فارس- رییس هیات مدیره بورس کالا با اعلام حداقل ۹ مزیت پذیرش محصول سیمان در بورس کالا گفت: با توجه به برنامه تولید ۵۸ میلیون تن سیمان در سال جاری، با پذیرش این محصول در بورس کالا قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت. محمد رضا شهیدی‌تبار اظهار داشت: با تصویب پذیرش سیمان در جلسه روز یکشنبه هیات پذیرش بورس کالا، هیچ مانعی برای عرضه این محصول در بورس کالا وجود ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه، واحدهای سیمانی کشور با هماهنگی انجمن صنفی می‌توانند درخواست پذیرش، مشخصات فنی محصولات و میزان تولید و عرضه را با رعایت دستورالعمل پذیرش به بورس کالا بدهند تا مورد بررسی و تطبیق قرار‌گیرد.

شهیدی‌تبار تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود با پذیرش محصول سیمان در بورس کالا، قیمت این محصول افزایش نیابد؛ چراکه هم‌اکنون تعادل بسیار مناسبی در تولید و عرضه و تقاضای این محصول در سطح کشور وجود دارد.

عضو هیات پذیرش بورس کالا با بیان اینکه ظرفیت تولید سیمان کشور ۶۷ میلیون تن است، ادامه داد: در حالی سال گذشته از ۵۲ میلیون تن سیمان تولیدی، ۵/۴۶ میلیون تن مصرف داخلی و ۵/۵ میلیون تن دیگر صادر شده که در سال جاری برای تولید

۵۸ میلیون تن برنامه‌ریزی شده است.

شهیدی‌تبار افزود: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، مصرف داخلی سیمان در سال جاری ۵۱ میلیون تن و حجم صادرات بین ۷ تا ۸ میلیون تن خواهد بود؛ بنابراین عرضه و تقاضای سیمان در بهترین شرایط قرار دارد.

این مقام مسوول در برابر این سوال که چه مزیت‌هایی برای عرضه سیمان در بورس کالا وجود دارد، پاسخ داد: شفاف‌سازی قیمت‌ها، افزایش قدرت نقدینگی و تامین وجوه نقد واحدهای سیمانی، فروش مطمئن محصول از طریق روش‌های نقدی، نسیه و سلف، حذف دلال‌ها، حفظ همزمان منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده، سهولت و استفاده سالم و با قیمت بهتر برای مصرف‌کنندگان و برخورداری از معافیت مالیاتی بیشتر شرکت‌های سیمانی از مزیت‌های عرضه سیمان در بورس کالا است.

شهیدی تبار ادامه داد: از سوی دیگر، با حذف برگزاری مناقصه برای تامین سیمان پروژه‌ها، هزینه واحدهای سیمانی، کاهش یافته و با توجه به افزایش سودآوری، سهامداران شرکت‌های سیمانی نیز شاهد رشد سودآوری واحدها و تعیین قیمت شفاف سهام شرکت‌های سیمانی خواهند شد.