محمد حسین بابالو - تامین‌کنندگان بیلت کشورهای مشترک‌المنافع عرضه این کالا را به ایران متوقف کردند. به گزارش متال بولتن‌، تامین‌کنندگان کشورهای مشترک‌المنافع عرضه بیلت به ایران را کاهش دادند. این مطلب پس از وقوع شرایطی خاص در بازار سنگ آهن و قراضه بین‌المللی صورت گرفته است.

در هفته گذشته عرضه‌ها در سطوح ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار بر هر تن تحویل در بنادر شمالی کشور بدون احتساب هزینه بیمه، ترخیص و حقوق ورودی برای تولیدات ماه ژوئن و تحویل در این ماه ثابت شد که از سه هفته پیش و قیمت‌های ۶۷۵ - ۶۸۵ دلار بر هر تن یک کاهش معنی دار را نشان می‌دهد.

به گفته یکی از تجار این کالا قیمت پیشین بیلت ۶۸۵ - ۶۷۵ دلار بر هر تن یا قیمت‌های موجود ۶۵۰ - ۶۴۰ دلار بر هر تن بیلت کشورهای مشترک‌المنافع تحویل قبل از گمرک کشورهای مشترک‌المنافع تنها برای تجار داخلی این کالا قابل فعالیت است در کوتاه‌مدت راهی برای تجاری که بتوانند حاشیه سود مطلوبی داشته باشند، وجود ندارد.

بنا بر این گزارش، قیمت بیلت موجود در انبار طی هفته گذشته بین ۶۲۵ تا ۶۳۰ هزار تومان در هر تن در بنادر شمالی کشور بوده که از قیمت‌های ۶۸۵ - ۶۷۵ هزار تومان بر هر تن یک کاهش معنی‌دار را نشان می‌دهد.

در هفته جاری قیمت‌های بیلت در سطوح ۶۲۰ و گاهی ۶۱۸ هزار تومان بر هر تن نیز معامله شده و حتی پیشنهاد قیمت تا ۶۱۵ هزار تومان بر هر تن و حتی کمتر نیز شنیده می‌شود. شرایط و قیمت‌های داخلی و قیمت‌های جهانی به گونه‌ای است که واردات به هیچ عنوان ارزش اقتصادی نداشته و غالب معاملات با زیان واردکننده صورت می‌گیرد.

در هفته گذشته قیمت سنگ‌آهن، قراضه و به تبع آن بیلت در بازارهای بین‌المللی روندی نزولی داشته و حتی کاهش بیشتر قیمت‌ها نیز دور از ذهن نمی‌باشد.