مهر- مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) گفت: بر خلاف اعلام برخی رسانه‌ها در مورد ورشکستگی این شرکت، ایرالکو به هیچ عنوان ورشکسته نشده است و این اخبار از اساس نادرست و غیرواقعی است. محمدابراهیم رزاقی در جمع خبرنگاران در اراک افزود: هم‌اینک در طرح ایرالکو بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که نباید ضرر ۳۰ میلیارد تومانی این شرکت را در سال گذشته به ورشکستگی آن مرتبط کرد.

رزاقی با اشاره به اینکه به دلیل بروز بحران جهانی قیمت آلومینیوم در جهان به زیر قیمت مواد اولیه رسید، بیان داشت: در سال گذشته صنعت آلومینیوم در جهان با خسارت‌هایی روبه‌رو شد؛ به گونه‌ای که قیمت مواد اولیه مورد استفاده در این شرکت به هزار و ۵۴۰ تومان رسید؛ ولی قیمت فروش محصول نهایی به هزار و ۴۰۰ تومان کاهش یافت که این موضوع سبب شد با مشکلات مالی در سال گذشته روبه‌رو شویم که با اتخاذ سیاست‌های مناسب و کاهش هزینه‌ها قسمتی از این خسارت‌ها جبران شد.

مدیرعامل ایرالکو خاطرنشان کرد: در شش ماه اول سال گذشته این شرکت ۴۸ میلیارد تومان از این بابت خسارت دید؛ ولی با استفاده از روش‌های جبرانی این خسارت‌ها به ۳۰ میلیارد تومان کاهش یافت که انتظار می‌رود در سال جاری با افزایش بهای این محصول در بازارهای جهانی خسارت‌های وارد شده در سال گذشته جبران شود.

مدیرعامل ایرالکو با انتقاد از وضعیت تعرفه‌های وارداتی مواد اولیه تولید آلومینیوم در کشور اظهار داشت: در صورتی که تعرفه‌ها در این بخش معقولانه باشد، در واردات مواد اولیه و تولید محصول با زیان روبه‌رو نشده و در بازار دارای توان رقابت بیشتری خواهیم بود؛ ولی هم اینک با وضع تعرفه ۲۵ درصدی به این مواد عملا قدرت رقابت در بازارهای جهانی را از دست داده‌ایم که می‌طلبد این تعرفه‌ها به ۱۵درصد کاهش یابد.

ایرالکو آلاینده نیست

این مسوول در شرکت ایرالکو در ادامه با اشاره به اینکه در تمام برنامه‌ریزی‌های این شرکت نظر مقامات و مسوولان کشور و استان مرکزی در نظر گرفته می‌شود، بیان داشت: اعتقادی به آلاینده بودن فعالیت‌های ایرالکو در اراک نداریم و معتقدیم در صورت خروج کارخانه آندسازی به بیرون از اراک و در شعاع ۴۰ کیلومتری شهر، فعالیت در این کارخانه دارای توجیه اقتصادی برای صاحبان آن نخواهد بود.

دولتی نیستیم که مصوبات دولت را اجرا کنیم

مدیرعامل ایرالکو در ادامه با اشاره به مصوبات سفر دولت به استان مرکزی در مورد انتقال کارخانه آند سازی از اراک به بیرون این شهر گفت: تنها در صورتی می‌توان این کارخانه را موظف به انجام این کار کرد که کارخانه همچنان دولتی باشد؛ ولی هم‌اینک این کارخانه دولتی نیست و بخش خصوصی چنین توافقی را با دولت نداشته است.

ایرالکو در تولید نورد عریض آلومینیومی سرمایه‌گذاری می‌کند

مدیرعامل ایرالکو در ادامه از برنامه‌ریزی‌های این شرکت برای توسعه فعالیت‌های خود در سال جاری خبر داد و گفت: با استفاده از نیروهای متخصص و به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید، این شرکت در تولید نورد عریض آلومینیومی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.