی وینیل کلراید ۶۵۵۸ بندرامام در بازار داخلی یک هزار و ۲۰۰ تومان، پلی وینیل کلراید ۷۰۵۴، یک هزار و ۱۹۰ تومان و pvc۶۵۵۸ غدیر یک هزار و ۱۶۰ تومان بود.

در بورس کالا پلی وینیل کلراید ۶۵۵۸ با نرخ یک هزار و ۱۲۷ تومان و پلی وینیل کلراید ۷۰۵۴ نیز با نرخ یک هزار و ۱۰۲ تومان توسط کارگزاران خریداری شد. در این روز این دو کالا در حجم ۴ هزار تن عرضه و معامله شد.

در این روز محصولاتی چون پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ پتروشیمی بندرامام، پلی اتیلن ترفتالات TG۶۴۱، پلی اتیلن سنگین ۵۲۵۱۸ پتروشیمی جم، استایرن بوتادین رابر ۱۷۱۲ بندرامام و پلی‌اتیلن سنگین بادی BL۴ جم با افزایش نرخ ۳ تا ۳۹ تومانی در رقابت روبه‌رو شدند.