مرکز خدمات فولاد ایران- فولاد سازان ژاپنی به دنبال افزایش ۲۰ درصدی قیمت ورق خودروسازی در سال مالی جدید می‌باشند. کارخانه‌ها در این کشور همچنین در نظر دارند تا شیوه تعیین قیمت ورق خودروسازی را از قراردادهای سالانه به قراردادهای فصلی تغییر دهند. اما هنوز مشخص نیست که فولاد سازان ژاپنی موفق به افزایش ۲۰ درصدی قیمت این محصول خواهند شد یا نه؟

کارخانه‌های خودروسازی در این کشور در مقابل افزایش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که کارخانه تویوتا موتور بخشی از این افزایش قیمت را به دلیل رشد قیمت مواد اولیه، قبول دارد. مسوولان این کارخانه اظهار داشته اند که اگر چه هنوز پیشرفتی در مذاکرات تعیین قیمت ورق خودروسازی با فولادسازان نداشته‌اند، اما با توجه به رشد قیمت سنگ‌آهن و زغال‌سنگ، آنها بخشی از این افزایش قیمت را قبول دارند و بر این باورند که افزایش هزینه تولید نباید به تنهایی بر دوش فولادسازان قرار گیرد.

سال گذشته و در جریان بحران اقتصادی جهانی خودروسازان با شرکت‌های فولادسازی بر سر کاهش ۱۶۰ دلار در هر تن قیمت ورق در مقایسه با قیمت فعلی آن و معامله آن در قیمت ۹۰۲ دلار در هر تن به توافق رسیدند. در حال حاضر در صورتی که قیمت ورق رشدی ۲۰ درصدی را تجربه کند، قیمت ورق به سطح قیمت این محصول در سال ۲۰۰۸ خواهد رسید. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، فولادسازان ژاپنی قادر به انتقال افزایش هزینه تولید خود به خریداران خودرو نیستند. به همین دلیل تا حد ممکن به دنبال کاهش هزینه‌های تولید می‌باشند و رشد ۲۰ درصدی قیمت ورق خودروسازی را قبول ندارند. با توجه به اینکه امکان افزایش قیمت خودرو به صورت فصلی ممکن نیست، خودروسازان ژاپنی در مقابل تعیین قیمت ورق به صورت فصلی هم مقاومت می‌کنند.