نرخ محصولات پلیمری در بورس کالا رشد کرد

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: به‌رغم ریزش قیمت‌ها در بازار فلزات و پیش‌بینی فعالان اقتصادی مبنی بر کاهش نرخ محصولات پتروشیمی، روز گذشته بار دیگر انواع محصولات پلیمری در بورس کالا با رشد در رقابت مواجه شدند. به گفته فعالان بازار، بهبود بازار جهانی و افزایش نرخ پلی‌اتیلن‌ها در آسیا و اروپا سبب شده است تا محصولات پتروشیمی با رشد قیمت روبه‌رو شوند. البته در این روز نمی‌توان از ورود تقاضای کاذب به سیستم چشم‌پوشی کرد؛ چراکه به گفته برخی از کارگزاران این تقاضای کاذب گاه به ۵۰ درصد نیز می‌رسد. نکته جالب توجه در معاملات این روز، رشد نرخ و تناژ اکریلونیتریل بوتادین استارین ۰۱۵۰ بود که به گفته کارگزاران نسبت به هفته گذشته با افزایش تناژ در حالی روبه‌رو شد که نرخ آن نیز رشد داشت.

نماینده بازرگانی پتروشیمی علت کاهش تناژ در هفته گذشته را پیش‌فروش کردن این کالا پیش از نوروز دانست، اما بسیاری از آگاهان بازار این موضوع را به سیاست‌های بازرگانی پتروشیمی در کاهش تناژها و نگهداشتن نرخ‌ها مرتبط دانسته و میزان عرضه و تقاضا را در بورس کالا یکسان نمی‌دانند.

رشد ۱۰۸ تومانی اکریلونیتریل بوتادین استایرن ۰۱۵۰

در این روز در حالی نرخ اکثر محصولات پلیمری در رقابت با رشد همراه شد که ۴۸/۷۷ درصد معاملات مربوط به گروه پلیمری‌ها، ۹/۱۶ درصد مربوط به گروه قیرها و ۵/۰ درصد مربوط به گروه شیمیایی‌ها بود. در معاملات روز سه‌شنبه بورس کالا، اکریلونیتریل بوتادین استایرن ۰۱۵۰ پتروشیمی تبریز با رشد ۱۰۸ تومانی نسبت به آخرین نرخ معامله، بیشترین افزایش نرخ را در این روز تجربه کرد. این کالا در این روز با نرخ یک هزار و ۹۰۷ تومان و حجم ۱۵۰۰ تن عرضه شد که ۱۴۰ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد. این کالا دو هفته گذشته با تناژ ۸۰۰ تن و نرخ یک هزار و ۷۹۹ تومان خریداری شده بود.

اگرچه برخی از کارگزاران به افزایش نرخ این کالا اعتراض داشته و علت را جویا می‌شدند، اما نماینده بازرگانی پتروشیمی تنها علت رشد نرخ این کالا را افزایش نرخ جهانی آن دانست.

رشد ۴۲ تومانی نرخ پلی‌اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵

در این روز همچنین با توجه به بازار رو به رشد پلی‌اتیلن سنگین بادی BL۳ و ۰۰۳۵ در هفته جاری، این دو کالا در بورس نیز با رشد قیمت روبه‌رو شدند.

پلی‌اتیلن سنگین بادی BL۳ در معاملات این روز با نرخ یک هزار و ۱۸۳ تومان و حجم ۸۸۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۲۵۵ تومان خریداری شد. این کالا نسبت به هفته گذشته ۳۵ تومان گران‌تر معامله شد.

پلی‌اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵ نیز در این روز با رشد ۴۲ تومانی روبه‌رو شد و با نرخ یک هزار و ۲۵۵ تومان در رقابت خریداری شد.

به گفته فعالان اقتصادی، عرضه اندک و تقاضای بالا در بازار سبب شد تا نرخ این دو کالا بار دیگر با افزایش روبه‌رو شود.

نوسان قیمت و تقاضای بالا برای خرید pvc در بورس کالا

در معاملات این روز نرخ پلی‌وینیل کلراید ۶۵۵۸ پتروشیمی بندرامام با رشد ۲۰ تومانی و نرخ پلی‌وینیل کلراید ۷۰۵۴ همین پتروشیمی

با کاهش ۹ تومانی نسبت به هفته گذشته روبه‌رو شد.

بازار داخلی pvc به گفته فعالان اقتصادی، با رکود مواجه شده است، اما روز گذشته تقاضا برای خرید این دو کالا نسبت به عرضه ۲ هزار و ۵۰۰ تنی آن بسیار بالا بود.

پلی‌وینیل کلراید ۶۵۵۸ در این روز با نرخ یک هزار و ۱۲۴ تومان و پلی‌وینیل کلراید ۷۰۵۴ با نرخ یک هزار و ۹۸ تومان در رقابت خریداری شد.

کاهش ۳۶ تومانی نرخ پلی‌اتیلن ترفتالات گرید الیاف TG۶۴۱

در این روز، پلی‌اتیلن ترفتالات گرید الیاف TG۶۴۱ پتروشیمی تندگویان با کاهش نرخ ۳۶ تومانی نسبت به آخرین معامله روبه‌رو شد. پلی‌اتیلن ترفتالات BG۸۲۵ پتروشیمی تندگویان در این روز نیز با کاهش ۳۴ تومانی نسبت به هفته گذشته روبه‌رو شد. در این روز همچنین محصولات پتروشیمی اراک با عدم استقبال از سوی خریداران مواجه شد.